11.9.2021 Ajoneuvot Mercedes-Maybach EQS on konseptiauto siitä kun pyytää kaikki mausteet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos autogrillin luukulla pyytää annokseensa kaikki mausteet, voisi lopputulos olla henkisesti jotain Mercedes-Maybach EQS:n luokkaa. Konseptiauto maalailee GLS:n sähköversion linjoja. Mercedes-Maybach EQS on vielä konseptivaiheessa, mutta hiukan muutama vuosi sitten nähdyn GLS-konseptin tavoin Maybach vihjailee samalla kertaa myös tulevasta perusmallista. Kun GLS-katumaasturista tehdään sähköversio, tulee sen nimeksi EQS, tai oikeastaan EQS SUV erotuksena EQS-edustussedanista. Kunpa tämän nimisekamelskan olisi jotenkin voinut ennustaa...Lehdistötiedotteen alkuvaiheessa Mercedes muistuttaa, että luksuksen ja ylellisyyden määritelmä on muuttumassa, sillä asiakkaat Kiinassa, Venäjällä, Etelä-Koreassa, Yhdysvalloissa ja Saksassa ovat keskimääräistä nuorempia. Yksittäinen lausahdus perustelee tämän Maybach EQS SUV:n konseptimuotoja jo melko hyvin ja toimii samalla selityksenä esimerkiksi EQG-konseptiauton valoshowsta.– Konsepti-EQS edustaa Mercedes-Maybachin muutosta perinnerikkaasta luksusbrändistä kohti edistyksellisempää sähköistä tulevaisuutta, linjasi Mercedes-Benzin huippuautoryhmän johtaja Philipp Schiemer.Siispä kohti lenkkareita ja meemejä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeulan kromistusJoka tapauksessa Mercedes-Maybach EQS esiintyy varsinkin konseptiautoille tuttuun tapaan kaksivärisessä asussa, joskin tällä kertaa värikerrokset on erotettu kromisella liituraidalla. Tuimasti siristävien ajovalojen kehykset hehkuvat pienistä Maybach-logoista tehdyn kuvion ansiosta. Maybach ja EQ kohtaavat myös keulamaskissa, jossa musta peitetty kiiltopaneeli kohtaa edustusmerkin tutut pystysuorat rivat. Muhkea muoto korostaa keulan kromihampaita, joista tuleekin voimakkaat hetulavalaskonnotaatiot, tai vibet, kuten mainittu nuorempi ostajakunta asian ilmaisisi.Maskin kromikehyksessä lukee Maybach ja ilmeisesti muuten arvostetusta aerodynaamisuudesta voidaan karsia klassisen johtotähden kohdalla. Kromia ei ole säästelty myöskään ikkunakehyksissä. Astinlaudat saapuvat esiin automaattisesti ovia availtaessa ja pyöränkaarista löytyvät aerodynaamisesti muotoillut 24-tuumaiset vanteet. D-pilarista löytyy Maybachin logo ja takavalot muistuttavat jälleen, että tässä on kyse jostain erityisestä.Sisusta ammentaa voimakkaasti EQS-sedanista, sillä kojelaudan hallitseva teema on edelleen jättimäisen lasipinnan Hyperscreen. Kolmen erillisnäytön näkymät ovat tosin osittain Maybachin omaa käsialaa. Konseptiauton lentokonehenkisestä ohjauspyörästä huolimatta lehdistötiedote ei sisällä maalailuja lähivuosien autonomisista ominaisuuksista. Kuljettajan oven saa aukeamaan automaattisesti kuljettajan lähestyessä autoa. Takaovet voidaan tuon jälkeen avata MBUX-järjestelmän kautta ponnistelematta.Muualla sisustassa on käytetty runsaasti ruusukultaa ja takaistuimilta löytyy luonnollisesti jäähdytetty säilytystila onnistumisjuomille. Tuotantomallissa nähtäneen myös kolmen hengen takapenkkiä vaihtoehtona kahdelle erillisistuimelle. Takaistuimet on ainakin konseptissa varustettu jalkarahein S-sarjan tapaan. Takaistuinten kyynärnojan kukkamaljakkoteema rauhoittaa ja säilytyslokerosta voi etsiä esimerkiksi matkustajien apupöydät tai kuohujuomien lasit. Kangasverhoilun kuosi on viittaus perinteisen ja digitaalisen kohtaamiseen.Tunteelliset yhteensovittamiset– Mercedes-Maybach EQS-konseptilla muunnamme brändin sähköiseen tulevaisuuteen 100 vuoden jälkeen. Futuristinen muotoilu koostuu pintojen ja muotojen tunteellisesta yhteensovittamisesta. Keulan edistyksellinen Maybach-maski seuraa tätä yhteensovittamisen periaatetta ja antaa brändille täysin uuden olemuksen. Yhdessä uuden tyylin aerodynaamisten katumaasturimittasuhteiden kanssa määrittelemme täysin uudelleen tulevaisuuden luksuskatumaasturin, sanaili puolestaan Daimlerin päämuotoilija Gorden Wagener.Sähkövoimalinja on samoilla linjoilla EQS:n (siis sedanin) ja EQE:n kanssa ja odotettavissa lienee noin 600 kilometriä WLTP-toimintamatkaa yhdellä latauksella. Erityisesti villi AMG EQS 53 saattaa kertoa uuden MB.EA-pohjarakenteen katumaasturin suorituskyvyistä Maybach-versiona.Täyteläinen Mercedes-Maybach EQS tulee tuotantoon lähivuosina, mutta sitä ennen vuorossa on tavallinen Mercedes-EQ Mercedes-Benz Mercedes-Mercedes EQbach Mercedes-Benz EQS SUV joskus ensi vuonna.Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Ajatuksia autoista Hyvesignalointia naapureille vai tavallinen sähköinen auto? – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla