20.7.2019 Ajoneuvot Moottori keskelle ja menoksi: uusi Chevrolet Corvette Stingray hylkää perinteet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä USA:n ikioma kansan urheiluauto, Chevrolet Corvette, siirtyy C8-mallipolveen isoin uudistuksin. Jos huhua toistaa vuosikymmenet, saattaa se joskus muuttua todeksi. Uusi Chevrolet Corvette Stingray on vihdoin keskimoottorinen tulkinta amerikkalaisesta kansan urheiluautosta.Chevroletin insinöörien mukaan etumoottorisen takavetorakenteen rajat tulivat eteen jo jokin aika sitten C6-mallipolven kohdalla. Ennen keskimoottori-Corvettea nähtiin vielä C7-sukupolvi, jonka ZR1-tehoversio vei konseptin äärimmilleen.Nyt esitelty C8-mallipolven Chevrolet Corvette palauttaa myyntiin Stingray-mallinimen. Samalla uutuus lyö pöytään mykistyttävät suoritusarvot jo malliston perusversiossa. Keskelle autoa sijoitettu LT2-moottori on edelleen 6,2-litrainen vapaasti hengittävä V8, joka perustuu kaksiventtiilitekniikkaan. Tehopakoputkiston kanssa voimanlähteen suoritusarvot ovat 495 hevosvoimaa kierrosluvulla 6 450 r/min ja 637 newtonmetriä kierrosluvulla 5 150 r/min.Vaihteistona on uusi M1L-automaatti, joka perustuu kahdeksanvaihteiseen kaksoiskytkinrakenteeseen. Chevroletin mukaan vaihteisto oli koko projektin käännekohta keskimoottorirakenteen toteuttamiseksi. 2020 Stingrayn kuivapaino on 1 530 kilogrammaa. 0–100 km/h taittuu parhaimmillaan alle kolmen sekunnin, mikä on melkoinen suorituskyky autolta, jonka hinnat alkaen on Yhdysvalloissa alle 60 000 dollaria (n. 54 000 euroa).Erittäin matala painopiste ja taitava paketointi tarkoittanee, että manuaalivaihteista versiota ei tulla näkemään. Chevroletin mukaan oikeanpuoleinen ohjaus on kuitenkin mahdollinen heti alusta alkaen. Tavaratilaa on 357 litraa, kiitos edessä ja takana sijaitsevien tavaratilojen. Kääntöympyrä on 11,5 metriä. Mielenkiintoinen yksityiskohta on, että magneettisesti säädettävillä iskunvaimentimilla varustettuna kääntöympyrä pienenee 11,1 metriin tasamaalla, sillä iskunvaimennus tarkkailee renkaiden mahtumista pyöränkaariin.Uuden Chevrolet Corvette Stingrayn pituus on 4,63 metriä, leveys 1,93 metriä ja korkeus 1,23 metriä. Akseliväli on 2 722 mm. Keskimoottorirakenteesta johtuen Corveten ulkomuoto herättää vertauksia aina Honda NSX:stä Alfa Romeo 4C:hen, mutta sukunäköäkin löytyy niin aiempiin Corvetteihin kuin nykyiseen Camaroon.Sisällä sukunäkö jatkuu, sillä digitaalinen kitsch on edelleen Corveten sisämuotoilun tyylisuuntana. Uutta on valtaisa nappijono, josta on muodostettu eräänlainen muuri kuljettajan ja apukuljettajan välille. Toinen huomiota herättävä yksityiskohta on lähes neliskulmainen ohjauspyörä. Muuten matkustamossa uskotaan minimalismiin ja diginäyttöihin.Lähde ja kuvat: ChevroletMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma "Lemmenlaiva" nähty Helsingin Katajanokalla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster