5.10.2022

Nimi muutettu: 50 vuotta täyttänyt Honda Civic laittoi parastaan – esittelyssä 2023 Acura Integra

Eräs planeetan myydyimmistä ja luotetuimmista automallinimistä on saavuttanut 50 vuoden iän. Teknologiat näyttävät käyvän läpi isoja muutoksia, mutta ainakin vielä kerran Honda Civic Type R sai pitää polttomoottorinsa ja käsivaihteistonsa - kuten myös Acura Integra.

Tähän Moottorin Nimi muutettu -juttusarjaan pyritään mahdollisuuksien mukaan etsimään ajankohtaisia aiheita. Tämänkertaisen aiheen voi sanoa olevan kuluvana vuonna tuplasti ajankohtainen. Paitsi että 27 miljoonaa kappaletta maailmanlaajuisesti myynyt Hondan Civic viettää vuoden 1972 ensiesiintymisensä 50. juhlavuotta, palautti japanilaisvalmistajan amerikkalaissiipi odotetusti Integran ohjelmistoonsa parinkymmenen vuoden tauon jälkeen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Charmikas sisältä ja ulkoa

Mallivuoden 2023 Integralla on sarja enemmän ja vähemmän henkisiä edeltäjiä, jotka nähtiin 80- ja 90-luvuilla sekä Hondan että Acuran nimillä, pääasiassa sporttisina kaksiovisina. Honda Civicin ajatellaan olevan nyt yhdennessätoista polvessaan viimeistä kertaa tällä suhteellisen alkuperäisellä kaavalla ja polttomoottorilla toteutettu. Honda on selvästi halunnut ottaa tästä ilon irti vastikään osittain paljastetun Type R:n sekä niin ikään Civiciin perustuvan Integran muodossa. Molemmissa ollaan perustavien asioiden äärellä, mitä tulee ajokokemusta varten tehtyihin urheilullisiin viistoperiin.

Acura on japanilaisvalmistajien luksusmerkeistä Euroopassa huomattavasti Infinitiä ja Lexusta vähemmän tunnettu. Sen tuote on kuitenkin viime vuosina kehittynyt paljon, ja Acuralla onkin kasassa kaikkinensa ylistettävän vetävän näköinen mallisto. Uusi Integra, joka muuten erottuu muista ottamalla käyttöön kirjainyhdistelmien sijaan "oikean" mallinimen, ei tee tähän poikkeusta. Uutuudessa on charmia, jolla on mahdollista pärjätä kilpailijoiden tiukassa puristuksessa. Niitähän ovat esimerkiksi Audi A3 tai Mercedes-Benz CLA.

Voimanlähteeksi Integraan tarjotaan ainoastaan Civicin 1,5-litraista, ahdettua nelisylinteristä. Jatkeena pirteällä puolitoistalitraisella on lähtökohtaisesti portaaton automaatti. Kuusivaihteinen käsivalintainen kuuluu asiaan kuvien A-spec -mallien yhteydessä. Tätä vaihtoehtoa eivät amerikkalaiset automediat väsy ylistämään, sillä manuaalivaihteisto on tunnetusti katoava luonnonvara, ja etenkin siellä päin maailmaa käytännössä vain urheilullisten autojen ilmiö, jonka valitsevat vain he, joille alla olevalla menopelillä on keskimääräistä suurempaa merkitystä, toisin sanoen me autohullut.

Moottorin suoritusarvot ovat tuttuja Länsi-Euroopan ulkopuolelle jääneestä Civic Si:stä. 200 hevosvoiman turvin Integra kiihtyy nollasta sataan seitsemän sekunnin pintaan. Kun menohaluinen voimanlähde yhdistetään nopeaan ohjaukseen, kitkalukkoon ja säädettävään iskunvaimennukseen, voidaan alkaa puhua Acura Integrasta.

Integra on käsitteenä melko lailla uudestisyntynyt pitkän tauon jälkeen, joten sitä on hankala verrata suoraan edeltäjiin. Tämän vuoksi katseet on kohdistettu sisarmalli Civiciin, ja lähdetty selvittämään, mitä muuta lisäarvoa uutuus Acuran nimen lisäksi tuo tullessaan, Integran alkaen-hinta kun on Acuran kotimaassa USA:ssa yli 8 tonnia vastaavaa Civiciä korkeampi. Jotain suoraa katetta lisärahalle tulee muun muassa mukavuusvarustelusta sekä alustan parannuksista. Toki fakta on aina se, että premium-autoa ei voi ostaa, jos ei ole valmis maksamaan puhtaasti nimestä. Tämä pätee myös Acuran kohdalla.

Puolen vuosisadan Honda Civic

Samana vuonna, jona Volkswagen Kupla ohitti T-mallin Fordin kaikkien aikojen myydyimpänä automallina, julkisti Honda uuden kompaktin perheauton, Civicin. Vaikka nyt tiedämme, että Civic on käytännössä tuplannut sekä T-Fordin että Kuplan myyntiennätykset, ei ole itsestään selvyys, että sitä alun perinkään lanseerattiin. Honda oli nimittäin 60- ja 70-lukujen taitteessa kahden vaiheilla, jatkaako enää lainkaan nelipyöräisten valmistajana. Civic on siis omanlaisensa ponnahduslauta, jonka suurella myötävaikutuksella Honda on nykyisin eräs maailman merkittävimmistä autonvalmistajista.

Moottorin kesäauto radalla: Honda Civic Type-R
Moottorille Civicin seitsemäs sukupolvi on tullut tutuksi viime aikoina kesäautoprojektin myötä, Type R:nä totta kai.

Yhdentoista sukupolven aikana Honda Civic on kehittynyt automaailman mukana. Tasan 25 vuotta sitten Civicistä julkistettiin maineikas ja suorituskykyinen Type R -malli. Nimi muutetun näkökulmasta Civicillä on niin ikään mielenkiintoinen historia, sillä sitä on valmistettu useilla eri nimillä. Roverin nimellä se kelpasi tunnetusti jopa Bukéen residenssille. 

Rover 200

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Acura, Honda, Car and Driver, Top Gear, Goodwood Kuvat: Acura, Honda, Rover Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat