22.7.2022

Viimeinen merkkipaalu ennen tulevaisuutta – uusi Honda Civic Type R paljasti kasvonsa

Honda Civic täyttää tänä vuonna pyöreitä, ja myös Type R:llä on omat merkkipaalunsa. Nyt esiin marssii viimeinen polttomoottorinen Type R, joka on samalla kaikkien aikojen tehokkain sellainen. Vielä emme kuitenkaan pysty kertomaan, mitä se lukujen valossa tarkoittaa.

Honda Civic on nyt 11. sukupolvessaan, joka esiteltiin vasta viime vuonna. Mallisarjaa on valmistettu yhtäjaksoisesti vuodesta 1972, ja siitä onkin puolen vuosisadan aikana tullut eräs koko maailman myydyimmistä automalleista. Civicin nimeä on kohottanut sekä puheissa että monenlaisissa mittelöissä vuodesta 1997 alkaen suorituskykyinen Type R -versio, joka on siis ollut olemassa nyt tasan puolet Civicin olemassoloajasta, 25 vuotta. Ehkä juuri siksi Honda odotti viimeisimmän, kuudennen polven Type R:n kanssa näin pitkälle tämän vuoden puolelle, eikä itse asiassa vieläkään paljastanut sitä viimeisiä piirtoja myöten.

Nyt saaduissa varhaisissa pressikuvissa esiintyy Japanissa myytävä malli, mutta se ei ainakaan tästä kuvakulmasta pitäisi erota euroversiosta.

Civic Type R:n idea on tietysti tuoda suorituskykyinen voimalinja suosittuun perheautoon, mutta ei se tälläkään kertaa jätä ulkonäkönsäkään puolesta kylmäksi. Osia on jälleen vaihdettu keulasta perään aerodynaamisen ja vakaan ajon takaamiseksi, kaiken huipentuessa kookkaaseen takasiipeen. Punainen on Type R:n energiaväri, ja Hondan merkki on sille tyypillisesti punataustainen. Punaista on erityisen paljon sisätiloissa, joissa lattiamatot ja penkit suorastaan hehkuvat punaista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nopein etuvetoinen Suzukassa

Civic Type R:n valmistuspaikka on Japanin Suzukassa, ja sieltähän löytyy formuloitakin isännöivä Suzukan kansainvälinen moottorirata. Erikoista on, että Honda paljasti kaikista suorituskykytiedoista ensimmäisenä auton kellottaman kierrosajan Suzukassa. Kuudennen polven Type R takoi tauluun ajan 2 minuuttia 23,120 sekuntia, mikä on kyseisellä osuudella etuvetoisten autojen rataennätys. Tämä tieto siis paljastettiin jo ennen nyt nähtyä julkistusta. Sen jälkeen emme ole saaneet mitään teknisiä tietoja tai suorituskykylukemia. Ne Honda lupaa paljastaa piakkoin.

Todennäköisesti kaikkien aikojen viimeinen puhtaasti polttomoottorinen kulkee joka tapauksessa tutun 2,0-litraisen, nelisylinterisen VTEC -bensiinimoottorin, ja kuten todettua, auto on etuvetoinen. Vaihteistona toimii kuusiportainen käsivaihteisto, mikä on - uskaltaisiko sanoa - ainoa oikea vaihtoehto Type R:n kaltaiseen autoon.

Mutta palatkaamme siis Suzukaan heti, kun Hondan lupaamat suorituskykytiedot on vastaanotettu.

Lähteet: Honda, Motor1 Kuvat: Honda Teksti: Benjamin Helander

Lisää aiheesta

Luetuimmat