18.8.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Jatka klassikkoautojen suoraa: Buick Regal, Holden Commodore, Opel Insignia… Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä …Vauxhall Insignia. Opelin viimeisen General Motors -yhteistyön hedelmänä kaksi isoa automallisukua sai jatkua ainakin hetken aikaa. General Motorsiin kuuluvat merkit ovat tehneet läheistä yhteistyötä alkuajoistaan lähtien. Itse asiassa pelkästään näistä amerikkalaisista malleista saisi helposti jo monta kymmentä tapausta tähän juttusarjaan. Nyt olemme kuitenkin tekemisissä verrattain tuoreiden tapausten kanssa. On nimittäin aika selvittää, kuinka GM:n aikanaan isoja nimiä, yhdysvaltalaista Buick Regalia ja australialaista Holden Commodorea, yritettiin pitää hengissä.Vm. 1983 Buick Regal Grand National on vielä jokseenkin kaukana Opel Insigniasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyInsignia lähtee maailmalleVain Euroopan markkinoilla myytävä Opel – yhdessä brittiläisen sisarmerkkinsä Vauxhallin kanssa – esitteli Vectran seuraajaksi uuden Insignia-mallin vuonna 2008. Neljää vuotta aiemmin Buick oli pudottanut Regal-mallin pois tuotannosta, korvaten sen LaCrossella. Insignia-mallin ilmaannuttua konsernin toiseen päähän, päätettiin mallinimi Regal ottaa sen kautta takaisin kuvioihin, kooltaan samana vuonna uudistetun LaCrossen alapuolelle. Mallinimissä tehtiin neljän vuoden aikana kunnon silmänkääntötemppu.Aivan alkujaan Buick Regal näki päivänvalon vuonna 1973. Ajan ja paikan kontekstin huomioiden kyseessä ei ollut mikään pikku kirppu, vaan kunnon kokoinen, suorituskykyinen luksusauto. Määritelmien näennäisestä elitistisyydestä huolimatta kyseinen autoluokka oli aikanaan Yhdysvalloissa erittäin suosittu. Näin sai jatkua, kunnes niin kutsuttu ensimmäinen öljykriisi pakotti autonvalmistajat kääntämään kelkkansa ja aloittamaan downsizingin. Seuraavat Regalit – niin kuin myös sen konsernisisarmallit – olivatkin sitten jo vähän pienempiä ja 1990-luvulta alkaen yhä enemmän tavallisia sedaneita. Eurooppalaiseen Insigniaan perustuva Regal on alkuperäissukupolviin verrattuna käytännössä täysin eri lähtökohdista suunniteltu automalli.Malliston reippaimman pään Regal GS.Vuoden 2009 eli viidennen sukupolven Regal oli nimiä, logoja ja tyylikästä pystyripaista maskia lukuun ottamatta käytännössä sama tuote kuin Opel/Vauxhall Insignia. Yksi rakenteellinen poikkeus löytyi niin ikään, sillä Yhdysvaltain USDOT vaatii EU-veljiään vahvemmat B-pilarit. Moottorit tulivat GM:n Ecotec-perheestä ja Buickissa nähtiin jopa sellainen harvinaisuus kuin manuaalivaihteisto.Insignia kävi läpi sukupolvenvaihdoksen yhdeksän vuoden malli-iässä 2017. Regal jatkoi samalla pohjalla, mutta tällä kertaa mukaan otettiin myös korotettu farmarimalli Regal TourX, omaa sukua tietenkin Insignia Country Tourer. Tämä kuudennen sukupolven Regal poikkesi Insigniasta vielä edeltäjäänsäkin vähemmän. Logojen ja etusäleikön kosmeettisten erojen lisäksi Amerikan-serkku sai tutut, sikäläisten standardien mukaiset ”DOT-valot” lokasuojan pieleen. Moottoripuolella erona nähtiin Euroopassa tuntematon 3,6-litrainen V6.Regalin vitossukupolvea valmistettiin Saksan Opel-tehtaan lisäksi Kanadassa ja Kiinassa sikäläisiä markkinoita varten. Kuudetta polvea puolestaan tehtiin vain Saksassa ja tehdään edelleen Kiinassa. Kävi nimittäin niin, ettei Regalia kannattanut surkeiden myyntilukujen vuoksi pitää enää Pohjois-Amerikan markkinoilla.Commodoren joutsenlauluSitten koitti vuosi 2018. Insignia vietiin Australiaan. GM oli juuri lakkauttanut Holdenin viimeisen tehtaan, ja merkki teki väistämätöntä kuolemaa. Insignia, jota oli aikaisemmassa polvessa markkinoitu Australiassa Holden Insigniana, sai nyt historian siipiä havisuttaneen nimen, Commodore (malli ZB).Holdenin ikioma Commodore SS Redline.Holdenin eräänlaisen lippulaivan, Commodoren, Opel-sukujuuria voi jäljittää aivan alkuun asti. Yli neljänkymmenen tuotantovuoden aikana Commodore ehti käväistä monien eri Opel-lippulaivojen alustoilla, ollen kuitenkin ainakin osittain myös Holdenin omaa kädenjälkeä. Uransa huipulla Commodoren voidaan katsoa olleen neljännessä polvessaan, jolloin malli oli kokonaan australialaismerkin käsialaa, ja jolloin sitä myös uudelleenbrändättiin muille GM-merkeille.Viidennessä polvessa nähtiinkin sitten täysin päinvastainen tilanne. Se oli Holden Commodoreksi brändätty Vauxhall Insignia (oikeanpuoleinen ohjaus), johon oli istutettu väkevämpää voimalinjaa.Saksa Commodoren valmistusmaana soti totisesti sitä ajatusta vastaan, että Holden perustettiin alun perin nimenomaan pelkästään autotehtaaksi Australiaan. Kun mitään suunnittelua saati edes valmistusta ei enää Australiassa tehty, jäi Holden pelkäksi ”postilaatikkomerkiksi”, jonka GM lopulta lakkautti. Näin viimeisen Commodoren tarina päättyi lyhyeen vain kahden mallivuoden jälkeen.Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: General MotorsLisää aiheestaNimi muutettu: Dodge Stealth on aito Amerikan rauta suoraan Japanista Nimi muutettu: Eagle Premier on auto, jonka takia Dodge Viperissä on Renaultin jarrut Nimi muutettu: Elan uudelleen – Kian ainoan urheiluauton surullinen tarina Nimi muutettu: Kolmannen polven Nissan Terrano kertoo viimeistään, ettei Dacia ole mikään heittopussi Nimi muutettu: Kuinka tehdään Cadillac Catera? No vaihdetaan Opeliin Cadillacin logo Nimi muutettu: Kun Yhdysvalloissa ostat Toyota Yariksen, saat Mazda 2:n Nimi muutettu: Opel Movano hyppäsi neljä vuotta vanhemmalle alustalle ja sähköistyi samallaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?