24.9.2020

Nimi muutettu: muistatko kun Audin sai Seatin logoilla – ja hinnalla?

Seat Exeo

Audi Seatin logoilla. Siinä Seat Exeon tarina tiivistettynä.

Viime vuosikymmenen loppupuolella Seat teki erikoisen tempun. Audin juuri tuotannosta poistuneen A4:n valmistuslinjat siirrettiin Espanjaan,  ulkokuorta vähän koristeltiin uudelleen ja tuotanto käynnistettiin nimellä Seat Exeo. Aivan loistava idea valmistaa laadukasta, muttei enää kehityksen kärkeä edustavaa perheautoa kohtuurahalla – olihan tuotantokustannukset varmasti maksettu jo Audin aikana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuotantolinja muuttaa

Seat Exeo siis perustui Audi A4:n B7-sukupolveen, joka emomerkillään oli tuotannossa vuodet 2004–2008. Seatin tuotanto alkoi sopivasti heti 2008 ja jatkui aina vuoteen 2013 saakka. Seat-muunnokseen kuului uusi etu- ja takapuskuri, konepelti, etulokasuojat, ovet ja peilit. Lisäksi kojelauta lainattiin A4 Cabrioletista, mikä toi Seatille menevämmät pyöreät ilmastointisuuttimet A4:n suorakaiteen muotoisten elementtien tilalle.

Seat Exeo

Seatin moottorivalikomia venyi bensiinipuolella 1,6-litraisesta ahtamattomasta 102-hevosvoimaisesta aina 210-hevosvoimaiseen 2-litraiseen turbokoneeseen, ja väliin mahtui kaksi eri sukupolvea 1,8-litraista turboa (120, 150 ja 160 hv). Dieselpuolella tarjolla oli 2.0 TDI:n 120-, 143- ja 170-hevosvoimaiset painokset. Manuaalin rinnalle osaan malleista tarjottiin Volkswagen Groupissa silloin harrastettua Multitronic-variaattoria. Audin quattro-nelivetoa ei Seatiin kuitenkaan koskaan suotu.

Vuonna 2013 Exeo poistui tuotannosta. Auto ei saanut varsinaista suoraa seuraajaa, joskin farmaripuolella uuden Leonin ST-farmari tarjosi henkisen perijän. Sedanpuolella sellaista ei juuri ollut, sillä espanjalaismerkin konttiperävalikoima rajoittui huokeaan Toledoon.

Seat Exeo perustui B7-sukupolven Audi A4:ään.

Erikoista ja edullista

Exeossa oli erikoista sekin, että auto rikkoi Seatin pitkän perinteen nimetä autonsa espanjalaispaikkojen mukaan. Exeo nimittäin viittaa latinan sanaan exire, mennä eteenpäin.

Seat Exeo

Entä se hinta? Esimerkiksi vuoden 2009 lopussa edullisin Suomessa hinnoiteltu Exeo oli 150-hevosvoimainen 1.8T Reference-varustein, ja tämä kustansi 27 490 euroa. Samaan aikaan edullisin – joskin jo seuraavaa B8-sukupolvea edustanut – Audi A4 oli 1.8 TFSI hurjalla 120-hevosvoiman teholla 33 367 eurolla. Suunnilleen Seatin tehoinen 160-hevosvoimainen Audi A4 1.8 TFSI maksoi jo 36 729 euroa.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Seat

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat