27.3.2019 Pääkirjoitus: Juuri nyt voit vaikuttaa Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ilmasto vaatii huomiota meiltä kaikilta ja pienilläkin teoilla voi vaikuttaa. Valtakunnan ylimmässä päätöksenteossa asioita on kuitenkin katsottava laajemmasta perspektiivistä. Ilmastokeskustelun ytimeen tempaistu henkilöauto vastaa vain yhdeksästä prosentista Suomen hiilidioksidipäästöjä. Vaaleja tulee ja menee. Tänä keväänä varsinkin. Lähinnä edessä on eduskuntavaalit huhtikuun puolivälissä ja vain reilua kuukautta myöhemmin äänestämme edustajamme Euroopan parlamenttiin. Vaikka vaaleja yleensä on ollut harvemmassa, silti jokaisen vaalin yhteydessä on kannettu huolta äänestysaktiivisuudesta. Siitä, miten saadaan ihmiset – meidät – liikkeelle ja käyttämään äänioikeuttaan.Ongelma on lopulta aika erikoinen. Mekö emme haluaisi pitää kiinni oikeuksistamme? Antaisinko jonkun muun päättää puolestani, kuka edustaa minua seuraavat neljä vuotta maamme ylimmässä lakia säätävässä ja yhteiskuntaa ohjaavassa elimessä, eduskunnassa? Enkö haluaisi vaikuttaa siihen, millaiseen suuntaan uudet edustajamme yhteiskuntaamme ohjaavat?Näihin kysymyksiin jokainen meistä vastaa itse. Varmaa on kuitenkin, että eduskuntaan valitaan 200 ihmistä, jotka tekevät seuraavien vuosien aikana lukuisia päätöksiä, joilla on vaikutusta meidän kaikkien elämään.Moottori kysyi kaikilta eduskunnassa edustettuina olevilta puolueilta heidän kantaansa keskeisiin tieliikennettä koskettaviin asioihin. Viime numerossa julkaisimme kyselyn ensimmäisen osan, jossa puolueet esittivät kantojaan muun muassa autoilun verotukseen ja tiestön kunnossapitoon ja kehittämiseen. Tähän numeroon on koottu puolueiden vastaukset liikenteen ympäristöasioihin liittyviin kysymyksiin. Kaikki vaalikyselyn vastaukset kaikkine perusteluineen ovat luettavissa osoitteessa www.moottori.fi. Autoliiton omille sivuille tähän numeroon on koottu myös monia autoilijoille tärkeitä näkökulmia vaalikeskusteluiden pohjaksi.Viime vuoden puolella julkaistu ilmastoraportti nosti ilmastonmuutoksen ja sitä kautta myös liikenteen ympäristöasiat esiin vahvemmin kuin ehkä koskaan aikaisemmin. Käytännössä kaikki liikenteeseen liittyvät päätökset ja linjaukset tehdään nyt ympäristöargumenteilla perustellen. Meidän vaikuttajien – äänestäjien – on kuitenkin syytä olla valppaana. Julkisesta keskustelusta jää helposti kuva, jonka mukaan liikenteen hiilidioksidipäästöjen nollaaminen ratkaisisi kaikki ilmastohaasteemme. Jos tämän mielikuvan varassa tehdään päätöksiä, se tie voi johtaa sinne kuuluisaan allikkoon.Ilmasto vaatii huomiota meiltä kaikilta ja pienilläkin teoilla voi vaikuttaa. Valtakunnan ylimmässä päätöksenteossa asioita on kuitenkin katsottava laajemmasta perspektiivistä. Ilmastokeskustelun ytimeen tempaistu henkilöauto vastaa vain yhdeksästä prosentista Suomen hiilidioksidipäästöjä. Vaikka tämä päästöosuus nollattaisiin, jäljelle jäisi 91 % maamme hiili-dioksidipäästöistä.Vastuullisessa päätöksenteossa selvitetään olemassa oleva tilanne taustoineen ja ennen päätösten voimaan saattamista arvioidaan niiden seuraukset ja vaikutus koko yhteiskunnan toimivuuden kannalta. Tätä vastuullisuutta meillä äänestäjillä on oikeus vaatia tulevilta edustajiltamme. Tieliikenne taipuu varmasti järkeviin muutoksiin ja kantaa oman kortensa ilmastokekoon, mutta yhteisen edun mukaista ei ole halvaannuttaa vahvasti tieliikenteeseen perustuvaa liikennejärjestelmäämme kohtuuttomilla rajoituksilla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti