8.12.2021 Pääkirjoitus: Kompromissi, jonka voi välttää Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Turvalaitteen valintaan kannattaa paneutua. Turvakaukalon, turvaistuimen tai turvavyöistuimen pitää olla lapselle sopiva, jotta tavoiteltu suoja saavutetaan. Lasten turvalaitteen tehtävä on suojata lasta mahdollisen onnettomuuden sattuessa. Turvalaitteita on kehitetty erikokoisille lapsille, koska aikuisten mitoille suunnitellut auton omat turvalaitteet eivät kykene suojaamaan pientä lasta. Väärin kulkeva aikuisten turvavyö voi lapsen kaulalla kulkiessaan olla pahimmillaan hengenvaarallinen.Turvalaitteen valintaan kannattaa kuitenkin paneutua. Turvakaukalon, turvaistuimen tai turvavyöistuimen pitää olla lapselle sopiva, jotta tavoiteltu suoja saavutetaan. Sen pitää olla myös käytettävyydeltään sellainen, että se palvelee oman lapsen kuljetustarpeissa mahdollisimman hyvin. Tarvitseeko istuinta siirrellä autosta toiseen, miten helppoa lapsen kiinnittäminen istuimeen on, pitääkö takaistuimelle sopia useampikin matkustaja tai turvalaite, miten oma lapsi viihtyy kyseisessä istuimessa – esimerkiksi tällaisia kysymyksiä kannattaa pohtia, kun turvalaitetta valitaan.Tyypillisesti lapsi käyttää 12 ikävuoteen mennessä kolmea erilaista turvalaitetta, kun kaukaloa ja istuinta vaihdetaan isompaan lapsen kasvaessa. Uusimmassa testissä oli mukana myös istuimia, joille luvataan käyttöaikaa vauvasta aina noin 12-vuotiaaksi. Pitkä käyttöaika voi kuulostaa ensi alkuun houkuttelevalta, sillä säästyyhän siinä rahaa, kun ei tarvitse muutaman vuoden välein ostaa uutta istuinta.Valitettavasti neljä pitkän käyttöajan istuinta jäi testissä välttävään arvosanaan. Koenukeista mitattiin melko korkeita kuormituksia törmäyskokeissa. Istuimet ovat painavia, mikä hankaloittaa istuimien asentamista. Väärinasentamisen riskiä lisää se, että istuimet pitää asentaa useilla erilaisilla asennustavoilla eri-ikäisille lapsille istuimien pitkän käyttöajan vuoksi. Kaikki nämä puutteet johtivat siihen, että istuimet saivat muita istuimia huonommat kokonaisarvosanat.Tulos kertoo siitä, että käyttöaikaa pidennettäessä on jouduttu tekemään kompromisseja, jotka voivat kostautua arjen käyttötilanteissa. Jos tällaisen istuimen kuitenkin on valinnut, on tärkeää tietää käyttöön liittyvät haasteet.Lasten turvalaitteiden järjestelmällinen testaus on aloitettu jo yli 50 vuotta sitten. Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttama testaus on vienyt kehitystä eteenpäin ja nostanut esiin vaarallisia turvaistuimia. Valmistajat ovat vuosien varrella reagoineet puutteisiin, kehittäneet laitteitaan, korjanneet virheitä ja jopa vetäneet vaarallisia tuotteita pois markkinoilta.Kuluttajalle testitulokset tarjoavat apua oman ostopäätöksen tueksi. Autoliiton verkkosivulla on käytettävissä uusimpien testitulosten lisäksi myös vanhempia tuloksia. Koska testin sisältö kehittyy istuinten kehittyessä, eivät vanhimmat tulokset ole vertailukelpoisia uusien kanssa. Kuitenkin vuonna 2015 tai myöhemmin arvosanan hyvä tai tyydyttävä saaneet turvalaitteet ovat edelleen suositeltavia ja monilta osin selvästi lakisääteisiä vaatimuksia turvallisempia.Tietoa ostopäätösten tueksi on saatavilla ja sitä kannattaa ehdottomasti hyödyntää. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”