8.12.2021 Pääkirjoitus: Kompromissi, jonka voi välttää Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Turvalaitteen valintaan kannattaa paneutua. Turvakaukalon, turvaistuimen tai turvavyöistuimen pitää olla lapselle sopiva, jotta tavoiteltu suoja saavutetaan. Lasten turvalaitteen tehtävä on suojata lasta mahdollisen onnettomuuden sattuessa. Turvalaitteita on kehitetty erikokoisille lapsille, koska aikuisten mitoille suunnitellut auton omat turvalaitteet eivät kykene suojaamaan pientä lasta. Väärin kulkeva aikuisten turvavyö voi lapsen kaulalla kulkiessaan olla pahimmillaan hengenvaarallinen.Turvalaitteen valintaan kannattaa kuitenkin paneutua. Turvakaukalon, turvaistuimen tai turvavyöistuimen pitää olla lapselle sopiva, jotta tavoiteltu suoja saavutetaan. Sen pitää olla myös käytettävyydeltään sellainen, että se palvelee oman lapsen kuljetustarpeissa mahdollisimman hyvin. Tarvitseeko istuinta siirrellä autosta toiseen, miten helppoa lapsen kiinnittäminen istuimeen on, pitääkö takaistuimelle sopia useampikin matkustaja tai turvalaite, miten oma lapsi viihtyy kyseisessä istuimessa – esimerkiksi tällaisia kysymyksiä kannattaa pohtia, kun turvalaitetta valitaan.Tyypillisesti lapsi käyttää 12 ikävuoteen mennessä kolmea erilaista turvalaitetta, kun kaukaloa ja istuinta vaihdetaan isompaan lapsen kasvaessa. Uusimmassa testissä oli mukana myös istuimia, joille luvataan käyttöaikaa vauvasta aina noin 12-vuotiaaksi. Pitkä käyttöaika voi kuulostaa ensi alkuun houkuttelevalta, sillä säästyyhän siinä rahaa, kun ei tarvitse muutaman vuoden välein ostaa uutta istuinta.Valitettavasti neljä pitkän käyttöajan istuinta jäi testissä välttävään arvosanaan. Koenukeista mitattiin melko korkeita kuormituksia törmäyskokeissa. Istuimet ovat painavia, mikä hankaloittaa istuimien asentamista. Väärinasentamisen riskiä lisää se, että istuimet pitää asentaa useilla erilaisilla asennustavoilla eri-ikäisille lapsille istuimien pitkän käyttöajan vuoksi. Kaikki nämä puutteet johtivat siihen, että istuimet saivat muita istuimia huonommat kokonaisarvosanat.Tulos kertoo siitä, että käyttöaikaa pidennettäessä on jouduttu tekemään kompromisseja, jotka voivat kostautua arjen käyttötilanteissa. Jos tällaisen istuimen kuitenkin on valinnut, on tärkeää tietää käyttöön liittyvät haasteet.Lasten turvalaitteiden järjestelmällinen testaus on aloitettu jo yli 50 vuotta sitten. Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttama testaus on vienyt kehitystä eteenpäin ja nostanut esiin vaarallisia turvaistuimia. Valmistajat ovat vuosien varrella reagoineet puutteisiin, kehittäneet laitteitaan, korjanneet virheitä ja jopa vetäneet vaarallisia tuotteita pois markkinoilta.Kuluttajalle testitulokset tarjoavat apua oman ostopäätöksen tueksi. Autoliiton verkkosivulla on käytettävissä uusimpien testitulosten lisäksi myös vanhempia tuloksia. Koska testin sisältö kehittyy istuinten kehittyessä, eivät vanhimmat tulokset ole vertailukelpoisia uusien kanssa. Kuitenkin vuonna 2015 tai myöhemmin arvosanan hyvä tai tyydyttävä saaneet turvalaitteet ovat edelleen suositeltavia ja monilta osin selvästi lakisääteisiä vaatimuksia turvallisempia.Tietoa ostopäätösten tueksi on saatavilla ja sitä kannattaa ehdottomasti hyödyntää. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti