8.12.2021 Pääkirjoitus: Kompromissi, jonka voi välttää Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Turvalaitteen valintaan kannattaa paneutua. Turvakaukalon, turvaistuimen tai turvavyöistuimen pitää olla lapselle sopiva, jotta tavoiteltu suoja saavutetaan. Lasten turvalaitteen tehtävä on suojata lasta mahdollisen onnettomuuden sattuessa. Turvalaitteita on kehitetty erikokoisille lapsille, koska aikuisten mitoille suunnitellut auton omat turvalaitteet eivät kykene suojaamaan pientä lasta. Väärin kulkeva aikuisten turvavyö voi lapsen kaulalla kulkiessaan olla pahimmillaan hengenvaarallinen.Turvalaitteen valintaan kannattaa kuitenkin paneutua. Turvakaukalon, turvaistuimen tai turvavyöistuimen pitää olla lapselle sopiva, jotta tavoiteltu suoja saavutetaan. Sen pitää olla myös käytettävyydeltään sellainen, että se palvelee oman lapsen kuljetustarpeissa mahdollisimman hyvin. Tarvitseeko istuinta siirrellä autosta toiseen, miten helppoa lapsen kiinnittäminen istuimeen on, pitääkö takaistuimelle sopia useampikin matkustaja tai turvalaite, miten oma lapsi viihtyy kyseisessä istuimessa – esimerkiksi tällaisia kysymyksiä kannattaa pohtia, kun turvalaitetta valitaan.Tyypillisesti lapsi käyttää 12 ikävuoteen mennessä kolmea erilaista turvalaitetta, kun kaukaloa ja istuinta vaihdetaan isompaan lapsen kasvaessa. Uusimmassa testissä oli mukana myös istuimia, joille luvataan käyttöaikaa vauvasta aina noin 12-vuotiaaksi. Pitkä käyttöaika voi kuulostaa ensi alkuun houkuttelevalta, sillä säästyyhän siinä rahaa, kun ei tarvitse muutaman vuoden välein ostaa uutta istuinta.Valitettavasti neljä pitkän käyttöajan istuinta jäi testissä välttävään arvosanaan. Koenukeista mitattiin melko korkeita kuormituksia törmäyskokeissa. Istuimet ovat painavia, mikä hankaloittaa istuimien asentamista. Väärinasentamisen riskiä lisää se, että istuimet pitää asentaa useilla erilaisilla asennustavoilla eri-ikäisille lapsille istuimien pitkän käyttöajan vuoksi. Kaikki nämä puutteet johtivat siihen, että istuimet saivat muita istuimia huonommat kokonaisarvosanat.Tulos kertoo siitä, että käyttöaikaa pidennettäessä on jouduttu tekemään kompromisseja, jotka voivat kostautua arjen käyttötilanteissa. Jos tällaisen istuimen kuitenkin on valinnut, on tärkeää tietää käyttöön liittyvät haasteet.Lasten turvalaitteiden järjestelmällinen testaus on aloitettu jo yli 50 vuotta sitten. Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttama testaus on vienyt kehitystä eteenpäin ja nostanut esiin vaarallisia turvaistuimia. Valmistajat ovat vuosien varrella reagoineet puutteisiin, kehittäneet laitteitaan, korjanneet virheitä ja jopa vetäneet vaarallisia tuotteita pois markkinoilta.Kuluttajalle testitulokset tarjoavat apua oman ostopäätöksen tueksi. Autoliiton verkkosivulla on käytettävissä uusimpien testitulosten lisäksi myös vanhempia tuloksia. Koska testin sisältö kehittyy istuinten kehittyessä, eivät vanhimmat tulokset ole vertailukelpoisia uusien kanssa. Kuitenkin vuonna 2015 tai myöhemmin arvosanan hyvä tai tyydyttävä saaneet turvalaitteet ovat edelleen suositeltavia ja monilta osin selvästi lakisääteisiä vaatimuksia turvallisempia.Tietoa ostopäätösten tueksi on saatavilla ja sitä kannattaa ehdottomasti hyödyntää. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla