8.12.2021 Pääkirjoitus: Kompromissi, jonka voi välttää Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Turvalaitteen valintaan kannattaa paneutua. Turvakaukalon, turvaistuimen tai turvavyöistuimen pitää olla lapselle sopiva, jotta tavoiteltu suoja saavutetaan. Lasten turvalaitteen tehtävä on suojata lasta mahdollisen onnettomuuden sattuessa. Turvalaitteita on kehitetty erikokoisille lapsille, koska aikuisten mitoille suunnitellut auton omat turvalaitteet eivät kykene suojaamaan pientä lasta. Väärin kulkeva aikuisten turvavyö voi lapsen kaulalla kulkiessaan olla pahimmillaan hengenvaarallinen. Turvalaitteen valintaan kannattaa kuitenkin paneutua. Turvakaukalon, turvaistuimen tai turvavyöistuimen pitää olla lapselle sopiva, jotta tavoiteltu suoja saavutetaan. Sen pitää olla myös käytettävyydeltään sellainen, että se palvelee oman lapsen kuljetustarpeissa mahdollisimman hyvin. Tarvitseeko istuinta siirrellä autosta toiseen, miten helppoa lapsen kiinnittäminen istuimeen on, pitääkö takaistuimelle sopia useampikin matkustaja tai turvalaite, miten oma lapsi viihtyy kyseisessä istuimessa – esimerkiksi tällaisia kysymyksiä kannattaa pohtia, kun turvalaitetta valitaan. Tyypillisesti lapsi käyttää 12 ikävuoteen mennessä kolmea erilaista turvalaitetta, kun kaukaloa ja istuinta vaihdetaan isompaan lapsen kasvaessa. Uusimmassa testissä oli mukana myös istuimia, joille luvataan käyttöaikaa vauvasta aina noin 12-vuotiaaksi. Pitkä käyttöaika voi kuulostaa ensi alkuun houkuttelevalta, sillä säästyyhän siinä rahaa, kun ei tarvitse muutaman vuoden välein ostaa uutta istuinta. Valitettavasti neljä pitkän käyttöajan istuinta jäi testissä välttävään arvosanaan. Koenukeista mitattiin melko korkeita kuormituksia törmäyskokeissa. Istuimet ovat painavia, mikä hankaloittaa istuimien asentamista. Väärinasentamisen riskiä lisää se, että istuimet pitää asentaa useilla erilaisilla asennustavoilla eri-ikäisille lapsille istuimien pitkän käyttöajan vuoksi. Kaikki nämä puutteet johtivat siihen, että istuimet saivat muita istuimia huonommat kokonaisarvosanat. Tulos kertoo siitä, että käyttöaikaa pidennettäessä on jouduttu tekemään kompromisseja, jotka voivat kostautua arjen käyttötilanteissa. Jos tällaisen istuimen kuitenkin on valinnut, on tärkeää tietää käyttöön liittyvät haasteet. Lasten turvalaitteiden järjestelmällinen testaus on aloitettu jo yli 50 vuotta sitten. Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttama testaus on vienyt kehitystä eteenpäin ja nostanut esiin vaarallisia turvaistuimia. Valmistajat ovat vuosien varrella reagoineet puutteisiin, kehittäneet laitteitaan, korjanneet virheitä ja jopa vetäneet vaarallisia tuotteita pois markkinoilta. Kuluttajalle testitulokset tarjoavat apua oman ostopäätöksen tueksi. Autoliiton verkkosivulla on käytettävissä uusimpien testitulosten lisäksi myös vanhempia tuloksia. Koska testin sisältö kehittyy istuinten kehittyessä, eivät vanhimmat tulokset ole vertailukelpoisia uusien kanssa. Kuitenkin vuonna 2015 tai myöhemmin arvosanan hyvä tai tyydyttävä saaneet turvalaitteet ovat edelleen suositeltavia ja monilta osin selvästi lakisääteisiä vaatimuksia turvallisempia. Tietoa ostopäätösten tueksi on saatavilla ja sitä kannattaa ehdottomasti hyödyntää. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?