24.4.2019 Pääkirjoitus: Liikennevalvonta vailla ohjausta Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Poliisin liikennevalvonnan puutteissa huolestuttavin on ohjauksen ja suunnitelmallisuuden puute. Kehitys edellyttää usein vanhasta luopumista ja uusien asioiden tai toimintamallien omaksumista. Kun uudistuksia toteutetaan, on tärkeää seurata niiden vaikutuksia ja tehdä niiden perusteella arviot uudistusten toimivuudesta. Jos jokin ei toimi, siitä pitää luopua ja palata entiseen tai luoda tilalle parempi toimintamalli.Valtiontalouden tarkastusviraston (VTV) tuloksellisuustarkastus poliisin liikennevalvonnasta nostaa esiin puutteita, joista huolestuttavin on ohjauksen ja suunnitelmallisuuden puute.Tarkastusraportin mukaan liikenneturvallisuustyön painoarvo on vähentynyt valtionhallinnossa ja samalla liikennevalvonnan resurssit ovat vähentyneet. Raportin mukaan poliisin liikenneturvallisuustyöllä ei ole tällä hetkellä strategisia linjauksia.Raportissa todetaan myös, että automaattinen liikennevalvonta on nostanut liikennevalvonnan tuottavuutta ja suoritemääriä, mutta kameravalvonnalla ei voida kompensoida liikennepoliisien suorittamaa liikennevalvontaa.Raportti vahvistaa kuvaa, mikä nykyisestä poliisin liikenteenvalvonnasta on muodostunut. Automaattivalvonnan varaan luotetaan paljon. Onnistumista mitataan sakkotulojen määrällä, jotka myös budjetoidaan vuosittain etukäteen sopivan tavoitteellisiksi.Kun Valtiontalouden tarkastusviraston raportti nyt tarkastelee aikaa Liikkuvan poliisin lakkauttamisen jälkeen, herää pakostakin kysymys: olivatko epäilijät oikeassa jo vuonna 2013, kun vastustivat Liikkuvan poliisin lakkauttamista? Keskeinen huoli tuolloin oli juuri liikennevalvonnan hajautuminen ja ammattitaidon häviäminen sekä liikennevalvonnan jääminen muiden tehtävien jalkoihin.Liikennepoliisityön arvostuksen alasajo näkyy myös poliisiammattikorkeakoulussa, jossa liikennevalvonnan kursseille ei tahdo löytyä osallistujia.Aiemmin poliisi (Liikkuva poliisi) oli vahvasti mukana liikenneturvallisuuskampanjoinnissa. Nyt poliisi rooli on kutistunut mitättömäksi eikä edes kansallista liikenneturvallisuussuunnitelmaa enää ole saatu aikaiseksi. Kun liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tekevät raporttinsa kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista ja ehdottavat toimia, joilla vastaavat onnettomuudet jatkossa voitaisiin estää, on tiedottamisella näissä suosituksissa merkittävä rooli. Ongelmana vaan on, että tällaista viestintää ei koordinoi nyt kukaan.Ohjauksen puute on ydinongelma missä tahansa toiminnassa. Mikään toiminta ei ole tehokasta, ellei sitä ohjata. Liikennevalvonta ja poliisin liikenneturvallisuustyö ansaitsee paikkansa poliisin strategisessa suunnittelussa. Poliisin suunnittelun pitää myös perustua aitoihin selvityksiin ja faktoihin. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”