27.1.2021 Pääkirjoitus: Peräkärry rengastestissä Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Testin lähtökohta oli mielenkiintoinen: tällaista ei ole testattu koskaan aikaisemmin. Uusi tieliikennelaki muutti viime kesänä poikkeuksellisen paljon autoilun arjen käytäntöjä. Liikkuminen helpottui ja kuljettajalle annettiin entistä enemmän harkintavaltaa. Talven lumikaaoksen keskellä on pysäköinti taajamissa kadun vasempaan reunaan ollut iso helpotus monelle. Varsinkin Helsingin kantakaupungissa mahdollisuudesta tuli arkea hyvin nopeasti. Vaikka parkkimahdollisuuksia ei ole sen enempää kuin ennenkään, jää turha kortteleiden kiertäminen vähemmälle, kun yhdellä kertaa tulee hyödynnettyä kadun ”väärälläkin” puolella olevat pysäköintimahdollisuudet.Tuoreeltaan viime kesänä testasimme peräkärryjen käyttäytymistä jarrutuksissa ja väistöissä eri nopeuksilla. Yhtenä innoittajana testiin oli uuden tieliikennelain muutos, jonka mukaan peräkärryä saa nyt vetää tie- ja ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen salliessa 100 km/h -nopeudella.Jo aikaisemmin viime talvena (Moottori 10/2019) olimme testanneet erilaisten henkilöauton renkaiden käyttäytymistä talvisissa oloissa niin paljaalla, lumisella kuin jäiselläkin tiellä. Uusi tieliikennelakihan jättää pitkälti kuljettajan harkintaan, milloin keli vaatii talvirenkaiden käyttöä.Tässäkin numerossa testaamme asiaa, jonka uusi tieliikennelaki nosti entistä useamman kahvipöytäkeskustelun aiheeksi: pitääkö jarruttomassa peräkärryssä käyttää talvirenkaita? Laki ei vaadi, mutta olisiko silti tarpeen? Ja pitäisikö lakiin lisätä tällainen vaatimus?Testin lähtökohta oli mielenkiintoinen: tällaista ei ole testattu koskaan aikaisemmin. Testin lähtökohdat ovat myös hyvät, sillä kevytperäkärryille sattuu perin vähän vakavia onnettomuuksia niiden määrään nähden. Tilastojen perusteella erityisesti talvikelin tai rengastuksen vaikutus vakaviin onnettomuuksiin näyttää mitättömältä. Mutta tilasto tietenkin tarkastelee asiaa historian valossa, eikä mukana ole vielä uusien nopeusrajoitusten vaikutusta. Päätimme siis toimia nyt ja testata, miten erilaiset renkaat vaikuttavat peräkärryn käytökseen. Testimme tulosten perusteella autoilija voi itse päätellä, kannattaako oman peräkärryn talvirenkaisiin investoida, vai säästäisikö rahan johonkin muuhun tarkoitukseen – esimerkiksi vetoauton renkaisiin.Testin tulokset ovat kaiken kaikkiaan rauhoittavia. Kesärengas peräkärryssä ei ole katastrofi talvikelissäkään, kunhan kuljettaja tiedostaa peräkärrynsä tilanteen. Rengasta enemmän peräkärryn käyttäytymiseen vaikuttaa kuormaus, kuten aikaisemmissa testeissämme on todettu.Jos peräkärryä käytetään ahkerasti läpi vuoden, on kuitenkin vaikea perustella, miksi jättäisi peräkärryn talvirengastuksen tekemättä, niin paljon lisää varmuutta kelinmukaiset renkaat peräkärryynkin tuovat.Kiitos uuden tieliikennelain kuljettajalle jättämän harkintavaran, ei satunnaisen kärryn vetäjän tarvitse huolehtia renkaiden vaihdosta, jos kärryä käytetään talvikuukausina vain paljailla lumettomilla teillä. Olosuhteiden mukaan sovitettu ajonopeus on tässäkin tilanteessa turvallisuuden ydin. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti