27.1.2021 Pääkirjoitus: Peräkärry rengastestissä Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Testin lähtökohta oli mielenkiintoinen: tällaista ei ole testattu koskaan aikaisemmin. Uusi tieliikennelaki muutti viime kesänä poikkeuksellisen paljon autoilun arjen käytäntöjä. Liikkuminen helpottui ja kuljettajalle annettiin entistä enemmän harkintavaltaa. Talven lumikaaoksen keskellä on pysäköinti taajamissa kadun vasempaan reunaan ollut iso helpotus monelle. Varsinkin Helsingin kantakaupungissa mahdollisuudesta tuli arkea hyvin nopeasti. Vaikka parkkimahdollisuuksia ei ole sen enempää kuin ennenkään, jää turha kortteleiden kiertäminen vähemmälle, kun yhdellä kertaa tulee hyödynnettyä kadun ”väärälläkin” puolella olevat pysäköintimahdollisuudet. Tuoreeltaan viime kesänä testasimme peräkärryjen käyttäytymistä jarrutuksissa ja väistöissä eri nopeuksilla. Yhtenä innoittajana testiin oli uuden tieliikennelain muutos, jonka mukaan peräkärryä saa nyt vetää tie- ja ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen salliessa 100 km/h -nopeudella. Jo aikaisemmin viime talvena (Moottori 10/2019) olimme testanneet erilaisten henkilöauton renkaiden käyttäytymistä talvisissa oloissa niin paljaalla, lumisella kuin jäiselläkin tiellä. Uusi tieliikennelakihan jättää pitkälti kuljettajan harkintaan, milloin keli vaatii talvirenkaiden käyttöä. Tässäkin numerossa testaamme asiaa, jonka uusi tieliikennelaki nosti entistä useamman kahvipöytäkeskustelun aiheeksi: pitääkö jarruttomassa peräkärryssä käyttää talvirenkaita? Laki ei vaadi, mutta olisiko silti tarpeen? Ja pitäisikö lakiin lisätä tällainen vaatimus? Testin lähtökohta oli mielenkiintoinen: tällaista ei ole testattu koskaan aikaisemmin. Testin lähtökohdat ovat myös hyvät, sillä kevytperäkärryille sattuu perin vähän vakavia onnettomuuksia niiden määrään nähden. Tilastojen perusteella erityisesti talvikelin tai rengastuksen vaikutus vakaviin onnettomuuksiin näyttää mitättömältä. Mutta tilasto tietenkin tarkastelee asiaa historian valossa, eikä mukana ole vielä uusien nopeusrajoitusten vaikutusta. Päätimme siis toimia nyt ja testata, miten erilaiset renkaat vaikuttavat peräkärryn käytökseen. Testimme tulosten perusteella autoilija voi itse päätellä, kannattaako oman peräkärryn talvirenkaisiin investoida, vai säästäisikö rahan johonkin muuhun tarkoitukseen – esimerkiksi vetoauton renkaisiin. Testin tulokset ovat kaiken kaikkiaan rauhoittavia. Kesärengas peräkärryssä ei ole katastrofi talvikelissäkään, kunhan kuljettaja tiedostaa peräkärrynsä tilanteen. Rengasta enemmän peräkärryn käyttäytymiseen vaikuttaa kuormaus, kuten aikaisemmissa testeissämme on todettu. Jos peräkärryä käytetään ahkerasti läpi vuoden, on kuitenkin vaikea perustella, miksi jättäisi peräkärryn talvirengastuksen tekemättä, niin paljon lisää varmuutta kelinmukaiset renkaat peräkärryynkin tuovat. Kiitos uuden tieliikennelain kuljettajalle jättämän harkintavaran, ei satunnaisen kärryn vetäjän tarvitse huolehtia renkaiden vaihdosta, jos kärryä käytetään talvikuukausina vain paljailla lumettomilla teillä. Olosuhteiden mukaan sovitettu ajonopeus on tässäkin tilanteessa turvallisuuden ydin. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt