27.10.2021 Pääkirjoitus: Rajoituksista kasvun tielle? Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nuorten liikenneturvallisuus on parantunut ja paranee koko ajan, vaikka nuorten osuus liikenneonnettomuuksissa onkin ylikorostunut. Kaksi vuotta sitten tuli mahdolliseksi, että 17-vuotias voi saada poikkeusluvalla ja kokonaisharkinnan perusteella henkilöauton ajo-oikeuden. Nyt lausuntokierroksella on lakiesitys, joka kaventaisi tätä mahdollisuutta. Tilalle kaavaillaan rajoitettua ajo-oikeutta, mikä tarkoittaisi sitä, että lauantaisin ja sunnuntaisin 17-vuotias ei saisi toimia kuljettajana kello 00–05 välisenä aikana. Ajo-oikeus edellyttäisi lisäksi huoltajan suostumusta ja autoon kiinnitettävää alaikäisen kuljettajan tunnusta.Esityksen tavoitteena on erityisesti nuorten liikenneturvallisuuden parantaminen.Viime vuosien uudistukset ajokorttikoulutuksessa ovat osoittautuneet pääosin toimiviksi. Nuorten liikenneturvallisuus on parantunut ja paranee koko ajan, vaikka nuorten osuus liikenneonnettomuuksissa onkin ylikorostunut.Ajokortti-iässä oleva nuori elää keskellä kiivainta itsenäistymisvaihetta, jolloin tyypillisesti kyseenalaistetaan ja kapinoidaan. Aikuisen opetukset eivät uppoa siinä vaiheessa kovin otolliseen maaperään. Jos nuorten liikenneturvallisuutta ja samalla koko elämänhallintaa halutaan tukea, pitäisi se aloittaa jo päiväkoti-iässä.Opetussuunnitelman tavoitteissa liikennekasvatusta on läpi perusopetuksen, mutta silti sen rooli on liian vähäinen. Liikennekasvatuksen pitää vahvistaa lasten ja nuorten taitoja liikkua turvallisesti, mutta liikennekasvatus ei ole pelkästään sääntöjen tai ajotaitojen opettelua. Liikennekasvatuksen pitää sananmukaisesti kasvattaa. Jo lapsuudesta alkaen pitää syntyä motivaatio turvalliseen liikkumiseen ihan samoin kuin muihinkin elämän turvallisuutta ja laatua lisääviin valintoihin. Minkä tahansa kasvatuksen vaikutus on parhaimmillaan, kun työtä tehdään leikki-iästä alkaen johdonmukaisesti ja pitkällä tähtäimellä.Nuori, joka jo lapsuudesta alkaen on kasvanut turvalliseen ja muut huomioon ottavaan liikkumiseen, on myös kuljettajana jo lähtökohdiltaan aivan eri tilanteessa kuin ikätoveri, jolle kasvuympäristö ei ole tarjonnut turvallisen liikkumisen malleja.Nuorten osuuden ylikorostuminen liikenneonnettomuuksissa selittyy osaltaan kokemattomuudella, mutta heijastelee myös erityisesti nuorille miehille tyypillistä riskikäyttäytymistä, mikä näkyy muillakin elämän alueilla. Riskikäyttäytymiseen voidaan ja siihen pitää vaikuttaa jo ennen kuin siitä tulee nuorelle omaksuttu toimintamalli.Väärällä tiellä ollaan, kun liikennekasvatus joudutaan korvaamaan säännöillä ja määräyksillä. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”