28.10.2020 Pääkirjoitus: Testit kuluttajan apuna Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesällä voimaan tullut uusi tieliikennelaki määrää, että alle 3-vuotiasta ei saa koskaan kuljettaa autossa ilman turvalaitetta. Kesällä voimaan tullut uusi tieliikennelaki määrää, että alle 3-vuotiasta ei saa koskaan kuljettaa autossa ilman turvalaitetta. Näin ollen esimerkiksi taksimatkalla tai sukulaisen autokyytiin tarvitaan jokaiselle lapselle oma turvalaite. Poikkeuksena on, että yli 3-vuotias ja alle 135 cm lapsi saa taksissa matkustaa turvavöissä takapenkillä.Jo ilman lain määräystäkin pienten lasten vanhemmat ovat omaksuneet lastenistuinten käytön. Kun istuin on lapselle sopiva, lapsi matkustaa siinä helposti eikä matkan alkaessa tai päättyessä ole liikaa vaivaa kuljetettavien siirtämisestä autoon ja sieltä pois. Lastenistuinten koko, näkö ja soveltuvuus omaan käyttöön ovat ilmeisiä asioita, kun uutta tai ensimmäistä lastenistuinta hankitaan. Eri istuinten erilaiset turvallisuusominaisuudet sen sijaan selviävät vasta testaamalla.Euroopan eri maiden autoliitot ja kuluttajajärjestöt ovat testanneet lastenistuimia jo yli 17 vuoden ajan. Vuosien varrella on havaittu, että testien tuloksia hyödynnetään myös istuinten tuotekehityksessä. Istuimet ovatkin kokeneet melkoisen muutoksen viimeisten vuosien ai-kana. Samalla testaus on kehittynyt yhä monipuolisemmaksi ja vaativammaksi. Tällä hetkellä törmäystesteissä jo tyydyttävän arvosanan saava istuin ylittää lakisääteiset vaatimukset.Laki ei vaadi lastenistuimilta esimerkiksi sivutörmäystestiä, mutta Autoliiton julkaisemaan testikokonaisuuteen sekin kuuluu. Jokaisessa testiryhmässä valtaosa istuimista suoriutuu testin vaatimuksista hienosti, mutta poikkeuksiakin löytyy. Pahimmillaan lastenistuin hylätään, kun valjaiden lukko aukeaa törmäyksessä ja koenukke sinkoutuu eteenpäin. Jo osittain irronnut tai vääntynyt istuimen kiinnitys johtaa hylkäykseen. Näitäkin testeissä havaitaan.Viime aikoina istuinten kemikaalijäämien testaus on nostanut esiin odottamattomia tuloksia. Istuinpäällisiä suojataan palonestoaineilla, joiden jäämille on tarkat määräykset. Uusimmassakin, Moottori 11/2020 -numerossa julkaistussa testissä kaksi istuinta hylättiin, koska niiden istuinpäällisen sisältämä kemikaalimäärä ylitti leludirektiivin sallimat raja-arvot. Tämäkään tieto ei olisi kuluttajan saatavilla ilman järjestelmällistä, vuodesta toiseen jatkuvaa testausta.Tuotteet kehittyvät, käyttäjät vaihtuvat ja uusi tieto on tarpeen, siksi lastenistuimia testataan jatkossakin. Itse tuotteisiin on viime aikoina ilmestynyt uutena asiana tieto istuimen käyttöiästä. Kaikissa istuimissa tietoa ei ole näkyvillä, mutta tässäkin Moottorissa julkaistavassa testissä on useita istuimia, joille valmistaja on ilmoittanut suositellun enimmäiskäyttöiän. Pisimmillään se on kaksitoista vuotta, joissain is-tuimissa vain viisi vuotta istuimen ostopäivästä.Tutustumalla julkaistuihin testeihin lastenistuimen ostaja saa hyvän kuvan siitä, millaisiin asioihin kannattaa istuinostoksilla kiinnittää huomiota. Paras ostopäätös kuitenkin syntyy, kun ostoksille otetaan mukaan myös itse lapsi ja istuimen kiinnitystä omaan autoon kokeillaan jo kaupanteon yhteydessä. Vaivannäkö palkitaan käyttökelpoisuudella. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”