9.12.2020 Pääkirjoitus: Umpisolmu uhkaa Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Valtion budjetin näkökulmasta hiilidioksidipäästöjen vähennys merkitsee maksuperusteen katoamista. On löydettävä uusia ratkaisuja: kiristettävä nykyisiä veroja entisestään tai kehitettävä uusia. Suomalainen ajaa keskimäärin 12 vuoden ikäisellä ja 3 600 euron hintaisella autolla. Verottaja kerää autoilusta rahaa valtion kassaan vahvasti hiilidioksidipäästöihin perustuen. Nämä kaksi tosiasiaa ovat nyt johtamassa erittäin vaikeasti avattavaan solmuun.Mitä suuremmat hiilidioksidipäästöt, sitä enemmän valtio saa verotuloa autoa ostettaessa ja vuosittain käyttövoiman mukaan. Käytännössä autoilijan kukkarosta verottajalle valuvien eurojen määrä riippuu bensiini- ja dieselautojen osalta polttoaineen kulutuksesta. Suurin osa bensiinin ja dieselin litrahinnasta on veroja. Myös hiilidioksidipäästön laskennallinen arvo perustuu polttoaineen palamisesta vapautuvan hiilidioksidin määrään.Sujuva järjestelmä, joka on saavuttamassa ohjaavan tavoitteensa. Uusien bensiini- ja dieselautojen keskikulutus pienenee, hybridit vauhdittavat keskikulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen vähennystä, samoin polttonesteiden laadun kehitys ja biokaasu. Lopulta täysin sähköiset autot siirtävät päästökeskustelun sähköntuotantoon ja ajoneuvojen valmistukseen, kun ajonaikainen hiilidioksidipäästö on pyöreä nolla.Kaikki hyvin? Ei suinkaan.Valtion budjetin näkökulmasta hiilidioksidipäästöjen vähennys merkitsee maksuperusteen katoamista. On löydettävä uusia ratkaisuja: kiristettävä nykyisiä veroja entisestään tai kehitettävä uusia.Vaikka uusien autojen päästöt putoavat merkittävästi edellisiin mallisukupolviin nähden, kestää kauan ennen kuin autokantamme uudistuu. Ostohintaan sisältyvä autovero on pitänyt uusien autojen hinnat korkeina ja johtanut siihen, että kerran ostettua autoa käytetään pitkään. Keskihintaisesta ja keski-ikäisestä käytetystä autosta on pitkä matka uuteen sähköautoon. Tätä matkaa pitää pystyä lyhentämään.Valitettavasti tällä hetkellä uhkakuvana on pitkä, mutkikas ja kallis taival. Työryhmiä autoilun ja liikenteen tulevaisuuden ympärillä riittää: liikenne- ja viestintäministeriöllä on omansa, valtiovarainministeriöllä omansa ja lisäksi vielä parlamentaarinen Liikenne 12 -työryhmä. Vaikka valmisteluun näytetään nyt käytettävän reilusti aikaa ja rahaa, on syytä olla huolissaan näiden työryhmien lokeroitumisesta. Sujuva liikenne on koko yhteiskunnan toiminnan kannalta ratkaiseva tekijä. Liikenne ja auto on myös kuluttajalle oman asunnon jälkeen toiseksi suurin kuluerä. Näin merkittävän kokonaisuuden kehittäminen vaatii laajaa yhteistyötä ja eri näkökantojen yhteensovittamista. Jotta matka vajaan 4 000 euron autosta lähes 40 000 euron autoon lyhenee, tarvitaan valikoima tukitoimia, jotka kohdistuvat oikeudenmukaisesti meihin kaikkiin. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti