9.12.2020 Pääkirjoitus: Umpisolmu uhkaa Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Valtion budjetin näkökulmasta hiilidioksidipäästöjen vähennys merkitsee maksuperusteen katoamista. On löydettävä uusia ratkaisuja: kiristettävä nykyisiä veroja entisestään tai kehitettävä uusia. Suomalainen ajaa keskimäärin 12 vuoden ikäisellä ja 3 600 euron hintaisella autolla. Verottaja kerää autoilusta rahaa valtion kassaan vahvasti hiilidioksidipäästöihin perustuen. Nämä kaksi tosiasiaa ovat nyt johtamassa erittäin vaikeasti avattavaan solmuun.Mitä suuremmat hiilidioksidipäästöt, sitä enemmän valtio saa verotuloa autoa ostettaessa ja vuosittain käyttövoiman mukaan. Käytännössä autoilijan kukkarosta verottajalle valuvien eurojen määrä riippuu bensiini- ja dieselautojen osalta polttoaineen kulutuksesta. Suurin osa bensiinin ja dieselin litrahinnasta on veroja. Myös hiilidioksidipäästön laskennallinen arvo perustuu polttoaineen palamisesta vapautuvan hiilidioksidin määrään.Sujuva järjestelmä, joka on saavuttamassa ohjaavan tavoitteensa. Uusien bensiini- ja dieselautojen keskikulutus pienenee, hybridit vauhdittavat keskikulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen vähennystä, samoin polttonesteiden laadun kehitys ja biokaasu. Lopulta täysin sähköiset autot siirtävät päästökeskustelun sähköntuotantoon ja ajoneuvojen valmistukseen, kun ajonaikainen hiilidioksidipäästö on pyöreä nolla.Kaikki hyvin? Ei suinkaan.Valtion budjetin näkökulmasta hiilidioksidipäästöjen vähennys merkitsee maksuperusteen katoamista. On löydettävä uusia ratkaisuja: kiristettävä nykyisiä veroja entisestään tai kehitettävä uusia.Vaikka uusien autojen päästöt putoavat merkittävästi edellisiin mallisukupolviin nähden, kestää kauan ennen kuin autokantamme uudistuu. Ostohintaan sisältyvä autovero on pitänyt uusien autojen hinnat korkeina ja johtanut siihen, että kerran ostettua autoa käytetään pitkään. Keskihintaisesta ja keski-ikäisestä käytetystä autosta on pitkä matka uuteen sähköautoon. Tätä matkaa pitää pystyä lyhentämään.Valitettavasti tällä hetkellä uhkakuvana on pitkä, mutkikas ja kallis taival. Työryhmiä autoilun ja liikenteen tulevaisuuden ympärillä riittää: liikenne- ja viestintäministeriöllä on omansa, valtiovarainministeriöllä omansa ja lisäksi vielä parlamentaarinen Liikenne 12 -työryhmä. Vaikka valmisteluun näytetään nyt käytettävän reilusti aikaa ja rahaa, on syytä olla huolissaan näiden työryhmien lokeroitumisesta. Sujuva liikenne on koko yhteiskunnan toiminnan kannalta ratkaiseva tekijä. Liikenne ja auto on myös kuluttajalle oman asunnon jälkeen toiseksi suurin kuluerä. Näin merkittävän kokonaisuuden kehittäminen vaatii laajaa yhteistyötä ja eri näkökantojen yhteensovittamista. Jotta matka vajaan 4 000 euron autosta lähes 40 000 euron autoon lyhenee, tarvitaan valikoima tukitoimia, jotka kohdistuvat oikeudenmukaisesti meihin kaikkiin. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”