9.12.2020 Pääkirjoitus: Umpisolmu uhkaa Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Valtion budjetin näkökulmasta hiilidioksidipäästöjen vähennys merkitsee maksuperusteen katoamista. On löydettävä uusia ratkaisuja: kiristettävä nykyisiä veroja entisestään tai kehitettävä uusia. Suomalainen ajaa keskimäärin 12 vuoden ikäisellä ja 3 600 euron hintaisella autolla. Verottaja kerää autoilusta rahaa valtion kassaan vahvasti hiilidioksidipäästöihin perustuen. Nämä kaksi tosiasiaa ovat nyt johtamassa erittäin vaikeasti avattavaan solmuun. Mitä suuremmat hiilidioksidipäästöt, sitä enemmän valtio saa verotuloa autoa ostettaessa ja vuosittain käyttövoiman mukaan. Käytännössä autoilijan kukkarosta verottajalle valuvien eurojen määrä riippuu bensiini- ja dieselautojen osalta polttoaineen kulutuksesta. Suurin osa bensiinin ja dieselin litrahinnasta on veroja. Myös hiilidioksidipäästön laskennallinen arvo perustuu polttoaineen palamisesta vapautuvan hiilidioksidin määrään. Sujuva järjestelmä, joka on saavuttamassa ohjaavan tavoitteensa. Uusien bensiini- ja dieselautojen keskikulutus pienenee, hybridit vauhdittavat keskikulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen vähennystä, samoin polttonesteiden laadun kehitys ja biokaasu. Lopulta täysin sähköiset autot siirtävät päästökeskustelun sähköntuotantoon ja ajoneuvojen valmistukseen, kun ajonaikainen hiilidioksidipäästö on pyöreä nolla. Kaikki hyvin? Ei suinkaan. Valtion budjetin näkökulmasta hiilidioksidipäästöjen vähennys merkitsee maksuperusteen katoamista. On löydettävä uusia ratkaisuja: kiristettävä nykyisiä veroja entisestään tai kehitettävä uusia. Vaikka uusien autojen päästöt putoavat merkittävästi edellisiin mallisukupolviin nähden, kestää kauan ennen kuin autokantamme uudistuu. Ostohintaan sisältyvä autovero on pitänyt uusien autojen hinnat korkeina ja johtanut siihen, että kerran ostettua autoa käytetään pitkään. Keskihintaisesta ja keski-ikäisestä käytetystä autosta on pitkä matka uuteen sähköautoon. Tätä matkaa pitää pystyä lyhentämään. Valitettavasti tällä hetkellä uhkakuvana on pitkä, mutkikas ja kallis taival. Työryhmiä autoilun ja liikenteen tulevaisuuden ympärillä riittää: liikenne- ja viestintäministeriöllä on omansa, valtiovarainministeriöllä omansa ja lisäksi vielä parlamentaarinen Liikenne 12 -työryhmä. Vaikka valmisteluun näytetään nyt käytettävän reilusti aikaa ja rahaa, on syytä olla huolissaan näiden työryhmien lokeroitumisesta. Sujuva liikenne on koko yhteiskunnan toiminnan kannalta ratkaiseva tekijä. Liikenne ja auto on myös kuluttajalle oman asunnon jälkeen toiseksi suurin kuluerä. Näin merkittävän kokonaisuuden kehittäminen vaatii laajaa yhteistyötä ja eri näkökantojen yhteensovittamista. Jotta matka vajaan 4 000 euron autosta lähes 40 000 euron autoon lyhenee, tarvitaan valikoima tukitoimia, jotka kohdistuvat oikeudenmukaisesti meihin kaikkiin. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 8.11.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Daihatsu Charade De Tomaso 8.11.2025 Yleinen Kawasaki Ninja ZX-10R – siivekkeiden verran paremmaksi 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan