27.1.2023 Ajoneuvot Rallin MM-sarja: Maineikas brittitiimi yhä toipumisvaiheessa: ”Olen liian vanha tällaiseen” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yli 40 vuotta omaa yritystään, M-Sportia johtanut Malcolm Wilson myöntää olevansa huolissaan tämänhetkisestä tilanteestaan. Valoa tunnelin päässä on kuitenkin näkyvissä. Vielä jokin aika sitten kaikki näytti Malcolm Wilsonin kannalta erittäin epäedulliselta. Huolimatta riskisijoituksista liittyen massiivisen testikeskuksen rakentamiseen tiimin alueelle Cockermouthissa ja Sébastien Loebin ajattamiseen neljässä MM-rallissa, on Wilson yhä mukana geimeissä.Pahimmat takaiskut aiheutuivat kuitenkin asioista, joihin Wilson ei voinut itse vaikuttaa.- Tämä on ollut vaikea ajanjakso. Emme ole vielä takaisin sillä tasolla, jolla olimme ennen koronapandemiaa. Meillä on nyt 80 ihmistä vähemmän kuin ennen koronaa. Vaikeaa on yhä, mutta voin jo rentoutua hieman, myöntää Wilson.Arvokkaasti harmaantuneesta britistä on kuitenkin aistittavissa syvä huoli, joka liittyy noin 170 ihmisen työllistämiseen.- En uskonut, että olen 66-vuotias ja tässä tilanteessa. Tämä on hieman sama kuin alkaisi kaiken alusta jälleen, mutta nyt paineita on paljon enemmän, koska työllistän niin paljon ihmisiä.Britannian irtaantuminen EU:sta tarkoitti sitä, että maailmalta leipänsä hankkivalle yritykselle kasaantui tuhottoman paljon enemmän paperitöitä ja byrokratiaa kuin aiemmin. Se lisäsi luonnollisesti myös kustannuksia.- Kyse ei ole pelkästä koronasta, vaan myös brexit on ollut meille painajainen, ja on yhä sitä. Moottoriurheilussa on kuitenkin tapana löytää tie ulos vaikeuksista, joten ei hätää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMestarin käsin kohti parempaaUutta nousua Wilson lähti etsimään sieltä, mihin vanhan rallijermun sydän vetää voimakkaimmin. Urheilullinen menestys ohitse taloudellisen hyvän on ollut Wilsonin taktiikka viime vuosina.Puheet Ott Tänakin, vuoden 2019 maailmanmestarin, palkkaamisesta alkoivat jo kesällä. Taktiikka oli yhteneväinen kuin Sébastien Ogierin kanssa kuusi vuotta aiemmin. Wilson lähti narraamaan isoa kalaa mahtipontisella vieheellä, mutta joutui pettymään.Tuolloin tiimi ei saanut mukaansa yhtään uutta, isoa yhteistyökumppania, vaikka tulokset olivat loistavia. Tänakin kohdalla tilanne on aavistuksen kevyempi, sillä virolaisen rallitaivalta tukee itävaltalainen energiajuomajätti.- Se oli melko pitkä prosessi. Olin realisti, joten en uskonut sen olevan mahdollista. Puolivälissä viime kautta hän sanoi, että sopimuksen tekeminen olisikin ehkä mahdollista. Rahoitus oli vaikea saada kasaan, mutta toimin täsmälleen samalla tavalla kuin Sebin kanssa. Halusin, että Ott ajaa ensin autoamme. Sitten hän ajoi sitä, ja sen jälkeen keskustelu oli melko helppoa.Wilson pääsi etenemään neuvotteluissa Tänakin kanssa. Ensitestinsä Tänak ajoi Rally1-autolla Wilsonin perheen omistamassa metsässä kauden viimeisen MM-rallin jälkeen.- Ensimmäinen testi oli Greystokessa marraskuun loppupuolella, Wilson vahvistaa.Tänakin palvelut varmistaakseen, joutui kaiken nähnyt britti laittamaan kättä taskuunsa. Jokaisen maailmanmestarin palveluilla on korkea arvostus, oli mestaruudesta kuinka monta vuotta hyvänsä.Vuodet rallin maailmassa ovat tehneet Wilsonin perheestä riittävän varakkaan, jotta myös riskialttiit sijoitukset onnistuvat tarvittaessa.- Kyllä, kyllä, mutta minulla ei ole enää varaa samanlaiseen kauteen kuin viime vuonna. Kausi alkoi fantastisesti, mutta oli lopulta huono. Olen liian vanha tällaiseen tilanteeseen. En olisi voinut jatkaa sillä tavalla, vaan minun piti tehdä jotain. Onhan se iso kustannus, mutta jos saamme tuloksia, niin se helpottaa myös talouspuolta.Ei epärealistisia toiveitaKauden avausralli Monte Carlossa ei sujunut yhtä lennokkaasti kuin viime vuonna, jolloin Loeb tyylitteli rallin voittoon 47-vuotiaana.Siinä valossa viides sija ja kahden ja puolen minuutin ero kärkeen eivät ole ihanteellinen startti kauteen. Wilson uskoo, että yhteistyö Tänakin kanssa kantaa kuitenkin hedelmää jatkossa.- Tänak ei näyttänyt hyvältä täällä, mutta hän on melko fiksu ja tietää mitä tehdä. Sikäli ei ole huolta mistään. Hän ei pyydä yhtäkkiä 20 hevosvoimaa lisää, tai jotain muuta, jota emme voisi toteuttaa.Voi vain ihmetellä, mistä Wilson ammentaa energiansa, jolla jaksaa ottaa suoraan leukaan rallin tarjoamat ilonhetket ja pahat pettymykset.Ikäänsä vedoten Wilson alkaa jo pohjustaa edessä siintävää muutosta.- En voi jatkaa ikuisesti. Olen paljon sinua vanhempi, britti nauraa makeasti.Mies matkustaa yhä liki jokaiseen MM-osakilpailuun paikan päälle, vaikkakin sanoo tämän kauden suunnitelman elävän tiimin ykkösnyrkin menestyksen mukaan.- Katsotaan, mitä tänä vuonna tapahtuu. En voi varmuudella ikinä lopettaa, mutta ehkä jätän joitain ralleja väliin. Riippuu siitä, miten Tänak pärjää.Ralli on Wilsonin perheen yhteinen ajanviete. Kisapaikkakunnalla tapaa varsin usein myös Malcolmin vaimon Elainen ja pariskunnan pojan Matthew´n, joka loi vuosien ajan omaa uraa ratin takana MM-sarjassa.Myös pojan rooli on yrityksessä mittava, mutta varsinaista sukupolvenvaihdosta ei silti ole suunnitteilla.- Matthew on ollut aina tiimin mukana, mutta muissa projekteissa kuin ralli. Sen vuoksi hänestä ei ehkä tule rallitoiminnan jatkajaa, vaan idea on se, että Rich (Millener) ja Chris Williams katsovat jatkossakin rallipuolta.Lue myös: M-Sport hamuaa takaisin isojen joukkoon – Secto Rally Finland 2022Naurahdus osakekaupoilleEnnen kauden alkua rallifanien keskuudessa kiersi sitkeä huhu siitä, että Tänakin diilin yhteydessä M-Sportin osakkeita olisi siirtynyt virolaisomistukseen.Wilson tyrmää huhun suoralta kädeltä, mutta jättää erikoisen takaportin auki sille, että jossain vaiheessa M-Sport siirtyisi pois britin hallinnasta.- Ei. Voin vakuuttaa, että kukaan muu kuin minä ei omista yhtäkään osaketta yrityksestä. Olisin iloinen, jos joku tulisi ja ostaisi paljon osakkeita yrityksestäni, mutta tämä huhu ei varmuudella pidä paikkaansa.M-Sportin ydinbisnes on yhä jatkossakin ralliin liittyvä asiakastoiminta. Kun autoja myydään tai vuokrataan ja varaosia kaupataan, kilahtaa kassa yrityksessä.Moni ihmetteli, miksei Monte Carlossa ole enempää autoja liikkeellä tiimin väreissä, mutta syy löytyi viime hetken muutoksista. Vielä viime kaudella M-Sport ajatti parhaimmillaan viittä autoa MM-rallissa.- Me olemme okei. Autoja olisi voinut olla enemmän jo täällä, mutta pidimme auki vaihtoehtoa, että Loeb ja (Gus) Greensmith olisivat ajaneet Montessa. Koreja kyllä löytyy, joten kenties ajatamme enemmän autoja joissain muissa kisoissa tällä kaudella, Wilson tuumailee.Teksti, kuvat ja video: Miika WuorelaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaM-Sport hamuaa takaisin isojen joukkoon – Secto Rally Finland 2022 Rallin MM-sarja: tehdastiimit ja yksityistiimit – kahden kerroksen väkeä Moottori Monte Carlossa: haastattelussa FIA:n puheenjohtaja Mohammed Ben Sulayem Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”