27.1.2023 Ajoneuvot Rallin MM-sarja: Maineikas brittitiimi yhä toipumisvaiheessa: ”Olen liian vanha tällaiseen” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yli 40 vuotta omaa yritystään, M-Sportia johtanut Malcolm Wilson myöntää olevansa huolissaan tämänhetkisestä tilanteestaan. Valoa tunnelin päässä on kuitenkin näkyvissä. Vielä jokin aika sitten kaikki näytti Malcolm Wilsonin kannalta erittäin epäedulliselta. Huolimatta riskisijoituksista liittyen massiivisen testikeskuksen rakentamiseen tiimin alueelle Cockermouthissa ja Sébastien Loebin ajattamiseen neljässä MM-rallissa, on Wilson yhä mukana geimeissä.Pahimmat takaiskut aiheutuivat kuitenkin asioista, joihin Wilson ei voinut itse vaikuttaa.- Tämä on ollut vaikea ajanjakso. Emme ole vielä takaisin sillä tasolla, jolla olimme ennen koronapandemiaa. Meillä on nyt 80 ihmistä vähemmän kuin ennen koronaa. Vaikeaa on yhä, mutta voin jo rentoutua hieman, myöntää Wilson.Arvokkaasti harmaantuneesta britistä on kuitenkin aistittavissa syvä huoli, joka liittyy noin 170 ihmisen työllistämiseen.- En uskonut, että olen 66-vuotias ja tässä tilanteessa. Tämä on hieman sama kuin alkaisi kaiken alusta jälleen, mutta nyt paineita on paljon enemmän, koska työllistän niin paljon ihmisiä.Britannian irtaantuminen EU:sta tarkoitti sitä, että maailmalta leipänsä hankkivalle yritykselle kasaantui tuhottoman paljon enemmän paperitöitä ja byrokratiaa kuin aiemmin. Se lisäsi luonnollisesti myös kustannuksia.- Kyse ei ole pelkästä koronasta, vaan myös brexit on ollut meille painajainen, ja on yhä sitä. Moottoriurheilussa on kuitenkin tapana löytää tie ulos vaikeuksista, joten ei hätää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMestarin käsin kohti parempaaUutta nousua Wilson lähti etsimään sieltä, mihin vanhan rallijermun sydän vetää voimakkaimmin. Urheilullinen menestys ohitse taloudellisen hyvän on ollut Wilsonin taktiikka viime vuosina.Puheet Ott Tänakin, vuoden 2019 maailmanmestarin, palkkaamisesta alkoivat jo kesällä. Taktiikka oli yhteneväinen kuin Sébastien Ogierin kanssa kuusi vuotta aiemmin. Wilson lähti narraamaan isoa kalaa mahtipontisella vieheellä, mutta joutui pettymään.Tuolloin tiimi ei saanut mukaansa yhtään uutta, isoa yhteistyökumppania, vaikka tulokset olivat loistavia. Tänakin kohdalla tilanne on aavistuksen kevyempi, sillä virolaisen rallitaivalta tukee itävaltalainen energiajuomajätti.- Se oli melko pitkä prosessi. Olin realisti, joten en uskonut sen olevan mahdollista. Puolivälissä viime kautta hän sanoi, että sopimuksen tekeminen olisikin ehkä mahdollista. Rahoitus oli vaikea saada kasaan, mutta toimin täsmälleen samalla tavalla kuin Sebin kanssa. Halusin, että Ott ajaa ensin autoamme. Sitten hän ajoi sitä, ja sen jälkeen keskustelu oli melko helppoa.Wilson pääsi etenemään neuvotteluissa Tänakin kanssa. Ensitestinsä Tänak ajoi Rally1-autolla Wilsonin perheen omistamassa metsässä kauden viimeisen MM-rallin jälkeen.- Ensimmäinen testi oli Greystokessa marraskuun loppupuolella, Wilson vahvistaa.Tänakin palvelut varmistaakseen, joutui kaiken nähnyt britti laittamaan kättä taskuunsa. Jokaisen maailmanmestarin palveluilla on korkea arvostus, oli mestaruudesta kuinka monta vuotta hyvänsä.Vuodet rallin maailmassa ovat tehneet Wilsonin perheestä riittävän varakkaan, jotta myös riskialttiit sijoitukset onnistuvat tarvittaessa.- Kyllä, kyllä, mutta minulla ei ole enää varaa samanlaiseen kauteen kuin viime vuonna. Kausi alkoi fantastisesti, mutta oli lopulta huono. Olen liian vanha tällaiseen tilanteeseen. En olisi voinut jatkaa sillä tavalla, vaan minun piti tehdä jotain. Onhan se iso kustannus, mutta jos saamme tuloksia, niin se helpottaa myös talouspuolta.Ei epärealistisia toiveitaKauden avausralli Monte Carlossa ei sujunut yhtä lennokkaasti kuin viime vuonna, jolloin Loeb tyylitteli rallin voittoon 47-vuotiaana.Siinä valossa viides sija ja kahden ja puolen minuutin ero kärkeen eivät ole ihanteellinen startti kauteen. Wilson uskoo, että yhteistyö Tänakin kanssa kantaa kuitenkin hedelmää jatkossa.- Tänak ei näyttänyt hyvältä täällä, mutta hän on melko fiksu ja tietää mitä tehdä. Sikäli ei ole huolta mistään. Hän ei pyydä yhtäkkiä 20 hevosvoimaa lisää, tai jotain muuta, jota emme voisi toteuttaa.Voi vain ihmetellä, mistä Wilson ammentaa energiansa, jolla jaksaa ottaa suoraan leukaan rallin tarjoamat ilonhetket ja pahat pettymykset.Ikäänsä vedoten Wilson alkaa jo pohjustaa edessä siintävää muutosta.- En voi jatkaa ikuisesti. Olen paljon sinua vanhempi, britti nauraa makeasti.Mies matkustaa yhä liki jokaiseen MM-osakilpailuun paikan päälle, vaikkakin sanoo tämän kauden suunnitelman elävän tiimin ykkösnyrkin menestyksen mukaan.- Katsotaan, mitä tänä vuonna tapahtuu. En voi varmuudella ikinä lopettaa, mutta ehkä jätän joitain ralleja väliin. Riippuu siitä, miten Tänak pärjää.Ralli on Wilsonin perheen yhteinen ajanviete. Kisapaikkakunnalla tapaa varsin usein myös Malcolmin vaimon Elainen ja pariskunnan pojan Matthew´n, joka loi vuosien ajan omaa uraa ratin takana MM-sarjassa.Myös pojan rooli on yrityksessä mittava, mutta varsinaista sukupolvenvaihdosta ei silti ole suunnitteilla.- Matthew on ollut aina tiimin mukana, mutta muissa projekteissa kuin ralli. Sen vuoksi hänestä ei ehkä tule rallitoiminnan jatkajaa, vaan idea on se, että Rich (Millener) ja Chris Williams katsovat jatkossakin rallipuolta.Lue myös: M-Sport hamuaa takaisin isojen joukkoon – Secto Rally Finland 2022Naurahdus osakekaupoilleEnnen kauden alkua rallifanien keskuudessa kiersi sitkeä huhu siitä, että Tänakin diilin yhteydessä M-Sportin osakkeita olisi siirtynyt virolaisomistukseen.Wilson tyrmää huhun suoralta kädeltä, mutta jättää erikoisen takaportin auki sille, että jossain vaiheessa M-Sport siirtyisi pois britin hallinnasta.- Ei. Voin vakuuttaa, että kukaan muu kuin minä ei omista yhtäkään osaketta yrityksestä. Olisin iloinen, jos joku tulisi ja ostaisi paljon osakkeita yrityksestäni, mutta tämä huhu ei varmuudella pidä paikkaansa.M-Sportin ydinbisnes on yhä jatkossakin ralliin liittyvä asiakastoiminta. Kun autoja myydään tai vuokrataan ja varaosia kaupataan, kilahtaa kassa yrityksessä.Moni ihmetteli, miksei Monte Carlossa ole enempää autoja liikkeellä tiimin väreissä, mutta syy löytyi viime hetken muutoksista. Vielä viime kaudella M-Sport ajatti parhaimmillaan viittä autoa MM-rallissa.- Me olemme okei. Autoja olisi voinut olla enemmän jo täällä, mutta pidimme auki vaihtoehtoa, että Loeb ja (Gus) Greensmith olisivat ajaneet Montessa. Koreja kyllä löytyy, joten kenties ajatamme enemmän autoja joissain muissa kisoissa tällä kaudella, Wilson tuumailee.Teksti, kuvat ja video: Miika WuorelaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaM-Sport hamuaa takaisin isojen joukkoon – Secto Rally Finland 2022 Rallin MM-sarja: tehdastiimit ja yksityistiimit – kahden kerroksen väkeä Moottori Monte Carlossa: haastattelussa FIA:n puheenjohtaja Mohammed Ben Sulayem Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa