8.12.2022 Ajoneuvot Rallin kuskiruletti päätökseen: M-Sport nappasi Tänakin riveihinsä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uskomaton diili on totta. Vuoden 2019 rallin maailmanmestari Ott Tänak jatkaa uraansa M-Sportin riveissä. Käveltyään syyskuussa ulos Hyundailta, jäi Ott Tänak tyhjän päälle useiksi viikoiksi. Kukaan ei osannut aavistaa, minne virolainen on matkalla, sillä ovet tuntuivat sulkeutuneen Tänakin edestä yksi kerrallaan. Hyundailla Tänak oli nauttinut noin viiden miljoonan euron peruspalkkaa, joten jätettyään tiimin, hän samalla hyvästeli melkoiset edut, jotka tehdastiimin resurssein olivat mahdollisia. On selvää, että M-Sport ei kykene vastaavaan kuin yli 60 miljoonan euron vuosibudjetilla operoiva Hyundai, mutta pakan sekoittamiseen he kykenevät. Kuten Sebastien Loeb osoitti kaudella 2022, on Puma Rally1:ssä yllättävän paljon potentiaalia osaavissa käsissä. Nyt auton ratin ympärille kietoutuvat Tänakin osaavat kädet, joten tuloksen tekeminen ei jää hänestä kiinni. Tiimin taloudellinen on tilanne on yhä kysymysmerkki. Ford of Europe:n johtajistoon kuuluva, ja aiemmin M-Sportin rallibudjetista vastannut Gerard Quinn esitti oman näkemyksensä siitä, miten rahat Tänakin palkkaamista varten saatiin kasaan. - Positiivisia uutisia kaudella 2023. Iso kiitos Fordille rahoituksesta, ja heidän työntekijöilleen, joiden työt on uhrattu tai tullaan uhraamaan, jotta usean miljoonan dollarin rahoitus saatiin kasaan, irlantilainen kirjoitti Twitterissä. Pääasia faneille on tietysti se, että Tänakin, 35, ura jatkuu MM-tasolla. Mies ei ole varmuudella menettänyt otettaan lajin huipputasolla, vaikka vuodet Hyundailla tekivät hänestä puhtaasti tulosten valossa heikomman kuin hän todellisuudessa olikaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Paluu kasvattitiimiin Tänakilla ja M-Sportilla on pitkä, yhteinen historia. Tänak sai tilaisuutensa M-Sportin riveissä kausina 2011 ja 2012, mutta ei kyennyt säilyttämään paikkaansa enää seuraavalle kaudelle. Hetken näytti siltä, että virolaisen ralliura lajin huipulla jäi lyhyeksi. Mies ei tästä lannistunut, vaan tuli takaisin kaudella 2014 rengasmerkki DMackin tuella. Vuosi sujui sen verran hyvin, että M-Sportin tallipäälliköllä Malcolm Wilsonilla oli jälleen luottamusta Tänakin kykyihin. Valitettavasti kausi 2015 oli Tänakille jälleen melkoista alamäkeä. Meksikossa hän oli hukkua autonsa mukana, tiputtuaan pieneen järveen. Tällä kertaa hän ei jäänyt tyhjän päälle, sillä DMack piti Tänakin yhä MM-sarjassa, ja juuri sen tilaisuuden Tänak hyödynsi. Oli lähellä, ettei hän voittanut Puolan MM-rallia kesällä 2016. DMackin renkaat tiedettiin altavastaajiksi, joten Tänakin vauhti oli niihin suhteutettuna erittäin hyvää. Rallin voitto suli kilpailun viimeisellä erikoiskokeella rengasrikkoon, mutta näytöt tulivat annettua, ja paikka kaudelle 2017 varmistettua. Se on myös viimeisin vuosi, jolloin Tänak on tiimissä ajanut. Kausi toi kaksi osakilpailuvoittoa ja teki Tänakista niin kuuman nimen, että Toyota halusi hänet riveihinsä kausiksi 2018 ja 2019. Jälkimmäinen vuosi toi mestaruuden, mutta loikkaus Hyundaille ei tuonut enää lisää titteleitä, eikä oikein osakilpailuvoittojakaan. Rovanperän ykköshaastaja? Kuumin kysymys liittyy luonnollisesti siihen, pitääkö esimerkiksi Kalle Rovanperän olla huolissaan Tänakin iskukyvystä kaudella 2023. Kaudella 2022 Tänak oli ainut, joka rikkoi Toyotan menestyskulkua ja pystyi nakertamaan Rovanperän MM-johtoa loppukesän aikana merkittävästi, kun Hyundai vihdoin alkoi olla luotettavuudeltaan riittävällä tasolla. Mahdollisuus vähintään samanlaiseen haastamiseen on olemassa, mutta lähes varmaksi voi sanoa jo nyt sen, että kauden aikana Ford ei tule rajoitetusta budjetista johtuen kehittymään samaa tahtia Hyundain ja Toyotan kanssa. Näin ollen on siis liian aikaista todeta, onko Tänakin ja M-Sportin kohdalla kyse iloisesta jälleennäkemisestä, vai katkerasta ajanjaksosta, jonka aikana sanansäilällä huidotaan puolin ja toisin. Puhtaasti kilpailukykyä ajatellen Tänakin lähtöä Hyundailta ei voi järjellä perustella. Ulospäin teiden eroaminen vaikutti spontaanilta ja vahvasti tunnepitoiselta päätökseltä, mutta vain Tänak tietää totuuden. Ilmaiseksi mies ei hommia paiski, joten miljoonien eurojen palkalle on maksajansa, työt jatkuvat ja kaikki on ainakin paperilla hyvin. Mestaruustaistelussakin Tänak voi yhä olla, mutta se vaatisi pahimpien kilpakumppanien tiimeiltä melkoista alisuorittamista. Niinpä Tänakin ja Rovanperän välinen otatus mestaruudesta nähdään vain, mikäli syyt juontuvat selkeästi tiimin kilpailukyvystä. Ajotaidoiltaan molemmat ovat erittäin lähellä toisiaan, joten yllätyksen ainekset ovat olemassa. Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Miika Wuorela ja Moottorin arkisto Lisää aiheesta M-Sport hamuaa takaisin isojen joukkoon – Secto Rally Finland 2022 Lappi teki elämänsä diilin – Sopimus Hyundain kanssa on pääsylippu tähtiin Rallin MM-sarja: tehdastiimit ja yksityistiimit – kahden kerroksen väkeä Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi 23.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Yamaha MT-09 – hiottu timantti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta