8.12.2022 Ajoneuvot Rallin kuskiruletti päätökseen: M-Sport nappasi Tänakin riveihinsä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uskomaton diili on totta. Vuoden 2019 rallin maailmanmestari Ott Tänak jatkaa uraansa M-Sportin riveissä. Käveltyään syyskuussa ulos Hyundailta, jäi Ott Tänak tyhjän päälle useiksi viikoiksi. Kukaan ei osannut aavistaa, minne virolainen on matkalla, sillä ovet tuntuivat sulkeutuneen Tänakin edestä yksi kerrallaan.Hyundailla Tänak oli nauttinut noin viiden miljoonan euron peruspalkkaa, joten jätettyään tiimin, hän samalla hyvästeli melkoiset edut, jotka tehdastiimin resurssein olivat mahdollisia.On selvää, että M-Sport ei kykene vastaavaan kuin yli 60 miljoonan euron vuosibudjetilla operoiva Hyundai, mutta pakan sekoittamiseen he kykenevät. Kuten Sebastien Loeb osoitti kaudella 2022, on Puma Rally1:ssä yllättävän paljon potentiaalia osaavissa käsissä. Nyt auton ratin ympärille kietoutuvat Tänakin osaavat kädet, joten tuloksen tekeminen ei jää hänestä kiinni.Tiimin taloudellinen on tilanne on yhä kysymysmerkki. Ford of Europe:n johtajistoon kuuluva, ja aiemmin M-Sportin rallibudjetista vastannut Gerard Quinn esitti oman näkemyksensä siitä, miten rahat Tänakin palkkaamista varten saatiin kasaan.- Positiivisia uutisia kaudella 2023. Iso kiitos Fordille rahoituksesta, ja heidän työntekijöilleen, joiden työt on uhrattu tai tullaan uhraamaan, jotta usean miljoonan dollarin rahoitus saatiin kasaan, irlantilainen kirjoitti Twitterissä.Pääasia faneille on tietysti se, että Tänakin, 35, ura jatkuu MM-tasolla. Mies ei ole varmuudella menettänyt otettaan lajin huipputasolla, vaikka vuodet Hyundailla tekivät hänestä puhtaasti tulosten valossa heikomman kuin hän todellisuudessa olikaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaluu kasvattitiimiinTänakilla ja M-Sportilla on pitkä, yhteinen historia. Tänak sai tilaisuutensa M-Sportin riveissä kausina 2011 ja 2012, mutta ei kyennyt säilyttämään paikkaansa enää seuraavalle kaudelle. Hetken näytti siltä, että virolaisen ralliura lajin huipulla jäi lyhyeksi.Mies ei tästä lannistunut, vaan tuli takaisin kaudella 2014 rengasmerkki DMackin tuella. Vuosi sujui sen verran hyvin, että M-Sportin tallipäälliköllä Malcolm Wilsonilla oli jälleen luottamusta Tänakin kykyihin.Valitettavasti kausi 2015 oli Tänakille jälleen melkoista alamäkeä. Meksikossa hän oli hukkua autonsa mukana, tiputtuaan pieneen järveen. Tällä kertaa hän ei jäänyt tyhjän päälle, sillä DMack piti Tänakin yhä MM-sarjassa, ja juuri sen tilaisuuden Tänak hyödynsi.Oli lähellä, ettei hän voittanut Puolan MM-rallia kesällä 2016. DMackin renkaat tiedettiin altavastaajiksi, joten Tänakin vauhti oli niihin suhteutettuna erittäin hyvää. Rallin voitto suli kilpailun viimeisellä erikoiskokeella rengasrikkoon, mutta näytöt tulivat annettua, ja paikka kaudelle 2017 varmistettua.Se on myös viimeisin vuosi, jolloin Tänak on tiimissä ajanut. Kausi toi kaksi osakilpailuvoittoa ja teki Tänakista niin kuuman nimen, että Toyota halusi hänet riveihinsä kausiksi 2018 ja 2019. Jälkimmäinen vuosi toi mestaruuden, mutta loikkaus Hyundaille ei tuonut enää lisää titteleitä, eikä oikein osakilpailuvoittojakaan.Rovanperän ykköshaastaja?Kuumin kysymys liittyy luonnollisesti siihen, pitääkö esimerkiksi Kalle Rovanperän olla huolissaan Tänakin iskukyvystä kaudella 2023.Kaudella 2022 Tänak oli ainut, joka rikkoi Toyotan menestyskulkua ja pystyi nakertamaan Rovanperän MM-johtoa loppukesän aikana merkittävästi, kun Hyundai vihdoin alkoi olla luotettavuudeltaan riittävällä tasolla.Mahdollisuus vähintään samanlaiseen haastamiseen on olemassa, mutta lähes varmaksi voi sanoa jo nyt sen, että kauden aikana Ford ei tule rajoitetusta budjetista johtuen kehittymään samaa tahtia Hyundain ja Toyotan kanssa.Näin ollen on siis liian aikaista todeta, onko Tänakin ja M-Sportin kohdalla kyse iloisesta jälleennäkemisestä, vai katkerasta ajanjaksosta, jonka aikana sanansäilällä huidotaan puolin ja toisin.Puhtaasti kilpailukykyä ajatellen Tänakin lähtöä Hyundailta ei voi järjellä perustella. Ulospäin teiden eroaminen vaikutti spontaanilta ja vahvasti tunnepitoiselta päätökseltä, mutta vain Tänak tietää totuuden. Ilmaiseksi mies ei hommia paiski, joten miljoonien eurojen palkalle on maksajansa, työt jatkuvat ja kaikki on ainakin paperilla hyvin.Mestaruustaistelussakin Tänak voi yhä olla, mutta se vaatisi pahimpien kilpakumppanien tiimeiltä melkoista alisuorittamista. Niinpä Tänakin ja Rovanperän välinen otatus mestaruudesta nähdään vain, mikäli syyt juontuvat selkeästi tiimin kilpailukyvystä. Ajotaidoiltaan molemmat ovat erittäin lähellä toisiaan, joten yllätyksen ainekset ovat olemassa.Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Miika Wuorela ja Moottorin arkistoLisää aiheestaM-Sport hamuaa takaisin isojen joukkoon – Secto Rally Finland 2022 Lappi teki elämänsä diilin – Sopimus Hyundain kanssa on pääsylippu tähtiin Rallin MM-sarja: tehdastiimit ja yksityistiimit – kahden kerroksen väkeäMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 28.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Lotus Esprit Active Suspension Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä