8.12.2022 Ajoneuvot Rallin kuskiruletti päätökseen: M-Sport nappasi Tänakin riveihinsä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uskomaton diili on totta. Vuoden 2019 rallin maailmanmestari Ott Tänak jatkaa uraansa M-Sportin riveissä. Käveltyään syyskuussa ulos Hyundailta, jäi Ott Tänak tyhjän päälle useiksi viikoiksi. Kukaan ei osannut aavistaa, minne virolainen on matkalla, sillä ovet tuntuivat sulkeutuneen Tänakin edestä yksi kerrallaan.Hyundailla Tänak oli nauttinut noin viiden miljoonan euron peruspalkkaa, joten jätettyään tiimin, hän samalla hyvästeli melkoiset edut, jotka tehdastiimin resurssein olivat mahdollisia.On selvää, että M-Sport ei kykene vastaavaan kuin yli 60 miljoonan euron vuosibudjetilla operoiva Hyundai, mutta pakan sekoittamiseen he kykenevät. Kuten Sebastien Loeb osoitti kaudella 2022, on Puma Rally1:ssä yllättävän paljon potentiaalia osaavissa käsissä. Nyt auton ratin ympärille kietoutuvat Tänakin osaavat kädet, joten tuloksen tekeminen ei jää hänestä kiinni.Tiimin taloudellinen on tilanne on yhä kysymysmerkki. Ford of Europe:n johtajistoon kuuluva, ja aiemmin M-Sportin rallibudjetista vastannut Gerard Quinn esitti oman näkemyksensä siitä, miten rahat Tänakin palkkaamista varten saatiin kasaan.- Positiivisia uutisia kaudella 2023. Iso kiitos Fordille rahoituksesta, ja heidän työntekijöilleen, joiden työt on uhrattu tai tullaan uhraamaan, jotta usean miljoonan dollarin rahoitus saatiin kasaan, irlantilainen kirjoitti Twitterissä.Pääasia faneille on tietysti se, että Tänakin, 35, ura jatkuu MM-tasolla. Mies ei ole varmuudella menettänyt otettaan lajin huipputasolla, vaikka vuodet Hyundailla tekivät hänestä puhtaasti tulosten valossa heikomman kuin hän todellisuudessa olikaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaluu kasvattitiimiinTänakilla ja M-Sportilla on pitkä, yhteinen historia. Tänak sai tilaisuutensa M-Sportin riveissä kausina 2011 ja 2012, mutta ei kyennyt säilyttämään paikkaansa enää seuraavalle kaudelle. Hetken näytti siltä, että virolaisen ralliura lajin huipulla jäi lyhyeksi.Mies ei tästä lannistunut, vaan tuli takaisin kaudella 2014 rengasmerkki DMackin tuella. Vuosi sujui sen verran hyvin, että M-Sportin tallipäälliköllä Malcolm Wilsonilla oli jälleen luottamusta Tänakin kykyihin.Valitettavasti kausi 2015 oli Tänakille jälleen melkoista alamäkeä. Meksikossa hän oli hukkua autonsa mukana, tiputtuaan pieneen järveen. Tällä kertaa hän ei jäänyt tyhjän päälle, sillä DMack piti Tänakin yhä MM-sarjassa, ja juuri sen tilaisuuden Tänak hyödynsi.Oli lähellä, ettei hän voittanut Puolan MM-rallia kesällä 2016. DMackin renkaat tiedettiin altavastaajiksi, joten Tänakin vauhti oli niihin suhteutettuna erittäin hyvää. Rallin voitto suli kilpailun viimeisellä erikoiskokeella rengasrikkoon, mutta näytöt tulivat annettua, ja paikka kaudelle 2017 varmistettua.Se on myös viimeisin vuosi, jolloin Tänak on tiimissä ajanut. Kausi toi kaksi osakilpailuvoittoa ja teki Tänakista niin kuuman nimen, että Toyota halusi hänet riveihinsä kausiksi 2018 ja 2019. Jälkimmäinen vuosi toi mestaruuden, mutta loikkaus Hyundaille ei tuonut enää lisää titteleitä, eikä oikein osakilpailuvoittojakaan.Rovanperän ykköshaastaja?Kuumin kysymys liittyy luonnollisesti siihen, pitääkö esimerkiksi Kalle Rovanperän olla huolissaan Tänakin iskukyvystä kaudella 2023.Kaudella 2022 Tänak oli ainut, joka rikkoi Toyotan menestyskulkua ja pystyi nakertamaan Rovanperän MM-johtoa loppukesän aikana merkittävästi, kun Hyundai vihdoin alkoi olla luotettavuudeltaan riittävällä tasolla.Mahdollisuus vähintään samanlaiseen haastamiseen on olemassa, mutta lähes varmaksi voi sanoa jo nyt sen, että kauden aikana Ford ei tule rajoitetusta budjetista johtuen kehittymään samaa tahtia Hyundain ja Toyotan kanssa.Näin ollen on siis liian aikaista todeta, onko Tänakin ja M-Sportin kohdalla kyse iloisesta jälleennäkemisestä, vai katkerasta ajanjaksosta, jonka aikana sanansäilällä huidotaan puolin ja toisin.Puhtaasti kilpailukykyä ajatellen Tänakin lähtöä Hyundailta ei voi järjellä perustella. Ulospäin teiden eroaminen vaikutti spontaanilta ja vahvasti tunnepitoiselta päätökseltä, mutta vain Tänak tietää totuuden. Ilmaiseksi mies ei hommia paiski, joten miljoonien eurojen palkalle on maksajansa, työt jatkuvat ja kaikki on ainakin paperilla hyvin.Mestaruustaistelussakin Tänak voi yhä olla, mutta se vaatisi pahimpien kilpakumppanien tiimeiltä melkoista alisuorittamista. Niinpä Tänakin ja Rovanperän välinen otatus mestaruudesta nähdään vain, mikäli syyt juontuvat selkeästi tiimin kilpailukyvystä. Ajotaidoiltaan molemmat ovat erittäin lähellä toisiaan, joten yllätyksen ainekset ovat olemassa.Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Miika Wuorela ja Moottorin arkistoLisää aiheestaM-Sport hamuaa takaisin isojen joukkoon – Secto Rally Finland 2022 Lappi teki elämänsä diilin – Sopimus Hyundain kanssa on pääsylippu tähtiin Rallin MM-sarja: tehdastiimit ja yksityistiimit – kahden kerroksen väkeäMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle