9.9.2020 Ajoneuvot Se kolmas ruotsalainen kuorma-autonvalmistaja, Volta, paljasti täyssähköisen kuorma-autonsa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ei Volvo, eikä myöskään Scania, vaan Volta. Ruotsalainen start-up -yritys julkaisi 16 tonnia painavan täyssähköisen kuorma-auton. Yrityksen tavoitteena on säästää vuoteen 2025 mennessä 180 000 tonnia hiilidioksidipäästöjä lähipäästöttömällä tekniikallaan. Suomessa jokainen vähänkään raskasta kalustoa tunteva tunnistaa ruotsalaisista kuorma-autoista Scanian ja Volvon. Tähän länsinaapurimme kuorma-autotuotanto ei kuitenkaan lopu, sillä maassa toimii myös täyssähköiseen tekniikkaan keskittyvä Volta, joka julkaisi juuri uuden mallin: Volta Zeron.Volta Zero on valmistajan mukaan maailman ensimmäinen täyssähköinen 16-tonninen hyötyajoneuvo. Vaikka yritys on ruotsalainen, tullaan Zerot valmistamaan Isossa-Britanniassa.Pituutta kuorma-autolla on 9 460 millimetriä, korkeutta 3 470 mm ja leveyttä 2 550 mm. Näillä mitoilla tilaa rahdille saadaan 37,7 kuutiometriä. Kantavuudeksi kerrotaan 8 600 kilogrammaa. Zeron huippunopeus on rajoitettu 90 kilometriin tunnissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVähemmän päästöjä ja mekaanisia osiaAkuston kapasiteetti tulee olemaan 160–200 kilowattituntia, jolla toimintamatkan kerrotaan olevan 150–200 kilometriä. Moottorin strategisia mittoja ei tiedotteessa mainita. Volta haluaa painottaa kuitenkin sähköisen voimalinjan yksinkertaisuutta, ja kertoo Zerossa olevan 90 prosenttia vähemmän mekaanisia osia kuin perinteisessä polttomoottorikuorma-autossa. Yksinkertaisuudella pyritään saamaan täyssähköiset kuorma-autot samaan hintaluokkaan polttomoottoritoimisten kanssa.Vuoteen 2025 mennessä valmistaja tähtää tuotteillaan noin 180 000 tonnin hiilidioksidipäästöjen säästöön. Valmistaja rinnastaa säästettyjä päästöjä 24 000 talon päästöihin.Turvallisuus kunniaanRuotsalaisille turvallisuus on kunnia-asia, kuten esimerkiksi Volvo ja Saab ovat henkilöautopuolella osoittaneet. Volta ei tee tässä poikkeusta. Valmistaja kertoo panostaneensa erityisesti jalankulkijoiden turvallisuuteen. Lasitalomaisen kabiinin kerrotaan antavan kuljettajalle 220 asteen näkyvyyden, joka vähentää kuolleita kulmia.Valmistaja kertoo Zeron olevan suunniteltu erityisesti kaupunkien paketti- ja rahtitoimituksiin, kuten toimintamatkasta voi olettaa. Valmistaja kertoo, että ensimmäiset autojen kokeilut on määrä aloittaa suurten eurooppalaisten logistiikkayhtiöiden käytössä jo vuoden 2021 ensimmäisellä puoliskolla. Asiakkaiden toiveiden mukaisesti rakennettujen tuotteiden tuotannon kerrotaan alkavan vuonna 2022.Lähde ja kuva: Volta Trucks Lue lisää: Volvo FL Electric on merkin ensimmäinen täyssähköinen kuorma-auto Renault Trucks: sähkökuorma-autot myyntiin 2019 Elävää kuorma-autoperinnettä Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 7.3.2025 Liikennepolitiikka Autoliitto: tavoitteeksi matka-aikojen lyhentäminen – 300 miljoonaa euroa perustienpitoon ja 300 miljoonaa euroa korjausvelan poistamiseen 6.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tästä lentokoneesta Ilmavoimat sai alkunsa – päivälleen 107 vuotta sitten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 10.3.2025 Kuluttajat Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa 10.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VR:n erikoinen härpäke - Valmet VB-10 -laituritraktori 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle