30.5.2020

Suurperheen kanssa vaikka ratapäiville – BMW Alpina XB7

BMW Alpina XB7

Tuntuuko BMW X7 M50i liian laiskalta? Eikö Mercedes-AMG GLS 63S kulje tarpeeksi kovaa? Onko Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid liian monimutkainen? Entä haluatko tehdä naapurisi todella kateellisiksi? Jos näin on, kannattaa kääntyä Alpinan puoleen.

Saksan Baijerista kotoisin oleva Alpina on jo 55 vuoden ajan virittänyt Bemareita huippuunsa. Alpina on autonvalmistaja, joka viimeistelee BMW:t omalla tehtaallaan käyttäen omaa brändiään ja mallimerkintöjään. Pohjana ovat BMW:n huippumallit, jotka saavat jatkokäsittelyn virityssarjojen ja visuaalisten yksityiskohtien muodossa. Pääpaino ei ole pelkästään kierrosajoissa, vaan myös mukavuuteen ja eksklusiivisuuteen halutaan panostaa. Välihuomiona todettakoon, ettei Buchloesta ponnistavaa Alpinaa pidä sekoittaa ranskalaiseen Alpineen, joka tunnetaan parhaiten upeasta A110-urheiluautostaan.

BMW Alpina XB7

Alpinan mallisto koostuu tällä hetkellä kaikkiaan 12 eri mallista. Mukana on BMW-malleja 3-sarjasta aina 7-sarjaan asti sekä maasturit X3, X4 ja uusin tulokas X7. Kaikki Alpinat ovat neliovisia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Massan hitaus

on fysiikan laki, joka pitää voittaa mikäli haluaa 2,6 tonnin seitsenpaikkaisen maasturin käyttäytyvän urheiluauton lailla. Kilpailuun on lähdetty perinteisellä reseptillä, sillä XB7 perustuu X7 M50i:hin ja sen 4,4-litraiseen tuplaturbo-V8:aan. 530-heppaisesta moottorista on kutiteltu niitä 91 lisää, tarkoittaen Alpinassa 621 hevosvoiman huipputehoa. Vääntöä puolestaan on kasvatettu 750:stä 800 newtonmetriin. Kiihtyvyyslukemaa nollasta sataan on saatu parannettua 4,7:stä viidellä kymmenyksellä 4,2 sekuntiin. Pölyä nielevät siis esimerkiksi Ferrari 360 Modena sekä vuoden 2007 BMW M3 Coupé. Voima siirretään neljälle pyörälle kahdeksanportaisen Alpina Switch-Tronic-laatikon kautta.

BMW Alpina XB7

XB7:ää ei voi olla vertaamatta kilpailevan tallin Mercedes-AMG GLS 63S:ään. Autot ovat samaa kokoluokkaa ja suoria kilpailijoita, mutta Alpina on leveyttä lukuun ottamatta kaikilta ulkomitoiltaan muutamia senttejä Mersua pienempi. Omamassat ovat vain kilogrammojen päässä toisistaan. XB7:stä irtoaa kymmenkunta hevosvoimaa- ja GLS:stä taas 50 newtonmetriä enemmän.

Paperilla autojen kiihtyvyyslukemat ovat tismalleen samat, mutta Alpinan huippunopeus on rajoitettu Mercedes-AMG:n 250/280:n (lisävarusteinen AMG Driver's Package) sijaan peräti 290 kilometriin tunnissa. Lopullinen paremmuus näiden kahden supersuvin välillä ratkaistaan aivan varmasti jossain vaiheessa, eli pelkkien teknistenn tietojen perusteella ei kannata mennä veikkaamaan kumpaakaan toisen edelle.

BMW Alpina XB7

Takuulla erottuva

XB7 eroaa ”perus-X7:stä” muutenkin kuin suorituskyvyltään. Alpina on päivittänyt auton aerodynamiikan suorituskyvyn vaatimalle tasolle. Ajatus lähes 300 km/h kulkevasta järkälemaasturista tuntuu kieltämättä hurjalta. Miten 180 senttiä korkea laatikkomainen auto voi olla vakaa sellaisessa nopeudessa? Siinä auttanee downforce-korisarjan lisäksi aktiivinen ilmajousitus, joka laskee koria automaattisesti 150 km/h nopeudessa 20 milliä ja 250:ssä vielä toiset 20 milliä. BMW:n nelipyöräohjaus tuo vakautta näissä nopeuksissa. Niin ikään jarrut ja esimerkiksi moottorin jäähdytysjärjestelmä vastaavat suorituskyvyn tasoa, massan hitaus kun vallitsee kumpaankin suuntaan.

Lukuisat visuaaliset yksityiskohdat ulkona ja sisällä kertovat paitsi erikoismallin olemuksesta, myös sen viimeistelijästä, Alpinasta. Nimi ja logo ovat kirjailtuna tarpeeksi useaan paikkaan. Alpina tarjoaa myös BMW-sisaresta poikkeavia väri- ja sisustusvaihtoehtoja. Kokonaisuuden viimeistelevät joko merkin ikoniset 21- tai 23-tuumaiset vanteet ympärillään erikoisvalmisteiset Pirelli P Zero-renkaat, jotka ovat 23-tuumaisilla takapäässä 325 millimetriä leveät.

Ei mitään järkeä

On sula mahdottomuus yrittää löytää minkäänlaisia järkiperusteita ostaa tällainen supersuv. Sillä ei voi mennä maastoon, eikä todellisuudessa myöskään ratapäiville. Se ei ole todellakaan kätevä kaupungissa ja kauempana edullisesta perheautosta kuin Hummer Teslasta. Tällaisissa autoissa ei kerta kaikkiaan ole mitään järkeä! Mutta juuri siitä syystä niitä ostetaan. Ne osoittavat, että autovalinta on ennen kaikkea tunneperusteinen ja antavat omistajilleen juuri sitä mitä he haluavat. Tässä tapauksessa tarjolla on yhdessä paketissa melkein kaikki.

Omistajalta pitää kuitenkin löytyä maksuvälinettä. XB7:n päämarkkina-alueella USA:ssa sitä pitää löytyä vähintään 142 000 dollarin edestä. Lähtöhinta on 16 000 dollaria GLS 63:a korkeampi. Alpinaa ei valitettavasti myydä Suomessa virallisesti, mutta mikäli joku haluaa XB7:n Suomeen tuoda, täytyy kuulla hankintahinnan päälle meikäläisen verottajan mielipide 316 gramman WLTP-hiilidioksidipäästöstä. Kun X7 M50i maksaa Suomessa verollisena 190 000 euroa, saattaisi XB7:n hinta alkaa jo kolmosella.

Lähteet: Alpina, BMW, Quattroruote.it, Motor1 Kuvat: Alpina Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat