12.11.2018 Ajoneuvot Koeajo: brändi ei yhtä katumaasturia kaipaa – BMW X4 xDrive20d Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW X4 pyrkii olemaan jännittävämpi X3, mutta lopputulos jää hankalaksi. Hyvää: kuljettajan ergonomia, hiljaisuus. Huonoa: ulkonäkö, tilat, varustelu. Toisen sukupolven BMW X4 on jo pääpiirteittäin tuttu tapaus. X3:sta linjakkaammaksi jalostettu elämäntapakatumaasturi vaihtaa käytännöllisen kattolinjan trendikkyyteen – ainakin periaatteessa.Baijerilaisen uusi ulkonäkö ei nimittäin yllä esimerkiksi kilpakumppani GLC Coupen sulaviin linjoihin, vaan lopputuloksena on ikään kuin sytkärillä sulateltu X3. Vahva keulailme kyllä antaa virtaa naapurikateudelle ja toisaalta omituisesti muotoiltu perä on samalla yllättävän tilava – mutta eikö trendikkään katumaasturin pitäisi edes näyttää hyvältä?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoima käytössä tahmeasti20d-voimalinjan 190 hevosvoimaa ja 400 newtonmetriä ovat käytössä yllättävän tahmeasti. Kahdeksanvaihteinen automaatti toimii peruspehmeästi, mutta rivakka eteneminen on lopulta kiinni vaihteiston inspiraatiosta löytää muutamaa numeroa pienempi pykälä. Alustan suhteen vallitseva teema on lievä pintakovuus. Se ei kaada maailmaa, mutta tuntuu kilpailijoihin nähden turhalta liioitellulta. Urheilullinen imago kärsii myös lähes täydellisen tunnottomasta ohjauksesta.Tiemelun suhteen ollaan keskiarvon paremmalla puolella, X4:n kulkiessa hiljaisesti ainakin lisävarusteisilla akustiikkaikkunoilla varustettuna. Ajoergonomiassa asiat ovat hyvin kuljettajan etupuolella. Hyvien istuinsäätöjen palkkioksi keulan pituuden hahmottaa hyvin, joskin kulmat täytyy arvioida. BMW:n digitaalimittaristo ei tarjoa mullistavia näkymävaihtoehtoja, mutta kaikki tieto mahtuu yleensä kerralla ruudulle. Tuulilasin heijastusnäyttö on eräs alan parhaimmista, korvaten merkittävän osan mittaristoa.Kuljettajaa muistutetaan pihistetyistä varusteista ohjauspyörän tyhjillä nappipaikoilla. Takanäkyvyys on niukkaa, joten vakiovarusteinen peruutuskamera ei olisi kohtuuton toive.Aina nelivetoinenX4-malliston hyvä puoli verrattuna pikkuveli-X2:een on, että käytössä on aina neliveto. Syyskuun alun muutokset autoverotuksessa ja päästömittaussyklissä nostivat BMW X4:n hintaa muutamalla tuhannella eurolla. Nyt malliston hinnat alkaen -mallina on xDrive 20d A Business, jonka voi ajaa kaupasta halvimmillaan 69 529 eurolla. Edullisemmalla NEDC-päästömittauksella verotettu koeajoauto puolestaan oli varusteltu yli 85 000 euron arvoiseksi.Koeajoauton kattavista varustepaketeista huolimatta paljon jää myös uupumaan. Kameroiden puuttumisen lisäksi premium-fiilistä latistaa aktiivisen vakionopeudensäätimen puute. Isommista malleista perityt eleohjaukset ovat laiha lohtu. Professional-tason navigaattori hoitaa onneksi tehtävänsä hyvin ja kokonaisuutena iDrive pärjää edelleen hyvin vertailussa Audin ja Mercedeksen uusiin järjestelmiin.Tilaa kookkaassa katumaasturissa on kiitettävästi edessä, mutta takana matkustajien pituusraja on jo 1,80 metrin tuntumassa laskevan kattolinjan takia. Lisävarusteinen panoraamalasikatto ei paranna tiloja, mutta luo valoisuudellaan vastapainoksi tilantuntua. Tavaratilaa on kohtuullisesti, mutta pystympi perän muoto korjaisi ulkonäön lisäksi myös kuljetuskapasiteetin. Lopulta viivan alle jää brändi. Miten paljon asiakas on valmis maksamaan premium-luokan autosta, jossa varustelu, ulkonäkö ja suorituskyky eivät ole kovin erityisiä. X4 tarvitsee BMW:n brändiä paljon enemmän, kuin BMW:n brändi tarvitsee X4:ää.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenLisätietoja: www.bmw.fi/X4 BMW X4 xDrive20d Hinta alkaen 66 372 € Koeajetun auton hinta varusteineen 85 431 € Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,0 s Huippunopeus 213 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 146 g/km Mitat pituus 4752 mm, leveys 1918 mm, korkeus 1621 mm, akseliväli 2864 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”