12.11.2018 Ajoneuvot Koeajo: brändi ei yhtä katumaasturia kaipaa – BMW X4 xDrive20d Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW X4 pyrkii olemaan jännittävämpi X3, mutta lopputulos jää hankalaksi. Hyvää: kuljettajan ergonomia, hiljaisuus. Huonoa: ulkonäkö, tilat, varustelu. Toisen sukupolven BMW X4 on jo pääpiirteittäin tuttu tapaus. X3:sta linjakkaammaksi jalostettu elämäntapakatumaasturi vaihtaa käytännöllisen kattolinjan trendikkyyteen – ainakin periaatteessa. Baijerilaisen uusi ulkonäkö ei nimittäin yllä esimerkiksi kilpakumppani GLC Coupen sulaviin linjoihin, vaan lopputuloksena on ikään kuin sytkärillä sulateltu X3. Vahva keulailme kyllä antaa virtaa naapurikateudelle ja toisaalta omituisesti muotoiltu perä on samalla yllättävän tilava – mutta eikö trendikkään katumaasturin pitäisi edes näyttää hyvältä? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Voima käytössä tahmeasti 20d-voimalinjan 190 hevosvoimaa ja 400 newtonmetriä ovat käytössä yllättävän tahmeasti. Kahdeksanvaihteinen automaatti toimii peruspehmeästi, mutta rivakka eteneminen on lopulta kiinni vaihteiston inspiraatiosta löytää muutamaa numeroa pienempi pykälä. Alustan suhteen vallitseva teema on lievä pintakovuus. Se ei kaada maailmaa, mutta tuntuu kilpailijoihin nähden turhalta liioitellulta. Urheilullinen imago kärsii myös lähes täydellisen tunnottomasta ohjauksesta. Tiemelun suhteen ollaan keskiarvon paremmalla puolella, X4:n kulkiessa hiljaisesti ainakin lisävarusteisilla akustiikkaikkunoilla varustettuna. Ajoergonomiassa asiat ovat hyvin kuljettajan etupuolella. Hyvien istuinsäätöjen palkkioksi keulan pituuden hahmottaa hyvin, joskin kulmat täytyy arvioida. BMW:n digitaalimittaristo ei tarjoa mullistavia näkymävaihtoehtoja, mutta kaikki tieto mahtuu yleensä kerralla ruudulle. Tuulilasin heijastusnäyttö on eräs alan parhaimmista, korvaten merkittävän osan mittaristoa. Kuljettajaa muistutetaan pihistetyistä varusteista ohjauspyörän tyhjillä nappipaikoilla. Takanäkyvyys on niukkaa, joten vakiovarusteinen peruutuskamera ei olisi kohtuuton toive. Aina nelivetoinen X4-malliston hyvä puoli verrattuna pikkuveli-X2:een on, että käytössä on aina neliveto. Syyskuun alun muutokset autoverotuksessa ja päästömittaussyklissä nostivat BMW X4:n hintaa muutamalla tuhannella eurolla. Nyt malliston hinnat alkaen -mallina on xDrive 20d A Business, jonka voi ajaa kaupasta halvimmillaan 69 529 eurolla. Edullisemmalla NEDC-päästömittauksella verotettu koeajoauto puolestaan oli varusteltu yli 85 000 euron arvoiseksi. Koeajoauton kattavista varustepaketeista huolimatta paljon jää myös uupumaan. Kameroiden puuttumisen lisäksi premium-fiilistä latistaa aktiivisen vakionopeudensäätimen puute. Isommista malleista perityt eleohjaukset ovat laiha lohtu. Professional-tason navigaattori hoitaa onneksi tehtävänsä hyvin ja kokonaisuutena iDrive pärjää edelleen hyvin vertailussa Audin ja Mercedeksen uusiin järjestelmiin. Tilaa kookkaassa katumaasturissa on kiitettävästi edessä, mutta takana matkustajien pituusraja on jo 1,80 metrin tuntumassa laskevan kattolinjan takia. Lisävarusteinen panoraamalasikatto ei paranna tiloja, mutta luo valoisuudellaan vastapainoksi tilantuntua. Tavaratilaa on kohtuullisesti, mutta pystympi perän muoto korjaisi ulkonäön lisäksi myös kuljetuskapasiteetin. Lopulta viivan alle jää brändi. Miten paljon asiakas on valmis maksamaan premium-luokan autosta, jossa varustelu, ulkonäkö ja suorituskyky eivät ole kovin erityisiä. X4 tarvitsee BMW:n brändiä paljon enemmän, kuin BMW:n brändi tarvitsee X4:ää. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lisätietoja: www.bmw.fi/X4 BMW X4 xDrive20d Hinta alkaen 66 372 € Koeajetun auton hinta varusteineen 85 431 € Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,0 s Huippunopeus 213 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 146 g/km Mitat pituus 4752 mm, leveys 1918 mm, korkeus 1621 mm, akseliväli 2864 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan