12.11.2018 Ajoneuvot Koeajo: brändi ei yhtä katumaasturia kaipaa – BMW X4 xDrive20d Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW X4 pyrkii olemaan jännittävämpi X3, mutta lopputulos jää hankalaksi. Hyvää: kuljettajan ergonomia, hiljaisuus. Huonoa: ulkonäkö, tilat, varustelu. Toisen sukupolven BMW X4 on jo pääpiirteittäin tuttu tapaus. X3:sta linjakkaammaksi jalostettu elämäntapakatumaasturi vaihtaa käytännöllisen kattolinjan trendikkyyteen – ainakin periaatteessa.Baijerilaisen uusi ulkonäkö ei nimittäin yllä esimerkiksi kilpakumppani GLC Coupen sulaviin linjoihin, vaan lopputuloksena on ikään kuin sytkärillä sulateltu X3. Vahva keulailme kyllä antaa virtaa naapurikateudelle ja toisaalta omituisesti muotoiltu perä on samalla yllättävän tilava – mutta eikö trendikkään katumaasturin pitäisi edes näyttää hyvältä?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoima käytössä tahmeasti20d-voimalinjan 190 hevosvoimaa ja 400 newtonmetriä ovat käytössä yllättävän tahmeasti. Kahdeksanvaihteinen automaatti toimii peruspehmeästi, mutta rivakka eteneminen on lopulta kiinni vaihteiston inspiraatiosta löytää muutamaa numeroa pienempi pykälä. Alustan suhteen vallitseva teema on lievä pintakovuus. Se ei kaada maailmaa, mutta tuntuu kilpailijoihin nähden turhalta liioitellulta. Urheilullinen imago kärsii myös lähes täydellisen tunnottomasta ohjauksesta.Tiemelun suhteen ollaan keskiarvon paremmalla puolella, X4:n kulkiessa hiljaisesti ainakin lisävarusteisilla akustiikkaikkunoilla varustettuna. Ajoergonomiassa asiat ovat hyvin kuljettajan etupuolella. Hyvien istuinsäätöjen palkkioksi keulan pituuden hahmottaa hyvin, joskin kulmat täytyy arvioida. BMW:n digitaalimittaristo ei tarjoa mullistavia näkymävaihtoehtoja, mutta kaikki tieto mahtuu yleensä kerralla ruudulle. Tuulilasin heijastusnäyttö on eräs alan parhaimmista, korvaten merkittävän osan mittaristoa.Kuljettajaa muistutetaan pihistetyistä varusteista ohjauspyörän tyhjillä nappipaikoilla. Takanäkyvyys on niukkaa, joten vakiovarusteinen peruutuskamera ei olisi kohtuuton toive.Aina nelivetoinenX4-malliston hyvä puoli verrattuna pikkuveli-X2:een on, että käytössä on aina neliveto. Syyskuun alun muutokset autoverotuksessa ja päästömittaussyklissä nostivat BMW X4:n hintaa muutamalla tuhannella eurolla. Nyt malliston hinnat alkaen -mallina on xDrive 20d A Business, jonka voi ajaa kaupasta halvimmillaan 69 529 eurolla. Edullisemmalla NEDC-päästömittauksella verotettu koeajoauto puolestaan oli varusteltu yli 85 000 euron arvoiseksi.Koeajoauton kattavista varustepaketeista huolimatta paljon jää myös uupumaan. Kameroiden puuttumisen lisäksi premium-fiilistä latistaa aktiivisen vakionopeudensäätimen puute. Isommista malleista perityt eleohjaukset ovat laiha lohtu. Professional-tason navigaattori hoitaa onneksi tehtävänsä hyvin ja kokonaisuutena iDrive pärjää edelleen hyvin vertailussa Audin ja Mercedeksen uusiin järjestelmiin.Tilaa kookkaassa katumaasturissa on kiitettävästi edessä, mutta takana matkustajien pituusraja on jo 1,80 metrin tuntumassa laskevan kattolinjan takia. Lisävarusteinen panoraamalasikatto ei paranna tiloja, mutta luo valoisuudellaan vastapainoksi tilantuntua. Tavaratilaa on kohtuullisesti, mutta pystympi perän muoto korjaisi ulkonäön lisäksi myös kuljetuskapasiteetin. Lopulta viivan alle jää brändi. Miten paljon asiakas on valmis maksamaan premium-luokan autosta, jossa varustelu, ulkonäkö ja suorituskyky eivät ole kovin erityisiä. X4 tarvitsee BMW:n brändiä paljon enemmän, kuin BMW:n brändi tarvitsee X4:ää.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenLisätietoja: www.bmw.fi/X4 BMW X4 xDrive20d Hinta alkaen 66 372 € Koeajetun auton hinta varusteineen 85 431 € Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,0 s Huippunopeus 213 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 146 g/km Mitat pituus 4752 mm, leveys 1918 mm, korkeus 1621 mm, akseliväli 2864 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 7.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten renkaan koko vaikuttaa auton ajo-ominaisuuksiin? 7.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Sbarro Super Eight '84 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”