24.11.2019 Ajoneuvot Ei mitään rajaa: Mercedes-AMG GLE 63 ja GLS 63 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Supernopeita suveja viidelle ja seitsemälle: Mercedes-AMG julkaisi GLE 63 ja GLS 63 -malliston. Ympäristötietoisina aikoina kahden yli 600-hevosvoimaisen katumaasturin esittely yhtä aikaa on teko, josta voisi kirjoittaa vaikka mitä. Toisaalta kalliiden sähköautojen kehitystyö maksaa hurjasti, ja epäilemättä huipputehokkaiden ja yltäkylläisesti varustettujen lippulaivamallien myynti on varsin kannattavaa bisnestä. Sen on huomannut myös kilpailija Audi, joka julkaisi lähes samalla hetkellä RS Q8 -katumaasturin. Mercedes-AMG julkaisi Los Angelesin autonäyttelyn yhteydessä 63-malliston sekä GLE- että GLS-katumaastureista. Koska automallit ovat teknisesti hyvin samanlaisia, käsittelemme molemmat uutuudet yhdellä kertaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mercedes-AMG GLE 63 Mercedes-AMG GLE 63 esiteltiin kahtena variaationa: GLE 63 4Matic+ liikkuu 571-hevosvoiman turvin ja GLE 63 S 4Matic+ korottaa panoksia 612 hevoseen. Molemmat jakavat saman 4-litraisen tuplaturboahdetun V8-moottorin, joka on nyt saanut EQ Boost -kevythybriditekniikan. Moottorin ja 9-vaihteisen kuivakytkimellisen automaatin väliin asennettu 48-voltin starttigeneraattori vastaa käynnistyksistä, tarjoaa kiihdytyksissä 22-hevosvoiman lisävoiman ja kerää jarrutuksissa energiaa talteen. Hybridijärjestelmää käytetään myös tyhjäkäynnin hienosäätöön, ja tarjoaapa 48-voltin järjestelmä perustan sähköiselle kallistuksenvaimennuksellekin. Mercedes-AMG kertoo myös V8-moottorinsa tarjoavan tietysti sylinterien lepuutustoiminnon ja palamisessa syntyvät pienhiukkaset puhdistetaan hiukkassuodattimella, kuten nykyisin bensiinimoottoreissakin on tapana. Tilanteen mukaan Hurja suorituskyky pidetään kurissa AMG Ride Control+ -ilmajousituksella ja mukautuvalla iskunvaimennuksella, sekä tietysti mainitulla 48-voltin kallistuksenvaimennuksella. Mukautuvaa alustaa hyödynnetään muokkaamalla auton käytöstä erilaisiksi ajotiloille: Comfort, Sport ja Sport+ -asetusten lisäksi tarjolla on muokattava Individual ja maastoon hiensäädetyt Trail ja Sand. Lisäksi S-versiosta löytyy myös Race-asetus ratakäyttöön. Maastoasetukset muun muassa korottavat maavaraa ilmajousituksella 55 millimetriä, urheilullisemmat tilat taas hakevat erilaisia yhdistelmiä kaasuvasteelle, vaihteenvaihtojen rajuudelle ja tietysti jousitukselle ja ohjaustehostukselle. Mercedes-AMG tarjoaa GLE 63 -malleja vannevalikoimalla 20–22 tuumaa. Tietysti ulkokuori on koristeltu röyhkeämmäksi: valtava Panamericana-maski on jättänyt hyvän maun rajat kauas taakseen ja haastaa kunnialla jo BMW X7:n keulailmettä. Toki AMG-hengessä myös sisätilojen tunnelmaa on urheilullistettu. Mercedes-AMG GLE 63 4Matic+ saavuttaa satasen nopeuden neljässä sekunnissa ja kulkee 250 km/h. GLE 63 S 4Matic+ kiristää lukemia 3,8 sekuntiin ja 280 kilometriin tunnissa. Mercedes-AMG GLS 63 Jos GLE tuntuu hieman ahtaalta, tarjoaa Mercedes-AMG vaihtoehdoksi suurempaa GLS 63 4Matic+ -mallia. Vaikka nimestä puuttuu pikkusisaren rajumman mallin S-kirjain, löytyy konepellin alta samat 612 hevosvoimaa ja sama EQ Boost -hybridijärjestelmä. Mercedes-AMG GLS 63 4Matic+ jakaa GLE:n tyylin, mutta suuremmassa korissa olemus on vieläkin rajumpi. Kokoa kompensoidaan myös vannevalikoimalla, joka tarjoaa vaihtoehtoja 21-tuumaisista perusvanteista aina hurjaan 23 tuumaan saakka. Mercedes-AMG GLS 63 on heti uuden GLB 35:n jälkeen toinen vauhtiosaston malli, jota tarjotaan myös seitsenpaikkaisena versiona. Monikäyttöisyyttä löytyy myös ajotiloista, jotka käsittävät kaikki pikkusisaresta tutut asetukset Racea lukuun ottamatta. Ehkä tässä kohtaa terve järki kävi vierailulla suunnitteluosastolla. Mercedes-AMG GLS 63 4Matic+ saavuttaa satasen nopeuden 4,2 sekunnissa ja huippunopeus on 250 km/h. Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Mercedes-AMG Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku