22.11.2019

600 hevosvoimaa ja säästöparisto – Audi RS Q8:ssa kevyttä on vain hybridi

Audi RS Q8

Muhkean Q8:n ja RS 7:n risteyksessä on Audi RS Q8. Yli kaksi tonnia painava ja 600-hevosvoimainen katumaasturi on varustettu kevythybriditeknologialla.

Jos samaan pakettiin laitetaan Q8-katumaasturin tilat, RS 7:n voimalinja ja "coupemainen ulkonäkö" niin lopputulos voisi hyvinkin olla yli kaksi tonnia painava Audi RS Q8. 600 hevosvoimaa ja 800 newtonmetriä ovat polttomoottorin suoritusarvot, joten massasta huolimatta kookas katumaasturi ennättää 0–100 km/h 3,8 sekunnissa. Huippunopeus on 250 km/h.

Audi RS Q8

Symbolisena säästöeleenä 4,0-litrainen ja kahdella turboahtimella höystetty V8 on varustettu sylinterien lepuutustoiminnolla ja kevythybriditekniikalla. Jarrutusenergiaa talteenottava 48 voltin järjestelmä mahdollistaa moottorin lepuuttamisen 55–160 km/h nopeuksissa. Start/stop-automatiikka puolestaan toimii 20 km/h nopeuteen saakka. Kameraohjattu järjestelmä käynnistää moottorin jo edellä olevan ajoneuvon lähtiessä liikkeelle. Yhteensä kevythybridin sanotaan vähentävän kulutusta 0,8 litralla per 100 kilometriä.

Audi RS Q8

Vertailun vuoksi reilusti RS Q8:aa pienemmän RS 7:n yhdistetty kulutus on noin 11,6 litraa 100 kilometriä kohti, joten kevythybridin säästö on selvä, mutta ei järisyttävä. Järjestelmä ei myöskään auta polttomoottoria suoraan auton liikuttamisessa.

– Ensimmäistä kertaa Audi RS -mallien 25-vuotisessa historiassa, tuomme liikenteeseen kookkaan katumaasturicoupen, jolla on todella suorituskykyisen urheiluauton geenit, kommentoi Audi Sportia luotsaava Oliver Hoffmann.

Audi RS Q8

Moottorilta tulevan voiman osoitteena on kahdeksanvaihteinen Tiptronic-automaatti, jonka jälkeen vuorossa on Audin tuttu quattro-neliveto. Keskitasauspyörästö ohjaa normaalitilanteessa voimaa etu- ja taka-akselin välillä suhteessa 40/60, mutta luistotilanteissa voidaan lähettää enimmillään 70 % eteen tai 85% taakse. Lisäksi taka-akselilla on vakiovarusteena lukitustoiminnolla varustettu tasauspyörästö.

Ilmajousitus on saanut uuden RS-malleille sopivan säädön ja samalla iskunvaimentimet on päivitetty mallimerkinnän mukaisiksi. Ilmajousituksen avulla säädettävää maavaraa on tarjolla 90 millimetriä. Audin suurimmista Q-malleista tuttu 48 voltin kallistuksenvakaus on lisävarusteena. Valmistajan mukaan kallistuksenvaimentimet voivat jopa kerätä sähköä talteen kevythybridijärjestelmälle. Ketteryyttä on puolestaan tavoiteltu nelipyöräohjauksella, joka kääntää takarenkaita vastakkaiseen suuntaan eturenkaisiin nähden hitaissa nopeuksissa. Kovemmissa nopeuksissa renkaat kääntyvät samaan suuntaan tuodakseen vakautta kaistanvaihtoihin ja ohituksiin.

Audi RS Q8

Kookkaat 22-tuumaiset vanteet kätkevät taakseen RS-kelpoisen jarrujärjestelmän, jonka komposiittijarrulevyt ovat 420 mm edessä, 370 mm takana. Muille kuljettajille tuskin jäävät RS Q8:n kyvyt piiloon, sillä kookkaat pakoputket soittavat V8:n mörinän kuuluville – joskin kuljettaja voi vaikuttaa äänen määrään ajotilavalinnoilla.

Audi RS Q8

Audi RS Q8 on muutamia millimetrejä perusmalleja leveämpi muhkeammista muodoista johtuen. Lisäksi luvassa on tuttua RS-työskentelyä muun muassa takadiffuusorissa, kattospoilerissa ja keulan korostetussa maskissa. Samalla HD Matrix led -ajovalot ovat saaneet katu-uskottavan RS-henkisen sävytyksen ja valoihin on suunniteltu oma RS-animaatio keskuslukituksen yhteydessä. Sisustassa luvassa on tyypillinen kattaus urheiluistuimia ja mustanpuhuvia yksityiskohtia sekä Alcantaraa.

Audi RS Q8 on tilattavissa ensi vuoden puolella.

Lähde ja kuvat: Audi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat