26.1.2022 Ajoneuvot Alle kymppitonnin käytetty sähköauto haastaa uudemmat Hyundait – Moottorin sähköautovertailu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauto on päivän sana, mutta läheskään kaikilla ei ole varaa uuteen autoon. Mistä joutuu siis tinkimään, jos valitsee käytetyn sähköauton? Haimme vastauksia kolmen eri-ikäisen ja -hintaisen auton vertailulla. Ilmastonmuutos on ravisuttanut autoteollisuutta voimakkaasti. Tällä hetkellä näyttää siltä, että sähköautot ovat selviämässä ainakin nykyisistä vaihtoehtoisista käyttövoimista voittajana: valmistajat keskittyvät täyssähköisten perusrakenteiden suunnitteluun, ja uusia akkuautoja pukkaa markkinoille kuukausittain. Osa autonvalmistajista on jo ilmoittanut tekevänsä 2030-luvulla pelkästään sähköautoja.Aivan uusimmat sähköautot ovat monille kuluttajille liian kalliita, mutta paikallispäästötön ajo onnistuu huomattavasti pienemmälläkin budjetilla – sähköautoja on nimittäin vähitellen valunut myös edullisten käytettyjen autojen keskuuteen. Kysymyksiä on kuitenkin esitetty muun muassa siitä, onko käytettyjen sähköautojen akku- ja lataustekniikka jo vanhentunutta, ja millaiseen käyttöön autot ylipäätään soveltuvat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolme aikakauttaNiinpä päätimme koota vertailuun kolme eri aikakauden sähköautoa: ensimmäisen sukupolven Nissan Leafin (hintaluokka noin 10 000–13 000 euroa), vähän käytetyn Hyundai Ioniq Electricin (20 000–30 000 euroa) sekä uuden Hyundai Ioniq 5:n (48 990–59 990 euroa).Vertailuryhmä saatiin kasaan poikkeuksellisen helposti. Nissan Leaf oli juuri ostettu Moottorin käytetyksi käyttötestiautoksi vain hetki ennen vertailun starttia. Opimmekin autosta vertailun aikana hyvin paljon niin latauksien kuin toimintamatkojenkin saralla, ja näistä kokemuksista on varmasti apua tulevia käyttötestin ajorupeamia ajatellen.Hyundai Ioniq 5 puolestaan on ollut jo lokakuusta lähtien Moottorin uutena sähköisenä käyttötestiautona, ja pitkine toimintamatkoineen sekä latausnopeuksineen se sai itseoikeutetusti toimia tässä vertailussa modernin tekniikan edustajana.Välimaastoa puolestaan väläyttelee Ioniq Electric, jollainen oli jo nelisen vuotta sitten Moottorin Vuosi sähköllä -juttusarjan päätähtenä – tuttu laite toimitukselle siis. Vaikka tuo musta yksilö luovutettiin eteenpäin jo ajat sitten, korvaava laite saatiin vertailuun lähipiiristä: samanlainen mutta hieman uudempaa vuosimallia edustava Ioniq Electric kun toimii päätoimittajamme vakituisena ajokkina. Tuon jutun aikana olleen harmaan auton jälkeen Eilalla on itse asiassa menossa jo toinen, valkoinen Ioniq Electric, joka siis nyt otettiin vertailuun mukaan.Tavallisesti vertailua edeltävää, monimutkaista buukkausprosessia juuri oikeine varusteversioineen ja hermoja raastavine aikataulujen synkkauksineen ei siis tarvittu, mutta muita töitä kyllä riitti. Etenkin, kun sähköautojen käyttäminen, testaamisesta puhumattakaan, vaatii edelleen opiskelua myös meiltä autotoimittajilta.Vanhatkin paranevatVertailu osoitti, että sähköautot ovat kehittyneet kymmenessä vuodessa hurjasti eteenpäin, ja tahti tuntuu vain kiihtyvän. Uuden sukupolven sähköautojen toimintamatkat ja latausnopeudet ovat kaikkiaan niin hyviä, ettei niiden kanssa enää tarvita syvää harrastuneisuutta tai perehtymistä, vaan autoilla voidaan keskittyä oleelliseen – eli vaivattomaan liikkumiseen.Toisaalta latausinfran jatkuva parantuminen tekee vanhemmistakin sähköautoista entistä käyttökelpoisempia. Pikalatureiden verkosto alkaa olla niin tiheä, että käytetyllä ja vanhempaa teknologiaa edustavalla sähköautolla voi liikkua jo miltei minne tahansa – kunhan jaksaa odottaa akun täyttymistä.Kolmen erihintaisen sähköauton vertailu löytyy kokonaisuudessaan Moottorin tuoreimmasta numerosta 1–2/2022, joka ilmestyy 26.1. Lehden voi lukea sähköisesti myös Lehtiluukusta.Teksti: Eetu Kokkonen ja Jussi Saarinen Kuvat: Eetu Kokkonen ja Jari SaarentausLisää aiheestaKäyttötesti käytetyllä: Moottori osti alle 10 000 euron sähköauton Korealainen kehitysharppaus – Hyundai Ioniq 5 Moottorin puolen vuoden käyttötestiin Vuosi sähköllä: Haikeat jäähyväiset Vuosi Sähköllä jälkinäytös: vielä toinenkin vuosi sähkölläMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Sähköautot Kempowerista Allegon pääkumppani – ensimmäiset pikalatausasemat käyttöön Euroopassa syksyllä 2025 3.7.2025 Käyttötesti Hämmentävät ja koomiset käännösmokat kiusaavat jälleen käyttötestiautoamme – Dacia Duster 3.7.2025 Sähköautot ”10 vuotta liian aikaisin” – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Sähköautot Tesla toimitti ensimmäisen itseajavan auton asiakkaalle Texasissa – täysin ilman kuljettajaa 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”