10.5.2022 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 5 käyttötestissä – varo vaaleaa verhoilua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Käyttötestiautomme vaaleaa verhoilua olisi hoidettava tavallista tarkemmin. Vaalea sisusta on sekä uhka että mahdollisuus. Mikä ihana eleganssi ja tilan tuntu käyttötestiautomme sisätiloissa vallitseekaan. Tilaa on itse asiassa ihan mittanauhallakin runsaasti, mutta sisätilojen valinnat korostavat tätä entisestään. Vaaleaa verhoilua on kuitenkin varottava aivan toisella tavalla.Päätöstä kannattaa harkita kahteen kertaan. Tiedän sanoneeni samaa myös mattamaalipinnan valitsemisesta eikä sekään kaduta. Toisinaan päätöksiä kannattaa katsella myös käytännön kannalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaaleaa verhoilua on rähmitty sorminMoottorin käyttötestiautolla on kirjoitushetkellä taitettu jo yli 27 000 kilometriä. Se on auton eliniänodotteessa vielä varhaislapsuus, mutta toki kunnioitettava lukema ottaen huomioon verrattain lyhyen aikavälin.Tässä ajassa auton sisätilat eivät vielä yleensä näytä kulumisen merkkejä. Tarkempi lukija huomasi matkassa sanan yleensä. Väite on epätosi esimerkiksi kestotestiautomme kohdalla.Verhoilumateriaalit ovat pitäneet pintansa hienosti eikä laadussa ole valittamista. Minkäänlaista alustavaa suojaamista tai sitä seuraava ylläpitoa ei kuitenkaan ole tehty. Nämä ovat vaalean verhoilun kohdalla molemmat virheitä.Ei likaa tule sen enempää kuin tummaankaan sisustaan, se vain näkyy eri tavalla. Likaiset ihohuokoset, näpeistä irtoava rasva ja kaikki muu mahdollinen epäpuhtaus korostuu tummana kerroksena vaaleassa oviverhoilussa ja keskikonsolin kyynärnojassa. Vaaleisiin istuimiin on tarttunut rutkasti sinistä väriä farkuista.Puhtaanapito puoli ruokaaNämä pinnat olisi kannattanut suojata uutena. Moottorin Autonhoitojuttusarja on testannut kankaalle soveltuvan tuotteenkin.Tästäkään huolimatta ongelma ei ole merkittävä, sillä säännöllinen puhdistus pitää pinttymät poissa ja pinnat puhtaana. Tätäkään ei ole muistettu tehdä.Saamme silti pinnat varsin siisteiksi ja kohtuullisen pienellä vaivalla. Sisätiloihin tarkoitettu ”quick detailer” eli niin sanottu pikakiilloke riittää pehmeän froteeliinan kanssa vielä tässä kohti. Tämänkin olemme neuvoneet ja tarvittaessa löytyisi vielä tehokkaampia keinoja.Käytännössä liinaa kostutetaan kevyesti suihkuttamalla siihen ainetta ja aine levitetään pinnalle, kunnes jäämiä ei juuri näy. Tämän jälkeen kaikki mahdollinen kosteus kuivataan vielä liinan kuivalla puolella. Pinttyneet tahrat saattavat vaatia hieman hankaamista, mutta erityisen kovia otteita on vältettävä – on parempi vaihtaa tehokkaampiin, tai ennemminkin kyseiseen tahraan keskittyviin, kemikaaleihin.Moottorin verkossa jo kerran aiemmin vilahtanut, käyttämämme Chemical Guysin Inner Clean jättää jälkeensä lievästi ananasta ja kookosta muistuttavan tuoksun. Tämä voi joko miellyttää tai ärsyttää, mutta allekirjoittanut myöntää pitävänsä siitä.Pintojen pyyhintään ei kovin montaa minuuttia kulu. Aivan kaikkein pinttyneimpiin tahroihin tämä ei pysty, mutta ruma tasaisen epätasainen likakalvo saadaan irtoamaan.Uutuuttaan kiiltävä tai vain asiallisesti puhdistettu vaalea verhoilu näyttää valoisalta, avaralta ja ilahduttavan raikkaalta. Ehkä vika ei olekaan autossa, vaan omistajassa.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Dacia Duster Käyttötesti: Dacia Duster ja varustele itse YouClipillä 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa