10.5.2022 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 5 käyttötestissä – varo vaaleaa verhoilua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Käyttötestiautomme vaaleaa verhoilua olisi hoidettava tavallista tarkemmin. Vaalea sisusta on sekä uhka että mahdollisuus. Mikä ihana eleganssi ja tilan tuntu käyttötestiautomme sisätiloissa vallitseekaan. Tilaa on itse asiassa ihan mittanauhallakin runsaasti, mutta sisätilojen valinnat korostavat tätä entisestään. Vaaleaa verhoilua on kuitenkin varottava aivan toisella tavalla.Päätöstä kannattaa harkita kahteen kertaan. Tiedän sanoneeni samaa myös mattamaalipinnan valitsemisesta eikä sekään kaduta. Toisinaan päätöksiä kannattaa katsella myös käytännön kannalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaaleaa verhoilua on rähmitty sorminMoottorin käyttötestiautolla on kirjoitushetkellä taitettu jo yli 27 000 kilometriä. Se on auton eliniänodotteessa vielä varhaislapsuus, mutta toki kunnioitettava lukema ottaen huomioon verrattain lyhyen aikavälin.Tässä ajassa auton sisätilat eivät vielä yleensä näytä kulumisen merkkejä. Tarkempi lukija huomasi matkassa sanan yleensä. Väite on epätosi esimerkiksi kestotestiautomme kohdalla.Verhoilumateriaalit ovat pitäneet pintansa hienosti eikä laadussa ole valittamista. Minkäänlaista alustavaa suojaamista tai sitä seuraava ylläpitoa ei kuitenkaan ole tehty. Nämä ovat vaalean verhoilun kohdalla molemmat virheitä.Ei likaa tule sen enempää kuin tummaankaan sisustaan, se vain näkyy eri tavalla. Likaiset ihohuokoset, näpeistä irtoava rasva ja kaikki muu mahdollinen epäpuhtaus korostuu tummana kerroksena vaaleassa oviverhoilussa ja keskikonsolin kyynärnojassa. Vaaleisiin istuimiin on tarttunut rutkasti sinistä väriä farkuista.Puhtaanapito puoli ruokaaNämä pinnat olisi kannattanut suojata uutena. Moottorin Autonhoitojuttusarja on testannut kankaalle soveltuvan tuotteenkin.Tästäkään huolimatta ongelma ei ole merkittävä, sillä säännöllinen puhdistus pitää pinttymät poissa ja pinnat puhtaana. Tätäkään ei ole muistettu tehdä.Saamme silti pinnat varsin siisteiksi ja kohtuullisen pienellä vaivalla. Sisätiloihin tarkoitettu ”quick detailer” eli niin sanottu pikakiilloke riittää pehmeän froteeliinan kanssa vielä tässä kohti. Tämänkin olemme neuvoneet ja tarvittaessa löytyisi vielä tehokkaampia keinoja.Käytännössä liinaa kostutetaan kevyesti suihkuttamalla siihen ainetta ja aine levitetään pinnalle, kunnes jäämiä ei juuri näy. Tämän jälkeen kaikki mahdollinen kosteus kuivataan vielä liinan kuivalla puolella. Pinttyneet tahrat saattavat vaatia hieman hankaamista, mutta erityisen kovia otteita on vältettävä – on parempi vaihtaa tehokkaampiin, tai ennemminkin kyseiseen tahraan keskittyviin, kemikaaleihin.Moottorin verkossa jo kerran aiemmin vilahtanut, käyttämämme Chemical Guysin Inner Clean jättää jälkeensä lievästi ananasta ja kookosta muistuttavan tuoksun. Tämä voi joko miellyttää tai ärsyttää, mutta allekirjoittanut myöntää pitävänsä siitä.Pintojen pyyhintään ei kovin montaa minuuttia kulu. Aivan kaikkein pinttyneimpiin tahroihin tämä ei pysty, mutta ruma tasaisen epätasainen likakalvo saadaan irtoamaan.Uutuuttaan kiiltävä tai vain asiallisesti puhdistettu vaalea verhoilu näyttää valoisalta, avaralta ja ilahduttavan raikkaalta. Ehkä vika ei olekaan autossa, vaan omistajassa.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan on pinnalta kova mutta sisältä pehmeä ajettava 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – ruusuja ja risuja testin puoliväliin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 27.6.2025 Lentokoneet Airbus voitti Air Indian turman vakavasti varjostaman Pariisin ilmailunäyttelyn tilauskilpailun murskalukemin 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella