16.2.2021 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: apua, Golf ei käynnisty Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aamulla avaimesta kääntäessä Golf ei käynnisty ja nostamme käden pystyyn virheen merkiksi. Nyt tarvitaan apua. Ensimmäisellä koetuksella startti jaksaa vielä hieman yrittää, mutta käännähdys on yhtä laiska kuin allekirjoittaneella aamulla herätyskellon soidessa. Toisella kerralla lopputulema on jo täysin selvä – nyt tarvitaan hieman apua. Golf ei käynnisty omin voimin.Palataan ajassa hetkeksi hieman taaksepäin. Marraskuussa alkaneen Käyttötesti käytetyllä -juttusarjan aikana on jo ehditty monenlaista. Yksilö käytettiin pian hankinnan jälkeen kuntotarkastuksessa, josta paperit olivat jopa hieman keskimääräistä paremmat. Pian tämän jälkeen oli itse suoritetun öljynvaihdon aika ja nastarenkaatkin päivitettiin jo uuteen kierrokseen. Autoa ehdittiin myös varustella muun muassa sisätilanlämmittimellä sekä lämmittimen johdolla. Tässä kohti noheva saattaisi huomata, että akkuun ei ole koskettu.Tuoreimmassa, moottorin vikavaloakin väläytelleessä, päivityksessä ehdimme jo kehumaan auton käynnistyvyyttä. Ehkä vaarallisin osa jutusta oli kuitenkin: ”Erinomaisen toimimisen vuoksi päätimme jättää väliin akun erillisen kuntotarkastuksen”. Tätä ei olisi koskaan pitänyt sanoa ääneen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyGolf ei käynnistySittemmin noita puheita on jouduttu pyörtämään. Pahimpina pakkasaamuina punaisen Golfin käynnistyminen on ollut hieman laiskaa. Akun uusimista on alettu jälleen pohtimaan toimituksessa, mutta mitään ei ole vielä tehty.Edellisenä iltana ilma oli täysin kirkas ja pakkasyö kireä. Auto on pysäköitynä Helsingissä tien varteen, joten lämpötolpassa se ei ole ollut. Ajatuksissa juoksevat työasiat eikä asia ole mielessä ollenkaan autolle kävellessä.Virrat päälle autoon, vyö kiinni ja huoleton starttaus ei johdakaan auton käynnistymiseen. Tilanne vaikuttaa pahalta ja toinen yritys kertoo tilanteen todellisen laidan.Olemme kyllä tyylikkäästi Moottorilla muistaneet mainita kaikille lukijoille, kuinka tärkeä akku ja sen kunnosta huolehtiminen on. Tällä kertaa pilkka sattui omaan nilkkaan. Autoliiton akkupalvelu auttaaOnneksi apu on lähellä, sillä Autoliiton Akkupalvelu pelastaa pulasta kaikkina kellonaikoina vuoden jokaisena päivänä. Autoliiton plus -jäsen saa vieläpä tämän akunvaihtotyön ilmaiseksi, jolloin maksettavaksi jää pelkkä akun hinta. Palveluun soittaessa riittää käytännössä kun osaa kertoa oman autonsa rekisteritunnuksen – sen voi vaikka katsoa samalla hetkellä rekisterikilvestä. Lisäksi olisi hyödyllistä tietää, onko autossa akkutyypin valintaan vaikuttava moottorin sammutus- ja käynnistysautomatiikka (start-stop-järjestelmä), mutta edes tämä ei ole täysin välttämätöntä. Akkupalvelu saapuu hyvin kohtuullisessa ajassa. Parhaimmillaan palvelu on paikalla jo 15 minuutissa ja usein selvitään noin puolen tunnin odottelulla – ainakin suurimpien asutuskeskusten läheisyydessä. Vain kaikkein pahimpien pakkasruuhkien aikaan akkuja tarvitaan satoja samaan aikaan ja siinä tapauksessa odotusta voi syntyä joitakin tunteja.Itse ei tarvitse huolehtia mistään, sillä ammattilainen hoitaa työn alusta loppuun asti. Tässä kohti akun kunto voitaisiin vielä testata, mutta tällä kertaa totesimme sen turhaksi työvaiheeksi. Golfissa akku löytyy konehuoneesta moottorin vierestä varsin loogisesti ja se irtoaa nopeasti muutaman mutterin löysäämisellä. Uusi täyteen ladattu akku löytyy Hinausautokeskuksen hulppeasta palveluautosta ja asentamisen jälkeen tarkistetaan vielä muutama tärkeä asia. Auton käynnistyminen kokeillaan ja moottorin käydessä tarkistetaan akun latausjännite, joka saisi asettua välille 13,5 – 14,4 volttia. Lopuksi varmistetaan vielä akun koodaus autolle. Tämänikäisessä autossa tarvetta ei tavallisesti ole, mutta uudemmissa autolle on kerrottava uudesta akusta vikailmoitusten välttämiseksi. Nyt Golf käynnistyy pirteästi ja koeajolenkki osoittaa sen toimivan normaalisti. Tämä akunvaihto olisi pitänyt tehdä jo kauan sitten.Kuvat ja teksti: Henri Posa Käyttötesti käytetyllä Suomalaiset ajavat käytetyillä autoilla, joten niin tekee nyt Moottorikin. Miten autot ovat kehittyneet reilun kymmenen vuoden aikana? Onko keski-ikäinen suomalainen dieselauto automaattisesti suurikulutuksinen ja -päästöinen? Millaisia vikoja käytetyissä autoissa voi ilmetä ja ovatko ne vaikeita korjata itse? Mitkä ovat käytetyn valtit ja heikkoudet uuteen autoon verrattuna? Muun muassa näihin kysymyksiin toivomme saavamme vastauksia käyttötestin edetessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen