16.2.2021 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: apua, Golf ei käynnisty Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aamulla avaimesta kääntäessä Golf ei käynnisty ja nostamme käden pystyyn virheen merkiksi. Nyt tarvitaan apua. Ensimmäisellä koetuksella startti jaksaa vielä hieman yrittää, mutta käännähdys on yhtä laiska kuin allekirjoittaneella aamulla herätyskellon soidessa. Toisella kerralla lopputulema on jo täysin selvä – nyt tarvitaan hieman apua. Golf ei käynnisty omin voimin.Palataan ajassa hetkeksi hieman taaksepäin. Marraskuussa alkaneen Käyttötesti käytetyllä -juttusarjan aikana on jo ehditty monenlaista. Yksilö käytettiin pian hankinnan jälkeen kuntotarkastuksessa, josta paperit olivat jopa hieman keskimääräistä paremmat. Pian tämän jälkeen oli itse suoritetun öljynvaihdon aika ja nastarenkaatkin päivitettiin jo uuteen kierrokseen. Autoa ehdittiin myös varustella muun muassa sisätilanlämmittimellä sekä lämmittimen johdolla. Tässä kohti noheva saattaisi huomata, että akkuun ei ole koskettu.Tuoreimmassa, moottorin vikavaloakin väläytelleessä, päivityksessä ehdimme jo kehumaan auton käynnistyvyyttä. Ehkä vaarallisin osa jutusta oli kuitenkin: ”Erinomaisen toimimisen vuoksi päätimme jättää väliin akun erillisen kuntotarkastuksen”. Tätä ei olisi koskaan pitänyt sanoa ääneen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyGolf ei käynnistySittemmin noita puheita on jouduttu pyörtämään. Pahimpina pakkasaamuina punaisen Golfin käynnistyminen on ollut hieman laiskaa. Akun uusimista on alettu jälleen pohtimaan toimituksessa, mutta mitään ei ole vielä tehty.Edellisenä iltana ilma oli täysin kirkas ja pakkasyö kireä. Auto on pysäköitynä Helsingissä tien varteen, joten lämpötolpassa se ei ole ollut. Ajatuksissa juoksevat työasiat eikä asia ole mielessä ollenkaan autolle kävellessä.Virrat päälle autoon, vyö kiinni ja huoleton starttaus ei johdakaan auton käynnistymiseen. Tilanne vaikuttaa pahalta ja toinen yritys kertoo tilanteen todellisen laidan.Olemme kyllä tyylikkäästi Moottorilla muistaneet mainita kaikille lukijoille, kuinka tärkeä akku ja sen kunnosta huolehtiminen on. Tällä kertaa pilkka sattui omaan nilkkaan. Autoliiton akkupalvelu auttaaOnneksi apu on lähellä, sillä Autoliiton Akkupalvelu pelastaa pulasta kaikkina kellonaikoina vuoden jokaisena päivänä. Autoliiton plus -jäsen saa vieläpä tämän akunvaihtotyön ilmaiseksi, jolloin maksettavaksi jää pelkkä akun hinta. Palveluun soittaessa riittää käytännössä kun osaa kertoa oman autonsa rekisteritunnuksen – sen voi vaikka katsoa samalla hetkellä rekisterikilvestä. Lisäksi olisi hyödyllistä tietää, onko autossa akkutyypin valintaan vaikuttava moottorin sammutus- ja käynnistysautomatiikka (start-stop-järjestelmä), mutta edes tämä ei ole täysin välttämätöntä. Akkupalvelu saapuu hyvin kohtuullisessa ajassa. Parhaimmillaan palvelu on paikalla jo 15 minuutissa ja usein selvitään noin puolen tunnin odottelulla – ainakin suurimpien asutuskeskusten läheisyydessä. Vain kaikkein pahimpien pakkasruuhkien aikaan akkuja tarvitaan satoja samaan aikaan ja siinä tapauksessa odotusta voi syntyä joitakin tunteja.Itse ei tarvitse huolehtia mistään, sillä ammattilainen hoitaa työn alusta loppuun asti. Tässä kohti akun kunto voitaisiin vielä testata, mutta tällä kertaa totesimme sen turhaksi työvaiheeksi. Golfissa akku löytyy konehuoneesta moottorin vierestä varsin loogisesti ja se irtoaa nopeasti muutaman mutterin löysäämisellä. Uusi täyteen ladattu akku löytyy Hinausautokeskuksen hulppeasta palveluautosta ja asentamisen jälkeen tarkistetaan vielä muutama tärkeä asia. Auton käynnistyminen kokeillaan ja moottorin käydessä tarkistetaan akun latausjännite, joka saisi asettua välille 13,5 – 14,4 volttia. Lopuksi varmistetaan vielä akun koodaus autolle. Tämänikäisessä autossa tarvetta ei tavallisesti ole, mutta uudemmissa autolle on kerrottava uudesta akusta vikailmoitusten välttämiseksi. Nyt Golf käynnistyy pirteästi ja koeajolenkki osoittaa sen toimivan normaalisti. Tämä akunvaihto olisi pitänyt tehdä jo kauan sitten.Kuvat ja teksti: Henri Posa Käyttötesti käytetyllä Suomalaiset ajavat käytetyillä autoilla, joten niin tekee nyt Moottorikin. Miten autot ovat kehittyneet reilun kymmenen vuoden aikana? Onko keski-ikäinen suomalainen dieselauto automaattisesti suurikulutuksinen ja -päästöinen? Millaisia vikoja käytetyissä autoissa voi ilmetä ja ovatko ne vaikeita korjata itse? Mitkä ovat käytetyn valtit ja heikkoudet uuteen autoon verrattuna? Muun muassa näihin kysymyksiin toivomme saavamme vastauksia käyttötestin edetessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 23.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: näin monta lokeroa löytyy Toyota Priuksesta 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous