17.4.2021 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: miten valmistelimme Golfia parivertailuun uutta vastaan? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Parivertailussamme on tällä kertaa Volkswagen Golfit vuosimallia 2009 ja 2021. Ennen testin alkamista käytetty Golfimme täytyi käydä tarkasti läpi, ettei siinä ollut testitulokseen vaikuttavia puutteita. Automaailman reilun kymmenen vuoden kehityksen mittaamiseksi polkaisimme käyntiin parivertailun käyttötesti käytetyllä -juttusarjamme Volkswagen Golfin ja sen tämän päivän vastineen kanssa. Jotta parivertailuun ei jäisi jossiteltavaa käytetyn auton kunnosta, kävimme sen läpi mahdollisten puutteiden löytämiseksi.Etenkin talvikuukausina Golfimme oli sytyttänyt silloin tällöin moottorin vikavalon ja joka kerta vikakoodi on kertonut ilmamassamittarissa olevan jotain häikkää. Kerran auto meni vikatilaan saakka, eli se hävitti tehot kesken matkan, mutta toimi normaalisti uudelleen käynnistämisen jälkeen. Muuten vika ei ole tuntunut vaikuttavan auton suorituskykyyn.Uusi ilmamassamittari olisi kustantanut autoon tarvikeosanakin helposti yli sata euroa, joten päätimme ensiksi yrittää josko mittari tulisi kuntoon sen puhdistamisella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHajonnut liitinAnturin irrottaminen ei käynyt käden käänteessä, sillä edellinen asentaja oli hajottanut ilmamassamittarin johdon liittimestä sen avausmekanismin. Liittimen tulisi vapautua esimerkiksi ruuvimeisselillä ylöspäin vapautinta vääntämällä, mutta vanha ja kovettunut muovi oli joskus antanut periksi. Onneksi vapauttimessa oli vielä hieman muovia jäljellä, josta pihdeillä vetämällä saimme liittimen aukeamaan.Tämän jälkeen itse mittarilta irrotettiin pari ruuvia, jonka jälkeen komponentti lähti irti vetämällä. Käytimme puhdistamiseen CRC:n kyseiseen tarkoitukseen valmistamaa Air Sensor Clean Prota, jonka käyttöohjeet olivat erittäin yksinkertaiset – ainetta suihkutettiin anturiin ja sen jälkeen komponentin täytyi antaa kuivua kokonaan. Ainakin toistaiseksi moottorin vikavalo on myös pysynyt poissa.Alusta tikissäTämän ainoan tiedetyn vian jälkeen tutkimme alustan läpikotaisin ja tarkastimme samalla jarrut. Alusta tuntui olevan kaikin puolin tikissä, joka ei tullut yllätyksenä, sillä ajossakaan ei ole tuntunut ylimääräistä vetelyä tai kuulunut kolinaa. Jarrupalat olivat yhdestä nurkasta hieman kuluneemmat kuin muualta, mutta pintaa oli kuitenkin vielä sen verran reilusti ettemme ryhtyneet niitä vaihtamaan.Uudet kumitKun totesimme kaiken pelittävän erinomaisesti, tarvitsimme vielä uudet renkaat. Auton mukana tullut sekakesärengastus oli tullut jo tiensä päähän, joten uudet kumit täytyi hankkia. Päädyimme keskihintaiseen Hankook Ventus Prime 3:een. Muuten olisimme voineet valita edullisemmatkin renkaat, mutta renkaat ovat sen verran iso osa auton käyttäytymistä ettemme halunneet riskeerata autojen vertailukelpoisuuden kaatuvan eritasoisiin renkaisiin.Renkaiden asennuksen jälkeen ajoimme niillä vielä reilut viisisataa kilometriä sisäänajoa, ettei rengas pääse märästä asennusrasvasta johtuen pyörähtämään vanteella rajuissa testaustilanteissa. Tämän jälkeen Golfimme oli valmis luovutettavaksi testitiimin käsittelyyn.Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle