17.4.2021 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: miten valmistelimme Golfia parivertailuun uutta vastaan? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Parivertailussamme on tällä kertaa Volkswagen Golfit vuosimallia 2009 ja 2021. Ennen testin alkamista käytetty Golfimme täytyi käydä tarkasti läpi, ettei siinä ollut testitulokseen vaikuttavia puutteita. Automaailman reilun kymmenen vuoden kehityksen mittaamiseksi polkaisimme käyntiin parivertailun käyttötesti käytetyllä -juttusarjamme Volkswagen Golfin ja sen tämän päivän vastineen kanssa. Jotta parivertailuun ei jäisi jossiteltavaa käytetyn auton kunnosta, kävimme sen läpi mahdollisten puutteiden löytämiseksi.Etenkin talvikuukausina Golfimme oli sytyttänyt silloin tällöin moottorin vikavalon ja joka kerta vikakoodi on kertonut ilmamassamittarissa olevan jotain häikkää. Kerran auto meni vikatilaan saakka, eli se hävitti tehot kesken matkan, mutta toimi normaalisti uudelleen käynnistämisen jälkeen. Muuten vika ei ole tuntunut vaikuttavan auton suorituskykyyn.Uusi ilmamassamittari olisi kustantanut autoon tarvikeosanakin helposti yli sata euroa, joten päätimme ensiksi yrittää josko mittari tulisi kuntoon sen puhdistamisella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHajonnut liitinAnturin irrottaminen ei käynyt käden käänteessä, sillä edellinen asentaja oli hajottanut ilmamassamittarin johdon liittimestä sen avausmekanismin. Liittimen tulisi vapautua esimerkiksi ruuvimeisselillä ylöspäin vapautinta vääntämällä, mutta vanha ja kovettunut muovi oli joskus antanut periksi. Onneksi vapauttimessa oli vielä hieman muovia jäljellä, josta pihdeillä vetämällä saimme liittimen aukeamaan.Tämän jälkeen itse mittarilta irrotettiin pari ruuvia, jonka jälkeen komponentti lähti irti vetämällä. Käytimme puhdistamiseen CRC:n kyseiseen tarkoitukseen valmistamaa Air Sensor Clean Prota, jonka käyttöohjeet olivat erittäin yksinkertaiset – ainetta suihkutettiin anturiin ja sen jälkeen komponentin täytyi antaa kuivua kokonaan. Ainakin toistaiseksi moottorin vikavalo on myös pysynyt poissa.Alusta tikissäTämän ainoan tiedetyn vian jälkeen tutkimme alustan läpikotaisin ja tarkastimme samalla jarrut. Alusta tuntui olevan kaikin puolin tikissä, joka ei tullut yllätyksenä, sillä ajossakaan ei ole tuntunut ylimääräistä vetelyä tai kuulunut kolinaa. Jarrupalat olivat yhdestä nurkasta hieman kuluneemmat kuin muualta, mutta pintaa oli kuitenkin vielä sen verran reilusti ettemme ryhtyneet niitä vaihtamaan.Uudet kumitKun totesimme kaiken pelittävän erinomaisesti, tarvitsimme vielä uudet renkaat. Auton mukana tullut sekakesärengastus oli tullut jo tiensä päähän, joten uudet kumit täytyi hankkia. Päädyimme keskihintaiseen Hankook Ventus Prime 3:een. Muuten olisimme voineet valita edullisemmatkin renkaat, mutta renkaat ovat sen verran iso osa auton käyttäytymistä ettemme halunneet riskeerata autojen vertailukelpoisuuden kaatuvan eritasoisiin renkaisiin.Renkaiden asennuksen jälkeen ajoimme niillä vielä reilut viisisataa kilometriä sisäänajoa, ettei rengas pääse märästä asennusrasvasta johtuen pyörähtämään vanteella rajuissa testaustilanteissa. Tämän jälkeen Golfimme oli valmis luovutettavaksi testitiimin käsittelyyn.Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?