17.4.2021

Käyttötesti käytetyllä: miten valmistelimme Golfia parivertailuun uutta vastaan?

Parivertailu käytetty

Parivertailussamme on tällä kertaa Volkswagen Golfit vuosimallia 2009 ja 2021. Ennen testin alkamista käytetty Golfimme täytyi käydä tarkasti läpi, ettei siinä ollut testitulokseen vaikuttavia puutteita.

Automaailman reilun kymmenen vuoden kehityksen mittaamiseksi polkaisimme käyntiin parivertailun käyttötesti käytetyllä -juttusarjamme Volkswagen Golfin ja sen tämän päivän vastineen kanssa. Jotta parivertailuun ei jäisi jossiteltavaa käytetyn auton kunnosta, kävimme sen läpi mahdollisten puutteiden löytämiseksi.

Etenkin talvikuukausina Golfimme oli sytyttänyt silloin tällöin moottorin vikavalon ja joka kerta vikakoodi on kertonut ilmamassamittarissa olevan jotain häikkää. Kerran auto meni vikatilaan saakka, eli se hävitti tehot kesken matkan, mutta toimi normaalisti uudelleen käynnistämisen jälkeen. Muuten vika ei ole tuntunut vaikuttavan auton suorituskykyyn.

Uusi ilmamassamittari olisi kustantanut autoon tarvikeosanakin helposti yli sata euroa, joten päätimme ensiksi yrittää josko mittari tulisi kuntoon sen puhdistamisella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hajonnut liitin

Parivertailu käytetty

Anturin irrottaminen ei käynyt käden käänteessä, sillä edellinen asentaja oli hajottanut ilmamassamittarin johdon liittimestä sen avausmekanismin. Liittimen tulisi vapautua esimerkiksi ruuvimeisselillä ylöspäin vapautinta vääntämällä, mutta vanha ja kovettunut muovi oli joskus antanut periksi. Onneksi vapauttimessa oli vielä hieman muovia jäljellä, josta pihdeillä vetämällä saimme liittimen aukeamaan.

Parivertailu käytetty

Tämän jälkeen itse mittarilta irrotettiin pari ruuvia, jonka jälkeen komponentti lähti irti vetämällä. Käytimme puhdistamiseen CRC:n kyseiseen tarkoitukseen valmistamaa Air Sensor Clean Prota, jonka käyttöohjeet olivat erittäin yksinkertaiset – ainetta suihkutettiin anturiin ja sen jälkeen komponentin täytyi antaa kuivua kokonaan. Ainakin toistaiseksi moottorin vikavalo on myös pysynyt poissa.

Alusta tikissä

Tämän ainoan tiedetyn vian jälkeen tutkimme alustan läpikotaisin ja tarkastimme samalla jarrut. Alusta tuntui olevan kaikin puolin tikissä, joka ei tullut yllätyksenä, sillä ajossakaan ei ole tuntunut ylimääräistä vetelyä tai kuulunut kolinaa. Jarrupalat olivat yhdestä nurkasta hieman kuluneemmat kuin muualta, mutta pintaa oli kuitenkin vielä sen verran reilusti ettemme ryhtyneet niitä vaihtamaan.

Uudet kumit

Kun totesimme kaiken pelittävän erinomaisesti, tarvitsimme vielä uudet renkaat. Auton mukana tullut sekakesärengastus oli tullut jo tiensä päähän, joten uudet kumit täytyi hankkia. Päädyimme keskihintaiseen Hankook Ventus Prime 3:een. Muuten olisimme voineet valita edullisemmatkin renkaat, mutta renkaat ovat sen verran iso osa auton käyttäytymistä ettemme halunneet riskeerata autojen vertailukelpoisuuden kaatuvan eritasoisiin renkaisiin.

Parivertailu käytetty

Renkaiden asennuksen jälkeen ajoimme niillä vielä reilut viisisataa kilometriä sisäänajoa, ettei rengas pääse märästä asennusrasvasta johtuen pyörähtämään vanteella rajuissa testaustilanteissa. Tämän jälkeen Golfimme oli valmis luovutettavaksi testitiimin käsittelyyn.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat