12.4.2022 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: miten vanha sähköauto toimii maaseudulla? Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Valtateiden valloituksen jälkeen Leaf asettui arkiajoon harvemmin asutulle paikkakunnalle, missä se onkin toiminut hyvin. Tai ainakin, jos taloudesta löytyy myös toinen auto. Reilun kymmenen asteen pakkanen ei haittaa lainkaan, kun oven vieressä piuhan päässä seisoo puhelinsovelluksen kautta esilämmitetty Nissan Leaf. Kakarat kyytiin, rattaat konttiin ja menoksi. Aiemmin raportoitujen tuskien taipaleen jälkeen arki käytetyn sähköauton kanssa on rullannut nätisti. Noin sadan kilometrin talvitoimintamatka on kattanut suurimman osan ajoista, eivätkä tekniset ongelmat ole vaivanneet. Kun polttonesteiden hinnat ovat räjähtäneet yli kahden euron litralta, on ollut suorastaan iloista seurata, miten Leafilla ajaminen on maksanut kotilatauksella kalleimmillaankin nelisen euroa sataa kilometriä kohden – ja yleensä ajot ovat tulleet selvästi tuota halvemmaksi. Kun matkaa keskustan palveluihin on noin viitisentoista kilometriä, välttämättömiä kilometrejä kertyy arjessa sen verran reilusti, että sähköllä ajaminen kerryttää välittömästi lompakkoa polttomoottoriautoon verrattuna. Ennalta arvioin, että Leaf riittäisi kattamaan noin 90 prosenttia omista arkiajoista. Aivan tuohon ei kuitenkaan päästy. Usein päivää kohti tuntui kertyvän sen verran tiiviisti muutaman kymmenen kilometrin rykäisyjä, ettei vain yhden vaiheen kautta virtaa vastaan ottava Leaf kerennyt palautumaan ajojen välissä tarpeeksi. Näissäkin tapauksissa kuitenkin osa päivän ajoista suoritettiin käytetyllä sähköautollamme. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytännön tarpeita Leaf ei valikoitunut menopeliksi myöskään Tahkon hiihtolomareissulle. Ensinnäkin matkaa olisi kertynyt sen verran, että välillä olisi tarvittu hieman latausta. Ainoa reitillä oleva pikalaturi olisi ollut Lapinlahden asema – siis se sama pahanilman lintu, joka petti meidät aiemmalla reissulla. Toisekseen nelihenkisen perheen viikon kamat eivät olisi mahtuneet Leafiin, vaikka muuten auto onkin osoittautunut yllättävän tilavaksi. Lisäksi talveen tuntui mahtuvan käsittämättömän paljon peräkärryn vetoa. Leafin vetomassa on tasan nolla kilogrammaa, eli vetojuhdaksi oli nöyrryttävä hehkuttamaan omaa autoa hangesta. Ikä näkyy paikoittain Leafilla on ajettu vähemmän kuin vastaavilla samanikäisillä polttomoottoriautoilla yleensä – reilut 100 000 kilometriä. Yhtä hieman väljää alapalloniveltä lukuun ottamatta auto tuntuisi kuitenkin olevan olennaisilta osin tikissä. Pieniä puutteita on kuitenkin tullut vastaan. Auton varustukseen kuuluvaa hinauslenkkiä ei löytynyt mistään, ja OBD-diagnostiikkapistokkeen eteen kuuluva suojamuovi on kadonnut vuosien varrella johonkin. Myös ylemmän mittariston lista alkoi rämisemään, mutta se asettui mojovan läimäytyksen avulla. Ei siis mitään erikoista käytettyjen autojen saralla. Kahdessa aiemmassa käytetyssä käyttötestiautossamme (Volkswagen Golf vm. 09 ja Ford Mondeo vm. 06) sisustus on kuitenkin ollut huomattavasti Leafia paremmassa kunnossa, vaikka molempien ensin mainittujen matkamittarissa on levännyt huomattavasti suurempia lukemia. Tiedä sitten, onko kyse huonommista materiaaleista vai huolettomammasta ylläpidosta, mutta Nissanin muoveista löytyy iskemäjälkiä vähän sieltä ja täältä. Lisäksi takaluukun sisäpuolella oleva sulkemiskahva jäi käteen erään riuhtaisun jälkeen. Muovikahva palautui paikalleen pienellä nyrkin kopautuksella, mutta jos kahva irtoaa vielä toistamiseen, se täytynee kiinnittää jonkinlaisen liiman voimin. Talvella ristiriitainen Sähköauto on hyvä talviauto – tai näin ainakin kuulee usein sanottavan. Monilta osin tämä pitääkin paikkansa: useat sähköautot lämpenevät nopeasti tehokkaan lämmitysvastuksen avulla, suuressa osassa autoista on mahdollista ajastaa esilämmitys, ja ennen kaikkea voimansiirto ei juuri kärsi oikeasti kylmästä kelistä. Siinä missä useamman kymmenen asteen pakkasessa tuntuu pahalta pamauttaa vanhahko dieselmoottori säklättämään kylmässä jäykistyneiden öljyjen kanssa, sähköllä vain lähdetään liikkeelle. Talvella autolta vaaditaan kuitenkin paljon muitakin ominaisuuksia. Käytetty Leafimme on varustettu uusilla kitkarenkailla, jotka hoitivat ”oikeassa” talvessa tehtävänsä, eli pito-ongelmia ei juuri ollut. Sen sijaan kevättalven kelit tekivät ajamisesta tuskaista. Ensimmäisten plussakelien aikaan pienemmillä teillä saattaa usein olla sohjoa useiden senttien paksuudelta. Näissä olosuhteissa Leaf ei tuntunut oikein ymmärtävän, mitä luistoneston pitäisi loskaisilla teillä tehdä – auto yritti hidastaa menoa toden teolla, samalla kun kuljettaja olisi halunnut saada täydet tehot käyttöön kiinnijäämisen välttämiseksi. Myös aliohjautuminen, kansankielellä puskeminen, oli hurjaa. Nämä piirteet yhdistettynä erittäin tunnottomaan ohjaukseen muodostavat sohjokelissä pelottavan kokonaisuuden. Rattia saa veivata laidasta laitaan, ja rallilegenda Juha Kankkusen painottamat rauhalliset ohjausliikkeet jäävät haaveeksi. Pienen säätämisen jälkeen eteneminen kuitenkin helpottuu. Oikeat asetukset edes hieman turvallisempaan etenemiseen ovat seuraavat: Eco-ajotila ja vahvemmin regeneroiva B-ajoalue pois päältä, ja luistonesto niin ikään off-asentoon. Leppoisaa ajamisesta ei silti näilläkään eväillä tule. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Takaisin etelään Syrjäseudun ajot on siis nyt nähty, ja lopputulema on selvä. Mikäli taloudessa on rinnalla toinen auto, jolla hoidetaan kärryn vetämiset ja pidemmät matkat, Leaf toimittaa toisen auton virkaa erinomaisesti. Asia kunnossa. Nyt meillä on vain yksi ongelma: miten saada Leaf takaisin etelään? Ratkaisunkin keksimme, mutta siitä lisää hieman myöhemmin. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Lue lisää Kaikki artikkelit 13.11.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Škoda Elroqin näyttö kerää kehuja, mutta kahvimuki ja kännykkä tappelevat elintilasta 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 12.11.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Van – noin 170 pizzalaatikon sähköpaku 11.11.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: onko sinulla kokemuksia Toyota Priuksesta? Kerro ne meille! 11.11.2025 Kuluttajat Sähköauton kotilatauslaitteen mystinen vika johti vuosia kestäneeseen vakuutuskiistaan 11.11.2025 Sähköautot Ladattavista henkilöautoista jo 44 % täyssähköisiä 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 11.11.2025 Autoilu Yksityisen taukopaikan valtteina oma leipomo, laaja aukiolo ja sijainti 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 12.11.2025 Laivat Risteilylaivojen "trendsetter" AidaPrima vaihtoi Lähi-idän levottomuudet pohjoiseurooppalaiseen kaamokseen - neljä joulusesongin pistäytymistä Helsinkiin 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan