Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi

Kuva Eetu Kokkonen
Mercedes-Benz S124

Vika paikannettu, enää täytyisi ehtiä tekemään korjaus. Moottorin käytetty Mercedes-Benz 250 D saa takapäähänsä uusia puslia ja tukivarsia.

Joitain viikkoja takaperin kerroimme käytettyyn käyttötestiautoomme, Mercedes-Benz 250 D:hen ilmaantuneen joitain vikoja. Tuolloin oli vielä epäselvää minkä vuoksi auto kiemurtelee kuin ajokoira, eikä ajoittain vaihdetta vaihtaessa ilmenevän kolahtelun lähteestäkään ollut aivan täyttä varmuutta.

Nyt olemme ehtineet nostaa auton ylös ja tutkimaan mistä nämä johtuvat.

Tai oikeastaan tutkimaan ja tiedustelemaan. Ensimmäinen kierros välyksien tarkastelussa ei nimittäin tuottanut oikeastaan mitään tulosta. Kaikki tukivarret tuntuivat olevan tikissä ja ainoastaan auton takapään puslasta löytyi rengasraudalla kokeillessa pienoinen välys.

Turvauduimme tutun mersuistin tietämykseen. Onneksi, sillä vastaus löytyi sieltä kuin apteekin hyllyltä. Niin auton vetely kuin kolahtelu johtuvat molemmat hyvin todennäköisesti juuri niistä kyseisistä takapään puslista joista puhuimme.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kettumainen keikka

Vaikka olikin hienoa kuulla syyllinen oireisiin, niin se mihin komponenttiin vika paikallistui, ei tuottanut kovin lämpimiä ilonvärähdyksiä hommaan ryhtyvän asentajan kehossa. Toisin sanoen: puslien vaihtaminen ei vaikuttanut erityisen mielekkäälle hommalle.

Pääsyyllinen puslien vaihtamisen työläyteen on se, että todennäköisimmin näiden puslien vaihtamista varten täytyisi irrottaa Mersun ”takakelkka”, eli eräänlainen taka-apurunko tukivarsineen, tasauspyörästöineen ja muine hilppeineen alas. Joidenkin mukaan puslien vaihto on kuitenkin tehtävissä takakelkka paikallaan, mikäli laskisi kelkkaa yksi puoli kerrallaan niin alas kuin se muiden komponenttien kanssa vain tulee.

Puslat ovat kuitenkin usein erittäin tiukassa olevia komponentteja, joten päätimme valita koko takakelkan lattialle ottamisen. Samassa yhteydessä Mersuun vaihdetaan yllättävänkin kohtuulliseen hintaan kaikki takapään tukivarret. Saapahan seuraava omistaja sitten hypätä varmasti välyksettömän auton puikkoihin.

Mersun purkaminen on jo aloitettu ja työt jatkuvat heti kun niiden pariin kirjoittamiselta ehtii, eli toivottavasti varsin pian.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat