10.1.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Polestar 2 ja yhteydet jäässä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Joulunaika ja uusivuosi sujuivat Polestar 2:n osalta lähes ongelmitta, mutta pätkivät yhteydet ja kertyvä jää loivat pieniä harmeja. Kunnon talviolosuhteet ovat olleet toistaiseksi melko helppo pala Polestar 2:llemme. Hiukan korkeampi maavara ja neliveto ovat helpottaneet talvielämää tuntuvasti. Painavan ja tehokkaan auton hallinta on tosin ajoittain melko refleksejä vaativaa puuhaa myös ajonvakautuksen päällä ollessa, mutta toistaiseksi huumori on riittänyt. Polestar 2 on selviytynyt erinomaisesti myös kurjakuntoisista väylistä ja parkkialueista, sillä auton alusta ei tunnu juuri niistä välittävän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMissä me ollaan?Ajanjakson merkittävin ongelma liittyi tietoviihdejärjestelmään, joka lopetti lähes kaiken keskustelun ulkomaailman kanssa. 4G-yhteyden pimenemisen lisäksi auto oli kadottanut myös paikannuksen, joten karttapohjan perusteella jumitimme samaisella syrjätiellä päiväkausia.Tässä yhteydessä törmättiin myös erikoiseen tilanteeseen, sillä navigointipohjainen akun esilämmitys ei oletettavasti olisi tehnyt mitään, sillä auto oli omasta mielestään yli 180 kilometrin päässä laturista, eikä koskaan lähestynyt sitä. (Laturitieto oli sentään tallessa välimuistissa.)Edes tietoviihdejärjestelmän sammuttamiseen tai auton lukitsemiseen liittyvät poppakonstit eivät tuoneet yhteyksiä takaisin. Epäilys moduulihäiriöstä hiipi jo mieleen, eikä ajatus korjaamokäynnistä juuri ennen joulua houkuttanut.Tilanne ratkesi lopulta käskemällä jo ladattu ohjelmistopäivitys asennettavaksi. Polestarissa auto pyytää aloittamaan ohjelmiston asennuksen poistumalla autosta ja lukitsemalla ovet. Enintään aikaa kuluu 1,5 tuntia. Ensimmäisellä asennusyrityksellä tuloksena oli huti, mutta toisella asennusyrityksellä päivitys meni maaliin saakka. Näin versiorästejä saatiin kiinni – ja samalla palautuivat yhteydet.Ohjelmistopäivityksen yhteydessä myös älypuhelimen etäkäyttöohjelmiston näkymät muuttuivat hienoisesti. Auto viestii nyt myös sisäilman laadusta ja samalla aiemmin kiukutellut paikannustieto saatiin näkyville uusimalla tiedonjakoluvat. Sinänsä kullanarvoinen esilämmitys toimii melko hyvin, vain lasinpyyhkimien kohta jää välillä jäiseksi, mutta älypuhelinsovelluksen luotettavuus jättää toivomisen varaa. Sovellus saattaa myös näyttää vanhentuneita tai vääriä tietoja nykyisinä. Nähtiinpä akun varauksessakin 20% loikka ylöspäin kesken kaiken!Jää murheetMuuten Polestar 2:n talvikäyttö on sujunut lähes niin hyvin kuin ruotsalaisgeenejä sisältävältä autolta uskaltaa odottaa. Takalasin pyyhkimen puuttuminen tosin kismittää, sillä se on pelkän lämmityksen varassa, mutta toisaalta auto lämmittää tuulilasin sensorit.Jäätä on kuitenkin helposti kahdessa paikassa: latausluukussa ja konepellissä. Latausluukun kohdalla kyseessä on hyvin samankaltaisesta tilanteesta kuin polttomoottoriautonkin tankinluukun kohdalla, mutta luukkua toki tarvitaan useammin.Suurempi keskustelunaihe on konepellin alla oleva säilytystila, jossa sähköautoilun taiteen sääntöjen mukaan tulee säilyttää latauskaapeleita. Polestarin keulatila on kohtuullisen sopivan kokoinen juuri latauskaapeleille, varoituskolmiolle ja renkaan paikkaussarjalle. Konepeitteen vapautus on kuitenkin perinteinen vipu kuljettajan jalkatilassa ja sen jälkeen edessä on tuulisalvan hamuilua vasemman ajovalon luota. Mikäli konepelti on jäätynyt eikä "ponnahda", sen voi kiskaista vapaaksi onneksi ajovalon kohdalta nostamalla.Pienestä kiinni, mutta lumisina arkiaamuina nämä yksityiskohdat kasautuvat.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Jari Saarentaus, Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: ”Mummo Ankan” Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 22.5.2025 Sähköautot Maistiainen: Renault 4 – sympaattinen Tipparellu tarjoaa tilavampaa retroilua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 27.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesärenkaat tekivät käytetystä Toyota Priuksestamme aivan eri auton 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää