27.12.2022 Ajoneuvot Käyttötesti: Polestar 2 vie nelipyöräluistossa nirvanaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uskomuksen mukaan talvi ja sähköautoilu eivät sovi yhteen. Akun pakkaskesto toki tuo omat haasteensa, mutta kyllä sähköauto tarjoaa myös iloa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEteläistä Suomea on lähiaikoina hellitelty sankalla lumipyryllä, jota on iltapäivälehtitermein voinut kutsua lumi-infernoksi. Valkoista on satanut taivaalta sellaisia määriä, että paikoin autoilu on ollut haastavaa ja ilman nelivetoa operoivat kuljettajat ovat saaneet tuta valintansa karvaimman kautta. Sähköautoillessa talvikelit asettavat haasteita toimintamatkalle, mutta muuten sähkö sopii talveen erinomaisesti. Ainakin jos kyseessä on kaksimoottorinen ja nelivetoinen Polestar 2. Polestarin ratissa alkaa lapsettaa heti, kun tienoo alkaa täyttyä lumesta. Nelivetokelit saavat kuskin muistelemaan lapsuudessa nähdyt hankirallien TV-lähetyksiä. Niissä viilipyttymäiset ammattikuskit vievät autojaan leuhkassa sivuluisissa korkeiden kinosten välissä. Minä haluan tuota samaa. Mikä olisikaan oivallisempi peli tuollaiseen, kuin reilut 400 hevosvoimaa ja 660 Nm:n edestä vääntävä sähköauto. Polestar kiihtyy riittävän pidon omaavalla pinnoitteella sataseen 4,7 sekunnissa, eli kyyti on rivakkaa. Myös talven liukkailla riittää menohaluja, vaikka kiihtyvyyslukemasta napataan varmasti pari sekuntia pois. Volvo ja pohjoisen kutsu Polestarin yhteys Volvoon ja pohjoiseen historiaan käy selväksi, kun auto viedään lumelle. Auto on takavetopainotteinen ja perä irtoaa helposti polkaisemalla kaasua. Etupyörät toki leikkivät mukana, mutta auto lähtee pyrkimään kylki edelle hävyttömän helposti. Parasta koko hommassa on se, että autosta saa kytkettyä luistoneston kokonaan pois. Ajonvakautus on asia, joka löytyy tätä nykyä kaikista uusista automalleista. Monen auton kohdalla sen kytkeminen pois onkin sitten melkein mahdotonta. Useassa mallissa luistoneston saa ikään kuin sporttiseen tilaan, jolloin auto sallii hieman luistoa, mutta puuttuu peliin jossain vaiheessa. Polestar on toista maata, ja se sallii kuskin vetävän hävyttömiä tappisladeja. Ajonvakautuksen pois kytkeminen vapauttaa auton koko potentiaalin liukkaalla kelillä. Vaikka auto on painava, on sen käytös sivuluisissa yllättävän helposti ennustettavaa. Tähän toki vaikuttaa alhainen painopiste, mutta ei sekään fysiikan lakeja onnistu kumoamaan. Massa vie jossain vaiheessa mukanaan. Mutta Polestar on eittämättä yksi hauskimmista leikkikaluista lumikelissä ja suljetulla alueella leikittelyyn. Tieliikenteessä ajonvakautuksen poistamisen kanssa kannattaa olla varuillaan, sillä vaikka alla pyörivät kitkarenkaat pitävät lähtökohtaisesti hyvin, on jään päälle kinostunut lumi petollisen liukasta. Nopeasti lämmintä hyttiin Jos unohdetaan lapsellinen sladileikki, löytyy Polestarista myös muita talviseen ajeluun sopivia ominaisuuksia. Nelivedosta on nimittäin kiistatonta etua etenemisessä huonossa ajokelissä. Kun maahan sataa vuorokaudessa 25 senttiä lunta, on moni auto pulassa pääkaupunkimme keskustassa. Polestaria keli ei vaivaa, sillä neljä vetävää pyörää hoitavat kyllä tonttinsa. Auton etuihin kuuluu myös nopea lämpiäminen, sillä vaikka autoa ei kymmenen asteen pakkasessa lämmittäisikään valmiiksi, alkaa pumppu tuottaa nopeasti lämmintä ilmaa kabiiniin. Polttomoottorisella autolla operaatio kestää huomattavasti pidempään. Kyydissä ei myöskään tarvitse ainakaan maltillisilla pakkasilla palella. Moitittavaakin löytyy, sillä etenkin kovassa talvikelissä auto hautautuu perästä ja keulasta paksun lumikerroksen alle. Pahimmillaan takavalot peittyvät kokonaan lumen alle, sillä LED-valot eivät luonnollisesti tuota lämpöä, joka pitäisi ne sulana. Myös kyljet keräävät melkoisen määrän lunta ja jäätyessään ne saattavat tilkitä ovet kiinni. Vaikka talvikelien suhteen kehittämistä löytyykin, jää fiilis vahvasti plussan puolelle. Kukapa ei nauttisi superauton suorituskyvyllä varustetusta nelivetoautosta lumisilla teillä. Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Käyttötesti Käyttötesti: loimme Opel Astra Electric -kojelaudan uudelleen 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?