10.1.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Polestar 2 ja yhteydet jäässä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Joulunaika ja uusivuosi sujuivat Polestar 2:n osalta lähes ongelmitta, mutta pätkivät yhteydet ja kertyvä jää loivat pieniä harmeja. Kunnon talviolosuhteet ovat olleet toistaiseksi melko helppo pala Polestar 2:llemme. Hiukan korkeampi maavara ja neliveto ovat helpottaneet talvielämää tuntuvasti. Painavan ja tehokkaan auton hallinta on tosin ajoittain melko refleksejä vaativaa puuhaa myös ajonvakautuksen päällä ollessa, mutta toistaiseksi huumori on riittänyt. Polestar 2 on selviytynyt erinomaisesti myös kurjakuntoisista väylistä ja parkkialueista, sillä auton alusta ei tunnu juuri niistä välittävän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMissä me ollaan?Ajanjakson merkittävin ongelma liittyi tietoviihdejärjestelmään, joka lopetti lähes kaiken keskustelun ulkomaailman kanssa. 4G-yhteyden pimenemisen lisäksi auto oli kadottanut myös paikannuksen, joten karttapohjan perusteella jumitimme samaisella syrjätiellä päiväkausia.Tässä yhteydessä törmättiin myös erikoiseen tilanteeseen, sillä navigointipohjainen akun esilämmitys ei oletettavasti olisi tehnyt mitään, sillä auto oli omasta mielestään yli 180 kilometrin päässä laturista, eikä koskaan lähestynyt sitä. (Laturitieto oli sentään tallessa välimuistissa.)Edes tietoviihdejärjestelmän sammuttamiseen tai auton lukitsemiseen liittyvät poppakonstit eivät tuoneet yhteyksiä takaisin. Epäilys moduulihäiriöstä hiipi jo mieleen, eikä ajatus korjaamokäynnistä juuri ennen joulua houkuttanut.Tilanne ratkesi lopulta käskemällä jo ladattu ohjelmistopäivitys asennettavaksi. Polestarissa auto pyytää aloittamaan ohjelmiston asennuksen poistumalla autosta ja lukitsemalla ovet. Enintään aikaa kuluu 1,5 tuntia. Ensimmäisellä asennusyrityksellä tuloksena oli huti, mutta toisella asennusyrityksellä päivitys meni maaliin saakka. Näin versiorästejä saatiin kiinni – ja samalla palautuivat yhteydet.Ohjelmistopäivityksen yhteydessä myös älypuhelimen etäkäyttöohjelmiston näkymät muuttuivat hienoisesti. Auto viestii nyt myös sisäilman laadusta ja samalla aiemmin kiukutellut paikannustieto saatiin näkyville uusimalla tiedonjakoluvat. Sinänsä kullanarvoinen esilämmitys toimii melko hyvin, vain lasinpyyhkimien kohta jää välillä jäiseksi, mutta älypuhelinsovelluksen luotettavuus jättää toivomisen varaa. Sovellus saattaa myös näyttää vanhentuneita tai vääriä tietoja nykyisinä. Nähtiinpä akun varauksessakin 20% loikka ylöspäin kesken kaiken!Jää murheetMuuten Polestar 2:n talvikäyttö on sujunut lähes niin hyvin kuin ruotsalaisgeenejä sisältävältä autolta uskaltaa odottaa. Takalasin pyyhkimen puuttuminen tosin kismittää, sillä se on pelkän lämmityksen varassa, mutta toisaalta auto lämmittää tuulilasin sensorit.Jäätä on kuitenkin helposti kahdessa paikassa: latausluukussa ja konepellissä. Latausluukun kohdalla kyseessä on hyvin samankaltaisesta tilanteesta kuin polttomoottoriautonkin tankinluukun kohdalla, mutta luukkua toki tarvitaan useammin.Suurempi keskustelunaihe on konepellin alla oleva säilytystila, jossa sähköautoilun taiteen sääntöjen mukaan tulee säilyttää latauskaapeleita. Polestarin keulatila on kohtuullisen sopivan kokoinen juuri latauskaapeleille, varoituskolmiolle ja renkaan paikkaussarjalle. Konepeitteen vapautus on kuitenkin perinteinen vipu kuljettajan jalkatilassa ja sen jälkeen edessä on tuulisalvan hamuilua vasemman ajovalon luota. Mikäli konepelti on jäätynyt eikä "ponnahda", sen voi kiskaista vapaaksi onneksi ajovalon kohdalta nostamalla.Pienestä kiinni, mutta lumisina arkiaamuina nämä yksityiskohdat kasautuvat.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Jari Saarentaus, Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Hyundai Ioniq 9 – nyt on tilaa matkustaa 15.3.2025 Autoilu Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla – dieselautot kadonneet lähes kokonaan 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Mazda 6e – sähkö pukee Mazdaa 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: laulaja Olli Lindholmille joskus kuulunut Volvo C70 Coupé 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija