13.2.2025 Käyttötesti Volkswagen Tiguan Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin käyttötestissä oleva Volkswagen Tiguan -lataushybridi mahdollistaa myös pikalataamisen. Saadaanko sillä säästöä polttomoottorilla ajamiseen verrattuna? Tuorein käyttötestiautomme Volkswagen Tiguan eHybrid on joutunut käymään korjaamolla jo muutamaan otteeseen testin alkutaipaleella. Tässä välissä olemme kuitenkin ehtineet myös ajaa ja testata auton toimintoja.Yksi mielenkiintoinen varuste on auton pikalatausmahdollisuus. Lataushybridejä ja yleensä täyssähköautojakin ladataan pääsääntöisesti koti- ja asiointilatauksilla eli vaihtovirtalatureissa. Näissä Tiguanin kohdalla suurin saavutettava latausteho on 11 kilowattia (3 x 16 ampeerin virralla). Tuolla latausteholla Tiguanin 19,7 kilowattitunnin akku latautuu tyhjästä täyteen vajaassa kahdessa tunnissa.Lataushybrideissä on kuitenkin viime aikoina – kookkaampien akkujen lisäksi – yleistynyt mahdollisuus pikalataukseen. Pikalatauksella tarkoitetaan asiointilatausta tehokkaampaa tasavirtalatausta, jossa auton sisäinen laturi ohitetaan ja energiaa ladataan suoraan auton akkuun. Tiguanin kohdalla suurin teoreettinen latausnopeus on 50 kW, mikä on lähes viisinkertainen teho asiointilataukseen nähden.Tästä voisi joku päätellä, että akku myös latautuu pikalatauksella lähes viisi kertaa nopeammin kuin vaihtovirtalatauksella. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Toisin kuin vaihtovirtalatauksessa, pikalatauksen latausteho vaihtelee suuresti – siihen vaikuttaa muun muassa akun lämpötila ja varaus.Mitä täydempi auton akku on, sitä hitaammin se lähtökohtaisesti latautuu. Ja mikäli akku on esimerkiksi liian kylmä, ei pikalatauksessa päästä huipputehoon. Toisin kuin useissa sähköautoissa, lataushybridien varustukseen ei myöskään kuulu ajon aikana käytettävää akun esilämmitystä, jolla akkua voitaisiin valmistella nopeampaa latausta varten.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLataus pidemmällä matkallaEräällä pidemmällä, noin 450 kilometrin siirtymällä pääkaupunkiseudulta Pohjois-Savoon päätimme ottaa selvää, onko pikalatauksesta Tiguanin kohdalla taloudellista etua. Suurin kannuste sähköllä ajamiseenhan on lähtökohtaisesti edullisuus bensiinillä liikkumiseen verrattuna.Tällaisella etapilla luontevinta on pysähtyä yhden kerran ja pitää niin kutsuttu kahvipaussi täysimittaisen ruokailun sijaan. Tiguanin akku saisi latautua tauon ajan, eli emme pikalataisi sitä täyteen sadan prosentin varaustilaan asti – tämä ei ole suositeltavaa akun kunnosta huolehtimisenkaan kannalta.Reilun parinsadan kilometrin ajon jälkeen testikuljettajaa alkoikin sopivasti kahvituttamaan, ja Tiguan kaarrettiin laturille Jyväskylän Palokassa. Siellä laturin valitseminen aiheutti hieman päänvaivaa. Ensimmäisellä latauspaikalla oli tarjolla vain kaksi pikalaturia, joista toinen oli jo varattu. Viimeistä jäljellä olevaa pistoketta emme kehdanneet omia lataushybridin lataamiseen, vaan jätimme sen huomaavaisesti mahdollista täyssähköautoilijaa varten. Hänelle kun lataaminen on matkan jatkumisen kannalta välttämätöntä – toisin kuin lataushybridillä ajavalle. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentit (1) Siis hetkinen…. eikös sähköautoilun pitänyt olla nimenomaan edullisempaa juuri edullisen ”polttoaineen” ansiosta? Niinku aina. Tähän voisi rautakangesta vääntää jatkoksi käyttötavan jolla pysyy edullisempana polttomoottoriin verrattuna. Joo, siis hitaasti lataamalla, mutta ehkä nätti kuvaava taulukko jossa sähkön hinta-polttoaineen hinta rinnakkain, niin että tilanne +-nolla. (100 km matkalle, kuten artikkelissakin). Tuommoisesta voi sitten hyvin suhteuttaa, onpa sähkön hinta 4senttiä tai 14 senttiä sekä polttoaineen hinnan vaihtelut vastaavasti. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”