Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä?

Kuva Eetu Kokkonen
Lataushybridi pikalataus

Moottorin käyttötestissä oleva Volkswagen Tiguan -lataushybridi mahdollistaa myös pikalataamisen. Saadaanko sillä säästöä polttomoottorilla ajamiseen verrattuna?

Tuorein käyttötestiautomme Volkswagen Tiguan eHybrid on joutunut käymään korjaamolla jo muutamaan otteeseen testin alkutaipaleella. Tässä välissä olemme kuitenkin ehtineet myös ajaa ja testata auton toimintoja.

Yksi mielenkiintoinen varuste on auton pikalatausmahdollisuus. Lataushybridejä ja yleensä täyssähköautojakin ladataan pääsääntöisesti koti- ja asiointilatauksilla eli vaihtovirtalatureissa. Näissä Tiguanin kohdalla suurin saavutettava latausteho on 11 kilowattia (3 x 16 ampeerin virralla). Tuolla latausteholla Tiguanin 19,7 kilowattitunnin akku latautuu tyhjästä täyteen vajaassa kahdessa tunnissa.

Lataushybrideissä on kuitenkin viime aikoina – kookkaampien akkujen lisäksi – yleistynyt mahdollisuus pikalataukseen. Pikalatauksella tarkoitetaan asiointilatausta tehokkaampaa tasavirtalatausta, jossa auton sisäinen laturi ohitetaan ja energiaa ladataan suoraan auton akkuun. Tiguanin kohdalla suurin teoreettinen latausnopeus on 50 kW, mikä on lähes viisinkertainen teho asiointilataukseen nähden.

Tästä voisi joku päätellä, että akku myös latautuu pikalatauksella lähes viisi kertaa nopeammin kuin vaihtovirtalatauksella. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Toisin kuin vaihtovirtalatauksessa, pikalatauksen latausteho vaihtelee suuresti – siihen vaikuttaa muun muassa akun lämpötila ja varaus.

Mitä täydempi auton akku on, sitä hitaammin se lähtökohtaisesti latautuu. Ja mikäli akku on esimerkiksi liian kylmä, ei pikalatauksessa päästä huipputehoon. Toisin kuin useissa sähköautoissa, lataushybridien varustukseen ei myöskään kuulu ajon aikana käytettävää akun esilämmitystä, jolla akkua voitaisiin valmistella nopeampaa latausta varten.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lataus pidemmällä matkalla

Eräällä pidemmällä, noin 450 kilometrin siirtymällä pääkaupunkiseudulta Pohjois-Savoon päätimme ottaa selvää, onko pikalatauksesta Tiguanin kohdalla taloudellista etua. Suurin kannuste sähköllä ajamiseenhan on lähtökohtaisesti edullisuus bensiinillä liikkumiseen verrattuna.

Tällaisella etapilla luontevinta on pysähtyä yhden kerran ja pitää niin kutsuttu kahvipaussi täysimittaisen ruokailun sijaan. Tiguanin akku saisi latautua tauon ajan, eli emme pikalataisi sitä täyteen sadan prosentin varaustilaan asti – tämä ei ole suositeltavaa akun kunnosta huolehtimisenkaan kannalta.

Reilun parinsadan kilometrin ajon jälkeen testikuljettajaa alkoikin sopivasti kahvituttamaan, ja Tiguan kaarrettiin laturille Jyväskylän Palokassa. Siellä laturin valitseminen aiheutti hieman päänvaivaa. Ensimmäisellä latauspaikalla oli tarjolla vain kaksi pikalaturia, joista toinen oli jo varattu. Viimeistä jäljellä olevaa pistoketta emme kehdanneet omia lataushybridin lataamiseen, vaan jätimme sen huomaavaisesti mahdollista täyssähköautoilijaa varten. Hänelle kun lataaminen on matkan jatkumisen kannalta välttämätöntä – toisin kuin lataushybridillä ajavalle.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentit (1)

  • JANNE PAAVOLAINEN

    Siis hetkinen…. eikös sähköautoilun pitänyt olla nimenomaan edullisempaa juuri edullisen ”polttoaineen” ansiosta? Niinku aina.
    Tähän voisi rautakangesta vääntää jatkoksi käyttötavan jolla pysyy edullisempana polttomoottoriin verrattuna. Joo, siis hitaasti lataamalla, mutta ehkä nätti kuvaava taulukko jossa sähkön hinta-polttoaineen hinta rinnakkain, niin että tilanne +-nolla. (100 km matkalle, kuten artikkelissakin). Tuommoisesta voi sitten hyvin suhteuttaa, onpa sähkön hinta 4senttiä tai 14 senttiä sekä polttoaineen hinnan vaihtelut vastaavasti.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat