13.2.2025 Käyttötesti Volkswagen Tiguan Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin käyttötestissä oleva Volkswagen Tiguan -lataushybridi mahdollistaa myös pikalataamisen. Saadaanko sillä säästöä polttomoottorilla ajamiseen verrattuna? Tuorein käyttötestiautomme Volkswagen Tiguan eHybrid on joutunut käymään korjaamolla jo muutamaan otteeseen testin alkutaipaleella. Tässä välissä olemme kuitenkin ehtineet myös ajaa ja testata auton toimintoja.Yksi mielenkiintoinen varuste on auton pikalatausmahdollisuus. Lataushybridejä ja yleensä täyssähköautojakin ladataan pääsääntöisesti koti- ja asiointilatauksilla eli vaihtovirtalatureissa. Näissä Tiguanin kohdalla suurin saavutettava latausteho on 11 kilowattia (3 x 16 ampeerin virralla). Tuolla latausteholla Tiguanin 19,7 kilowattitunnin akku latautuu tyhjästä täyteen vajaassa kahdessa tunnissa.Lataushybrideissä on kuitenkin viime aikoina – kookkaampien akkujen lisäksi – yleistynyt mahdollisuus pikalataukseen. Pikalatauksella tarkoitetaan asiointilatausta tehokkaampaa tasavirtalatausta, jossa auton sisäinen laturi ohitetaan ja energiaa ladataan suoraan auton akkuun. Tiguanin kohdalla suurin teoreettinen latausnopeus on 50 kW, mikä on lähes viisinkertainen teho asiointilataukseen nähden.Tästä voisi joku päätellä, että akku myös latautuu pikalatauksella lähes viisi kertaa nopeammin kuin vaihtovirtalatauksella. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Toisin kuin vaihtovirtalatauksessa, pikalatauksen latausteho vaihtelee suuresti – siihen vaikuttaa muun muassa akun lämpötila ja varaus.Mitä täydempi auton akku on, sitä hitaammin se lähtökohtaisesti latautuu. Ja mikäli akku on esimerkiksi liian kylmä, ei pikalatauksessa päästä huipputehoon. Toisin kuin useissa sähköautoissa, lataushybridien varustukseen ei myöskään kuulu ajon aikana käytettävää akun esilämmitystä, jolla akkua voitaisiin valmistella nopeampaa latausta varten.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLataus pidemmällä matkallaEräällä pidemmällä, noin 450 kilometrin siirtymällä pääkaupunkiseudulta Pohjois-Savoon päätimme ottaa selvää, onko pikalatauksesta Tiguanin kohdalla taloudellista etua. Suurin kannuste sähköllä ajamiseenhan on lähtökohtaisesti edullisuus bensiinillä liikkumiseen verrattuna.Tällaisella etapilla luontevinta on pysähtyä yhden kerran ja pitää niin kutsuttu kahvipaussi täysimittaisen ruokailun sijaan. Tiguanin akku saisi latautua tauon ajan, eli emme pikalataisi sitä täyteen sadan prosentin varaustilaan asti – tämä ei ole suositeltavaa akun kunnosta huolehtimisenkaan kannalta.Reilun parinsadan kilometrin ajon jälkeen testikuljettajaa alkoikin sopivasti kahvituttamaan, ja Tiguan kaarrettiin laturille Jyväskylän Palokassa. Siellä laturin valitseminen aiheutti hieman päänvaivaa. Ensimmäisellä latauspaikalla oli tarjolla vain kaksi pikalaturia, joista toinen oli jo varattu. Viimeistä jäljellä olevaa pistoketta emme kehdanneet omia lataushybridin lataamiseen, vaan jätimme sen huomaavaisesti mahdollista täyssähköautoilijaa varten. Hänelle kun lataaminen on matkan jatkumisen kannalta välttämätöntä – toisin kuin lataushybridillä ajavalle. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentit (1) Siis hetkinen…. eikös sähköautoilun pitänyt olla nimenomaan edullisempaa juuri edullisen ”polttoaineen” ansiosta? Niinku aina. Tähän voisi rautakangesta vääntää jatkoksi käyttötavan jolla pysyy edullisempana polttomoottoriin verrattuna. Joo, siis hitaasti lataamalla, mutta ehkä nätti kuvaava taulukko jossa sähkön hinta-polttoaineen hinta rinnakkain, niin että tilanne +-nolla. (100 km matkalle, kuten artikkelissakin). Tuommoisesta voi sitten hyvin suhteuttaa, onpa sähkön hinta 4senttiä tai 14 senttiä sekä polttoaineen hinnan vaihtelut vastaavasti. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle