16.1.2025 Käyttötesti Volkswagen Tiguan Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys Teksti Jussi Saarinen Kuva Jussi Saarinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Tiguan eHybrid -käyttötestiauton akku purkautui itsekseen toisenkin kerran. Autoon tehdyn ohjelmistopäivityksen pitäisi kuitenkin tepsiä vaivaan. Kerroimme edellisessä väliraportissa, miten Volkswagen Tiguan -käyttötestiauton 12 voltin akku tyhjentyi yllättäen yön aikana, kun auto oli pysäköity parkkipaikalle suko-latauspiuhan päähän. Elettiin marraskuun 24. päivää, jolloin käyttötestiä oli ehditty ajaa reilut kolme viikkoa, ja auton matkamittarissa lepäsi 1 417 kilometrin lukema.Tuolloinen ongelma hoitui lopulta helpohkon tuntuisesti. Autolle ei korjaamolla tehty mitään varsinaisesti fyysistä, ainoastaan akun tarkastus ja vikakoodien luku. Kun kaikki näytti vihreää, auto kehotettiin ottamaan ajoon ja palaamaan asiaan, jos jotain vielä ilmenee.Aluksi kaikki näyttikin normaalilta. Tuon väliraportin kirjoittamishetkellä, 19. joulukuuta, Tiguanilla oli ajettu jo 3 023 kilometriä, ja kehaisimmekin miten auto on pelannut täysin moitteetta. Käyttö oli lisäksi ollut hyvinkin vaihtelevaa – se oli sisältänyt niin suko- kuin voimavirtalatailua, sekä pelkällä sähköllä, bensiinillä että niiden sekoitelmalla ajoa, ja myös ajo-olosuhteet vaihtelivat taajamakäytöstä moottoritiellä paahtamiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTällä kertaa hinurillaNe kehut jäivät sitten lopulta lyhyiksi, sillä siinä missä joulunpyhien ylitse mentiin vielä ilman ongelmia, uudenvuodenaatonaattona eteen tuli jälleen tuttu tenkkapoo. Asian laidan arvasi jo lataamassa ollutta autoa parkkipaikalla lähestyttäessä, kun avaimeton käyttö ei taaskaan sytyttänyt auton hätävilkkuja palamaan – kuollut mikä kuollut. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”