19.12.2024 Käyttötesti Volkswagen Tiguan Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen Teksti Jussi Saarinen Kuva Jussi Saarinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Tiguan eHybrid -käyttötestiauton virrat katosivat yllättäen yön aikana. Seurauksena oli keikka korjaamolle, josta auto saatiin pikaisesti takaisin ajoon. Autoihin tulevat viat tuppaavat usein yllättämään, ja niin kävi tässäkin tapauksessa. Eräänä iltana parkkipaikalla Volkswagen Tiguan -käyttötestiautoalähestyessäni nimittäin huomasin, etteivät auton vilkut syttyneet – kuten niiden kuuluisi tehdä silloin, kun auton avain on taskussa mukana.Hetken jo ajattelin, että kyse on tilapäisestä kommunikaatiokatkoksesta: niitähän näissä avaimettomissa käytöissä toisinaan ilmenee. Viimeistään ovenkahvaan tarttuminen paljasti kuitenkin tarinan todellisen juonen. Ovet pysyivät lukittuina, eikä auto myöskään reagoinut taskusta kaivamani avaimen nappuloihin millään tavalla.Aivan ilmiselvästi auton 12 V -akusta virta oli tyystin loppunut, ja tämä oli tapahtunut viimeisen vuorokauden aikana. Tiguanilla oli nimittäin viimeksi ajettu edellisenä iltana, jolloin auto toimi täysin normaalisti. Tämän jälkeen auto ajettiin parkkiin, ja korkeajänniteakkua lataava suko-kaapeli kytkettiin tavalliseen tapaan kiinni.Kaivoin vielä manuaalisen avaimen esiin kuorestaan ja käväisin auton sisällä tarkastamassa tilanteen. Kaikki näytöt olivat pimeinä eivätkä sisävalotkaan syttyneet, joten homma oli harvinaisen selvä. Koska oli jo myöhä eikä autolla ollut pakottavaa tarvetta liikkua, päätin palata asiaan seuraavana aamuna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjamalla korjaamolleSeuraavan päivän valossa mitään ihmeheräämistä ei ollut tietenkään tapahtunut, vaan auto seisoi edelleen virrattomana, ajoakun latauskaapeli etulokasuojan pistokkeessa kiinni. Tästä ei omin voimin päästäisi mihinkään, joten soitin Volkswagen Liikkumisturvan palvelunumeroon. Sieltä kerrottiin, että auto saataisiin todennäköisesti heräämään henkiin paikan päällä, ja se olisi tämän jälkeen ajettavissa korjaamolle.Asiat etenivät tästä eteenpäin hyvin rivakasti. Palvelupyyntö otettiin vastaan kello 10.28, ja jo puolen tunnin kuluttua hinuri kaartoi paikalle. Ei aikaakaan, kun akku oli elvytetty toimimaan ja auto saatettiin käynnistää. Hinurikuski suositteli ajamaan autolla vähintään tunnin ajan, jotta akku latautuisi, mutta yhtä lailla voisi ajaa suoraan paikalliselle korjaamollekin, koska akun tarkastus olisi kuulemma joka tapauksessa hyvä tehdä.Teimme näin, ja ajoimme Tiguanin suoraan K Auton korjaamolle, jossa auto otettiin vastaan ja asiaan luvattiin palata vielä samana päivänä. Kello 16.17 puhelimeen kilahtikin viesti, jossa auton ilmoitettiin valmistuneen. Korjaamo sulkeutuisi jo kello 17, joten oli syytä kiiruhtaa pikimmiten paikalle.Tässä välillä olin jo ehtinyt kuulla Volkswagenin maahantuojalta, että automme ei ollut aivan ainoa tällä tekniikalla varustettu malli, jolle akun purkautuminen oli sattunut – muutamissa ensimmäisissä uuden polven Passateissaon kuulemma ollut samoja ongelmia. Ne eivät ole maahantuojan mukaan liittyneet lataukseen, eli purkautumishetkellä autossa kiinni ollut suko-piuha voidaan pyyhkiä pois mahdollisten aiheuttajien listalta.Akkua ei vaihdettuTiskillä avaimia noudettaessa sain palveluhenkilöltä vahvistuksen asiaan: sekä Passateissa että ID-sähköautoissa on ollut näitä samoja ongelmia. Yhteen autoon on kuulemma vaihdettu 12 V -akku, mutta muille "ei ole tehty mitään". Probleemat ilmeisesti poistuvat aikanaan mahdollisten ohjelmistopäivitysten myötä.Myöskään Tiguanimme akkua ei vaihdettu, vaan sille oli tehty tarkastus, jonka mukaan kaikki oli kunnossa. Kun vikakoodejakaan ei löytynyt, palveluhenkilö kehotti ottamaan auton ajoon ja jos vika toistuisi, sen tutkimiseen täytyisi kuulemma varata enemmän aikaa.Vian sattuessa elettiin marraskuun 24. päivää, ja autolla oli tuolloin ajettu 1 417 kilometriä. Korjaamohenkilön mainitsemaa toistumista ei kuitenkaan ole tätä kirjoitettaessa (19.12.) tapahtunut, vaan Tiguan on pelittänyt moitteetta – matkamittarissa lepää nyt 3 023 kilometrin lukema. Seuraamme luonnollisesti tilannetta ja raportoimme, mikäli nämä kyseiset ongelmat vielä jatkuvat. Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 27.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan lentokenttälatauksessa reissun ajan – kannattaako se? 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 15.3.2022 Ajoneuvot Moottorin käyttötesti: miksi testaamme autoa puolen vuoden ajan? 1.9.2021 Ajoneuvot Volkswagen ID.3 – mitä Moottorin toimitukselle jäi puolen vuoden käyttötestistä mieleen? Kommentit (1) Lämpeneekö polttomoottori tässä, kun esilämmityksen ajastaa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle