19.12.2024 Käyttötesti Volkswagen Tiguan Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen Teksti Jussi Saarinen Kuva Jussi Saarinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Tiguan eHybrid -käyttötestiauton virrat katosivat yllättäen yön aikana. Seurauksena oli keikka korjaamolle, josta auto saatiin pikaisesti takaisin ajoon. Autoihin tulevat viat tuppaavat usein yllättämään, ja niin kävi tässäkin tapauksessa. Eräänä iltana parkkipaikalla Volkswagen Tiguan -käyttötestiautoalähestyessäni nimittäin huomasin, etteivät auton vilkut syttyneet – kuten niiden kuuluisi tehdä silloin, kun auton avain on taskussa mukana.Hetken jo ajattelin, että kyse on tilapäisestä kommunikaatiokatkoksesta: niitähän näissä avaimettomissa käytöissä toisinaan ilmenee. Viimeistään ovenkahvaan tarttuminen paljasti kuitenkin tarinan todellisen juonen. Ovet pysyivät lukittuina, eikä auto myöskään reagoinut taskusta kaivamani avaimen nappuloihin millään tavalla.Aivan ilmiselvästi auton 12 V -akusta virta oli tyystin loppunut, ja tämä oli tapahtunut viimeisen vuorokauden aikana. Tiguanilla oli nimittäin viimeksi ajettu edellisenä iltana, jolloin auto toimi täysin normaalisti. Tämän jälkeen auto ajettiin parkkiin, ja korkeajänniteakkua lataava suko-kaapeli kytkettiin tavalliseen tapaan kiinni.Kaivoin vielä manuaalisen avaimen esiin kuorestaan ja käväisin auton sisällä tarkastamassa tilanteen. Kaikki näytöt olivat pimeinä eivätkä sisävalotkaan syttyneet, joten homma oli harvinaisen selvä. Koska oli jo myöhä eikä autolla ollut pakottavaa tarvetta liikkua, päätin palata asiaan seuraavana aamuna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjamalla korjaamolleSeuraavan päivän valossa mitään ihmeheräämistä ei ollut tietenkään tapahtunut, vaan auto seisoi edelleen virrattomana, ajoakun latauskaapeli etulokasuojan pistokkeessa kiinni. Tästä ei omin voimin päästäisi mihinkään, joten soitin Volkswagen Liikkumisturvan palvelunumeroon. Sieltä kerrottiin, että auto saataisiin todennäköisesti heräämään henkiin paikan päällä, ja se olisi tämän jälkeen ajettavissa korjaamolle.Asiat etenivät tästä eteenpäin hyvin rivakasti. Palvelupyyntö otettiin vastaan kello 10.28, ja jo puolen tunnin kuluttua hinuri kaartoi paikalle. Ei aikaakaan, kun akku oli elvytetty toimimaan ja auto saatettiin käynnistää. Hinurikuski suositteli ajamaan autolla vähintään tunnin ajan, jotta akku latautuisi, mutta yhtä lailla voisi ajaa suoraan paikalliselle korjaamollekin, koska akun tarkastus olisi kuulemma joka tapauksessa hyvä tehdä.Teimme näin, ja ajoimme Tiguanin suoraan K Auton korjaamolle, jossa auto otettiin vastaan ja asiaan luvattiin palata vielä samana päivänä. Kello 16.17 puhelimeen kilahtikin viesti, jossa auton ilmoitettiin valmistuneen. Korjaamo sulkeutuisi jo kello 17, joten oli syytä kiiruhtaa pikimmiten paikalle.Tässä välillä olin jo ehtinyt kuulla Volkswagenin maahantuojalta, että automme ei ollut aivan ainoa tällä tekniikalla varustettu malli, jolle akun purkautuminen oli sattunut – muutamissa ensimmäisissä uuden polven Passateissaon kuulemma ollut samoja ongelmia. Ne eivät ole maahantuojan mukaan liittyneet lataukseen, eli purkautumishetkellä autossa kiinni ollut suko-piuha voidaan pyyhkiä pois mahdollisten aiheuttajien listalta.Akkua ei vaihdettuTiskillä avaimia noudettaessa sain palveluhenkilöltä vahvistuksen asiaan: sekä Passateissa että ID-sähköautoissa on ollut näitä samoja ongelmia. Yhteen autoon on kuulemma vaihdettu 12 V -akku, mutta muille "ei ole tehty mitään". Probleemat ilmeisesti poistuvat aikanaan mahdollisten ohjelmistopäivitysten myötä.Myöskään Tiguanimme akkua ei vaihdettu, vaan sille oli tehty tarkastus, jonka mukaan kaikki oli kunnossa. Kun vikakoodejakaan ei löytynyt, palveluhenkilö kehotti ottamaan auton ajoon ja jos vika toistuisi, sen tutkimiseen täytyisi kuulemma varata enemmän aikaa.Vian sattuessa elettiin marraskuun 24. päivää, ja autolla oli tuolloin ajettu 1 417 kilometriä. Korjaamohenkilön mainitsemaa toistumista ei kuitenkaan ole tätä kirjoitettaessa (19.12.) tapahtunut, vaan Tiguan on pelittänyt moitteetta – matkamittarissa lepää nyt 3 023 kilometrin lukema. Seuraamme luonnollisesti tilannetta ja raportoimme, mikäli nämä kyseiset ongelmat vielä jatkuvat. Lue lisää Kaikki artikkelit 10.7.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin ergonomia pelaa, kunhan viiksiin tottuu 28.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan on pinnalta kova mutta sisältä pehmeä ajettava 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 29.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: miten Volkswagen Tiguan soveltuu tiloiltaan lapsiperheen käyttöön? 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 3.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan toimii kuten pitääkin, vaikka osa häiriöistä jäi korjaamolla selvittämättä 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen Kommentit (1) Lämpeneekö polttomoottori tässä, kun esilämmityksen ajastaa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen