8.12.2024 Koeajo Lataushybridi Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Passat -lataushybridi on tuplannut sähköiset kilometrinsä. Volkswagen Passat on päihittänyt kaikki kilpailijansa ainakin pitkäikäisyydessä. Nyt ainoana korimallina jatkava Variant-farkkukin täytti tänä vuonna jo 50 vuotta. Passatinkin suosio on kuitenkin sen verran laantunut, että se valmistetaan samassa tehtaassa Škoda Superbin kanssa, ja osa koripelleistä on samoja.Uusi sukupolvi jatkaa vankasti vanhan mallin jalanjäljissä ergonomisena, turvallisena ja järkevänä isona perhefarmarina. Kotimaan koeajomme aloitettiin ensin kesällä tulleella kevythybridillä hinnaston alapäästä, nyt on odotetun lataushybridin vuoro kalleimmalla R-line -varustelulla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaat tilat neljällePidimme jo kevythybridiversiona Passatin ajettavuudesta, mukavuudesta, taloudellisuudesta, viimeistelystä ja perinteisistä nappuloista. Moitteen sijaa ei juuri löytynyt, jos valtavan tavaratilan etuosaan kurkottelun likaamia lahkeita ei pidä tällaisena epäkohtana. Lataushybridin pienempi kontti ei ratkaise ongelmaa, sillä tila on vähentynyt vain korkeussuunnassa, kun akusto on vienyt tilat välipohjan alta. Takamatkustajien tilat ovat hulppeat vain kahdelle; keskipaikkakin olisi ihan kelvollinen, mutta tällöin lokasuojien kaaret pakottavat laitapaikoilla istuvat vinoon asentoon. R-line -varustetaso korostaa sporttisuutta – urheiluistuimet, nahkaverhoilu ja koristelistat näkyvimpinä muutoksina sisällä ja erilaiset helmat ja matalaprofiilisemmat renkaat ulkopuolella. Sähköllä sata kilometriäYhteistä sekä kevyt- että lataushybrideille on pellin alta löytyvä nelisylinterinen ja puolitoistalitrainen bensiinimoottori. Lataushybridiin lisätty 85 kW:n (115 hv) sähkömoottori ja 19,7 kWh:n akku lisäävät auton painoa kolmisensataa kiloa. Lisäpaino tuntuu mutkiin taitettaessa, mutta saa samalla jousituksen tuntumaan miellyttävämmältä.Yleensä sähkön lisääminen voimalinjaan on vähentänyt vetomassaa, mutta Passatin lataushybridin koukkuun voi kiinnittää kaksitonnisen perävaunun.Sähkö- ja polttomoottorin yhteispeli sujuu nohevasti siihen sen enempää huomiota kiinnittämättä. Järjestelmä käyttää ensin akuston tyhjäksi – aiempaa suuremmalle akulle luvataan toimintamatkaa jopa 124 kilometriä, mutta syksyisessä säässä akun prosentit vähenivät yhtä matkaa kilometrien kanssa pudottaen sähköajon sataan kilometriin.Ripeyttä kahdella moottorillaSähkön ehdyttyä järjestelmä toimii tavallisen hybridin tavoin, ja kulutus jäi koeajossa lukemaan 5,3 l/100 km. Meno on siis kelvon taloudellista bensiinilläkin ajettuna, ja vieläpä reippaalla suorituskyvyllä. On kuitenkin muistettava, että sähköajossa huipputehosta on käytössä alle puolet. Liikkeellelähdöt ovat viiveettömiä, mutta vauhdin kasvaessa reserviä jää vähemmän. Kaasun pohjaan painamalla polttomoottorin saa käynnistymään avuksi, jos kylmää moottoria raaskii vaivata.Akuston tyhjennyttyäkään täyttä 200 kW:n (272 hv) tehoa ei saa enää käyttöön. Kaikkien hevosten raviin saamiseksi järjestelmää pitää ohjailla pitämään bensiinimoottori lämpöisenä ja akustossa virtaa jäljellä. Toisaalta tällöin alkaa kaivata nelivetoa, sillä runsas teho ja painava akusto takakontissa tuntuvat sutaisuna ja vetelynä. Nelivetoa ei kuitenkaan ole lataushybridiin saatavana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvät ja huonot puolet tilat mukavuus istuimet ajettavuus sähköinen toimintamatka nelivetoa ei saatavana lataushybridiin Volkswagen Passat R-line eHybrid 200 kW DSG LATAUSHYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 498 cm3 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto 200 kW (272 hv), 400 Nm Akku netto 19,7 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 40 kW WLTP-kulutus 0,4 l/100km CO2-päästöt 9 g/km toimintamatka sähköllä 124 km Suorituskyky 0–100 km/h 7,1 s huippunopeus 225 km/h Mitat Pituus 4 917 mm Leveys 1 849 mm Korkeus 1 521 mm Akseliväli 2 839 mm Tavaratila 510 l Omamassa 1 858 kg perävaunu 2 000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2024) Takuu 2 v hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 44 806 € koeajoauto 59 469 € Lue lisää Kaikki artikkelit 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 6.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.3 GTX – havuja per…formancelle 21.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen ID.Buzz GTX – tajuttoman nopea suurperheen auto 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 18.8.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf – hieman aiempaa parempi, mutta riittääkö se? 6.8.2024 Koeajo Koeajo: ykköskoppainen VW Golf GTI – kolopallo, hikeä ja vähän kyyneliäkin 27.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat Variant 1.5 eTSI – Sedanien sukupuutto 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 10.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI – tärkeä ja topakka uutuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle