8.12.2024 Koeajo Lataushybridi Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Passat -lataushybridi on tuplannut sähköiset kilometrinsä. Volkswagen Passat on päihittänyt kaikki kilpailijansa ainakin pitkäikäisyydessä. Nyt ainoana korimallina jatkava Variant-farkkukin täytti tänä vuonna jo 50 vuotta. Passatinkin suosio on kuitenkin sen verran laantunut, että se valmistetaan samassa tehtaassa Škoda Superbin kanssa, ja osa koripelleistä on samoja.Uusi sukupolvi jatkaa vankasti vanhan mallin jalanjäljissä ergonomisena, turvallisena ja järkevänä isona perhefarmarina. Kotimaan koeajomme aloitettiin ensin kesällä tulleella kevythybridillä hinnaston alapäästä, nyt on odotetun lataushybridin vuoro kalleimmalla R-line -varustelulla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaat tilat neljällePidimme jo kevythybridiversiona Passatin ajettavuudesta, mukavuudesta, taloudellisuudesta, viimeistelystä ja perinteisistä nappuloista. Moitteen sijaa ei juuri löytynyt, jos valtavan tavaratilan etuosaan kurkottelun likaamia lahkeita ei pidä tällaisena epäkohtana. Lataushybridin pienempi kontti ei ratkaise ongelmaa, sillä tila on vähentynyt vain korkeussuunnassa, kun akusto on vienyt tilat välipohjan alta. Takamatkustajien tilat ovat hulppeat vain kahdelle; keskipaikkakin olisi ihan kelvollinen, mutta tällöin lokasuojien kaaret pakottavat laitapaikoilla istuvat vinoon asentoon. R-line -varustetaso korostaa sporttisuutta – urheiluistuimet, nahkaverhoilu ja koristelistat näkyvimpinä muutoksina sisällä ja erilaiset helmat ja matalaprofiilisemmat renkaat ulkopuolella. Sähköllä sata kilometriäYhteistä sekä kevyt- että lataushybrideille on pellin alta löytyvä nelisylinterinen ja puolitoistalitrainen bensiinimoottori. Lataushybridiin lisätty 85 kW:n (115 hv) sähkömoottori ja 19,7 kWh:n akku lisäävät auton painoa kolmisensataa kiloa. Lisäpaino tuntuu mutkiin taitettaessa, mutta saa samalla jousituksen tuntumaan miellyttävämmältä.Yleensä sähkön lisääminen voimalinjaan on vähentänyt vetomassaa, mutta Passatin lataushybridin koukkuun voi kiinnittää kaksitonnisen perävaunun.Sähkö- ja polttomoottorin yhteispeli sujuu nohevasti siihen sen enempää huomiota kiinnittämättä. Järjestelmä käyttää ensin akuston tyhjäksi – aiempaa suuremmalle akulle luvataan toimintamatkaa jopa 124 kilometriä, mutta syksyisessä säässä akun prosentit vähenivät yhtä matkaa kilometrien kanssa pudottaen sähköajon sataan kilometriin.Ripeyttä kahdella moottorillaSähkön ehdyttyä järjestelmä toimii tavallisen hybridin tavoin, ja kulutus jäi koeajossa lukemaan 5,3 l/100 km. Meno on siis kelvon taloudellista bensiinilläkin ajettuna, ja vieläpä reippaalla suorituskyvyllä. On kuitenkin muistettava, että sähköajossa huipputehosta on käytössä alle puolet. Liikkeellelähdöt ovat viiveettömiä, mutta vauhdin kasvaessa reserviä jää vähemmän. Kaasun pohjaan painamalla polttomoottorin saa käynnistymään avuksi, jos kylmää moottoria raaskii vaivata.Akuston tyhjennyttyäkään täyttä 200 kW:n (272 hv) tehoa ei saa enää käyttöön. Kaikkien hevosten raviin saamiseksi järjestelmää pitää ohjailla pitämään bensiinimoottori lämpöisenä ja akustossa virtaa jäljellä. Toisaalta tällöin alkaa kaivata nelivetoa, sillä runsas teho ja painava akusto takakontissa tuntuvat sutaisuna ja vetelynä. Nelivetoa ei kuitenkaan ole lataushybridiin saatavana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvät ja huonot puolet tilat mukavuus istuimet ajettavuus sähköinen toimintamatka nelivetoa ei saatavana lataushybridiin Volkswagen Passat R-line eHybrid 200 kW DSG LATAUSHYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 498 cm3 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto 200 kW (272 hv), 400 Nm Akku netto 19,7 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 40 kW WLTP-kulutus 0,4 l/100km CO2-päästöt 9 g/km toimintamatka sähköllä 124 km Suorituskyky 0–100 km/h 7,1 s huippunopeus 225 km/h Mitat Pituus 4 917 mm Leveys 1 849 mm Korkeus 1 521 mm Akseliväli 2 839 mm Tavaratila 510 l Omamassa 1 858 kg perävaunu 2 000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2024) Takuu 2 v hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 44 806 € koeajoauto 59 469 € Lue lisää Kaikki artikkelit 18.8.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf – hieman aiempaa parempi, mutta riittääkö se? 6.8.2024 Koeajo Koeajo: ykköskoppainen VW Golf GTI – kolopallo, hikeä ja vähän kyyneliäkin 27.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat Variant 1.5 eTSI – Sedanien sukupuutto 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 10.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI – tärkeä ja topakka uutuus 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 5.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Passat – jopa 120 kilometriä latauksella tutulla tyylillä 25.2.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Volkswagen Passat vaihtaa farkkuihin 22.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Tiguan – eläinhybridi kulkee nyt 100 km murisematta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 11.12.2024 Matkailu Päivän kuva: Citroën ë-C3 ajettiin Kauppatorille – huomaatko mitä oleellista puuttuu kuvasta? 10.12.2024 Ajokortit Ajokorttilait hankaloittavat sähköpakujen käyttöä – kritisoi Auto- ja liikennetoimittajat ry 9.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Transit Custom PHEV – onpas ripeä pakettiauto 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä