8.12.2024 Koeajo Lataushybridi Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Passat -lataushybridi on tuplannut sähköiset kilometrinsä. Volkswagen Passat on päihittänyt kaikki kilpailijansa ainakin pitkäikäisyydessä. Nyt ainoana korimallina jatkava Variant-farkkukin täytti tänä vuonna jo 50 vuotta. Passatinkin suosio on kuitenkin sen verran laantunut, että se valmistetaan samassa tehtaassa Škoda Superbin kanssa, ja osa koripelleistä on samoja.Uusi sukupolvi jatkaa vankasti vanhan mallin jalanjäljissä ergonomisena, turvallisena ja järkevänä isona perhefarmarina. Kotimaan koeajomme aloitettiin ensin kesällä tulleella kevythybridillä hinnaston alapäästä, nyt on odotetun lataushybridin vuoro kalleimmalla R-line -varustelulla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaat tilat neljällePidimme jo kevythybridiversiona Passatin ajettavuudesta, mukavuudesta, taloudellisuudesta, viimeistelystä ja perinteisistä nappuloista. Moitteen sijaa ei juuri löytynyt, jos valtavan tavaratilan etuosaan kurkottelun likaamia lahkeita ei pidä tällaisena epäkohtana. Lataushybridin pienempi kontti ei ratkaise ongelmaa, sillä tila on vähentynyt vain korkeussuunnassa, kun akusto on vienyt tilat välipohjan alta. Takamatkustajien tilat ovat hulppeat vain kahdelle; keskipaikkakin olisi ihan kelvollinen, mutta tällöin lokasuojien kaaret pakottavat laitapaikoilla istuvat vinoon asentoon. R-line -varustetaso korostaa sporttisuutta – urheiluistuimet, nahkaverhoilu ja koristelistat näkyvimpinä muutoksina sisällä ja erilaiset helmat ja matalaprofiilisemmat renkaat ulkopuolella. Sähköllä sata kilometriäYhteistä sekä kevyt- että lataushybrideille on pellin alta löytyvä nelisylinterinen ja puolitoistalitrainen bensiinimoottori. Lataushybridiin lisätty 85 kW:n (115 hv) sähkömoottori ja 19,7 kWh:n akku lisäävät auton painoa kolmisensataa kiloa. Lisäpaino tuntuu mutkiin taitettaessa, mutta saa samalla jousituksen tuntumaan miellyttävämmältä.Yleensä sähkön lisääminen voimalinjaan on vähentänyt vetomassaa, mutta Passatin lataushybridin koukkuun voi kiinnittää kaksitonnisen perävaunun.Sähkö- ja polttomoottorin yhteispeli sujuu nohevasti siihen sen enempää huomiota kiinnittämättä. Järjestelmä käyttää ensin akuston tyhjäksi – aiempaa suuremmalle akulle luvataan toimintamatkaa jopa 124 kilometriä, mutta syksyisessä säässä akun prosentit vähenivät yhtä matkaa kilometrien kanssa pudottaen sähköajon sataan kilometriin.Ripeyttä kahdella moottorillaSähkön ehdyttyä järjestelmä toimii tavallisen hybridin tavoin, ja kulutus jäi koeajossa lukemaan 5,3 l/100 km. Meno on siis kelvon taloudellista bensiinilläkin ajettuna, ja vieläpä reippaalla suorituskyvyllä. On kuitenkin muistettava, että sähköajossa huipputehosta on käytössä alle puolet. Liikkeellelähdöt ovat viiveettömiä, mutta vauhdin kasvaessa reserviä jää vähemmän. Kaasun pohjaan painamalla polttomoottorin saa käynnistymään avuksi, jos kylmää moottoria raaskii vaivata.Akuston tyhjennyttyäkään täyttä 200 kW:n (272 hv) tehoa ei saa enää käyttöön. Kaikkien hevosten raviin saamiseksi järjestelmää pitää ohjailla pitämään bensiinimoottori lämpöisenä ja akustossa virtaa jäljellä. Toisaalta tällöin alkaa kaivata nelivetoa, sillä runsas teho ja painava akusto takakontissa tuntuvat sutaisuna ja vetelynä. Nelivetoa ei kuitenkaan ole lataushybridiin saatavana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvät ja huonot puolet tilat mukavuus istuimet ajettavuus sähköinen toimintamatka nelivetoa ei saatavana lataushybridiin Volkswagen Passat R-line eHybrid 200 kW DSG LATAUSHYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 498 cm3 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto 200 kW (272 hv), 400 Nm Akku netto 19,7 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 40 kW WLTP-kulutus 0,4 l/100km CO2-päästöt 9 g/km toimintamatka sähköllä 124 km Suorituskyky 0–100 km/h 7,1 s huippunopeus 225 km/h Mitat Pituus 4 917 mm Leveys 1 849 mm Korkeus 1 521 mm Akseliväli 2 839 mm Tavaratila 510 l Omamassa 1 858 kg perävaunu 2 000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2024) Takuu 2 v hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 44 806 € koeajoauto 59 469 € Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 29.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 6.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.3 GTX – havuja per…formancelle 21.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen ID.Buzz GTX – tajuttoman nopea suurperheen auto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?