20.9.2022

Kitkarenkaat kilpasilla – Pärjäävätkö aasialaiset eurooppalaisille?

Moottorin kitkarengastestissä selvitetään mitkä renkaat ovat tulevan talvikauden hitit ja hudit.

Suomessa on tunnetusti vanha autokanta, joten moni kuluttaja saattaa tänä syksynä olla aivan uuden tilanteen edessä: nastarenkaiden pulan takia vannoutuneet nastarengasmiehet ja -naiset voivat joutua ensi kertaa elämässään ajamaan kitkarenkailla. Syy tähän on Venäjän hyökkäys Ukrainaan, sillä moni rengastehdas on joutunut lopettamaan tuotantonsa.

Onneksi nastattomien talvirenkaiden kehitys menee vauhdilla eteenpäin. Tällä hetkellä kitkarenkaiden parhaimmisto pieksee heikoimmat nastarenkaat jääpidon osalta, jos jään rakenne, lämpötila ja ilmankosteus osuvat kohdalleen. Testasimme kahdeksan kitkarengasta koossa 205/55 R16:

  • Continental Viking Contact 7
  • Falken Winterpeak F-Snow 1
  • Federal Himalaya Iceo
  • Goodyear Ultra Grip Ice 2
  • Kumho Winter Craft Ice Wi51
  • Michelin X-Ice Snow
  • Nokian Hakkapeliitta R5
  • Toyo Observe Gsi-6 HP

Eurooppalaiset talvirenkaat ovat perinteisesti hallinneet rengastestejä, ja aasialaismerkit on jätetty häntäsijoille. Maailma on kuitenkin muuttunut, ja ero mantereiden välillä on kaventunut jatkuvasti. Mutta mikä on aasialaisten kitkarenkaiden taso tällä hetkellä?

Tätä selvittääksemme valitsimme testiin tuttujen länsimerkkien rinnalle neljä aasialaista, pohjoismaisiin olosuhteisiin tarkoitettua kitkarengasta. Näistä japanilaista osaamista edustavat Falken ja Toyo, Kumho on eteläkorealainen rengasvalmistaja, ja Federalin päämaja sijaitsee Taiwanissa. Kahdeksasta mukana olevasta rengasmerkistä kaksi on uutuuksia – Falken Winterpeak F-Snow 1 ja Nokian Hakkapeliitta R5.

Testasimme kitkarenkaita jäällä, lumella, vesikelillä ja kuivalla pinnalla. Renkaat joutuivat kovaan kokeeseen, joka erottelee jyvät akanoista. Luvassa on myös yllätyksiä, sillä kärkeen kiilasi hieman yllättäen myös yksi Aasiassa valmistettu kitkarengas. Palaamme testin tuloksiin Moottorin verkkosivuilla piakkoin, mutta testin voit lukea kokonaisuudessaan jo nyt Moottorin tuoreimmasta lehdestä.

Teksti: Tuomas Rajala ja Pasi Piironen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat