24.10.2021 Ajoneuvot Kylmiltään kisaan – Moottori osallistui EV-Challenge -taloudellisuusajoon käyttötesti-Hyundailla Teksti Petri Munukka Kuva Mikko Autio ja Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi käyttötestiautomme Hyundai Ioniq 5 joutui ensimmäisenä ajotehtävänään EV-Challenge sähköautojen taloudellisuusajokilpailuun. Hyundailla on pärjätty kyseisessä kisassa ennenkin mainiosti, joten kestotestiauton luovutusta seuraavaan viikonloppuun osuneeseen kilpailuun oli helppo lupautua. Osallistumiseen innosti myös muiden innokas osanotto. Osallistujia oli peräti 45 kappaletta. Itselle taloudellisuusajoon osallistuminen oli kiehtovampaa, kun liruteltiin bensiini- ja dieseltankkeja piripintaan. Silloin kisaajien määrä vain tuppasi ehtymään kymmenen hujakoille. Sähkö on halpaa ja saasteettomampaa, miksi kilpaileminen nyt kiinnostaa useampia?Kilpailutapahtuma on ainakin helpompi, kun tankkaustapahtumiin ei kulu aikaa. Itse asiassa kilpailumatkakin on lyhyempi, jotta pienempiakkuisilla sähköautoilla voi osallistua. Ajaminen sinällään ei ole muuttunut niinkään paljon. Sähköautoilla energiaa saa talteen alamäistä ja jarrutuksista, mutta edelleen parhaaseen tulokseen pääsee pitämällä nopeudenmuutokset vähäisinä välttäen suurimpia nopeuksia. Keskinopeus on kuitenkin reipas ja aikatarkastusasemille on tultava minuutilleen. Kilpailun seuraaminen reitin varrella olisi (ei siellä ketään näkynyt) varmasti puuduttavaa. Tien auetessa körötellään vähän alle nopeusrajoituksen, vauhdikkaalta meno näyttää vain risteyksissä keskinopeutta pudottavaa hidastusta välttäen. Tällä kertaa reitti oli melko kovavauhtinen sisältäen moottoritiepätkänkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTien päällä totutteluaIoniq 5:llä kaasupolkimen herkkyys vaati totuttelua kaasun annosteluun. Ero moottorijarrutuksen ja rullauksen välillä löytyi kuitenkin matkan edetessä. Mittaristossa hetkellisen kulutuksen palkki voisi olla tarkempikin. Osamatka- ja kulutusmittareita on mukavasti kolme, kaksikin riittäisi, toisessa koko kisan kulutus ja toisessa aikatarkastusasemien välimatkat. Itse asiassa myös kilpailukulutus katsotaan auton ajotietokoneen näytöltä, koska lataamalla mittaaminen on mahdotonta niin latauslaitteiden määrän kuin käytettävän ajankin puitteissa.Tällä kertaa kilpailun sääntöjä oli muutettu aiempaan verrattuna. Ennen kisassa mitattuun kulutukseen tehtiin painokorjaus, jotta pienin ja kevein auto ei olisi aina voittanut. Nytkään absoluuttisesti pienimmällä kulutuksella ei voittanut, sillä nyt kisattiin auton hyväksynnässä mitattua WLTP-kulutuslukemaa vastaan. Voittajaksi julistettaisiin kuljettajapari, joka pääsee prosentuaalisesti eniten WLTP-lukeman alle. Uuden säännön vuoksi voittajaa oli mahdotonta päätellä etukäteen.Kilpailuun osallistui erilaisia autoja pikkuruisesta Fiat 500:sta aina jättimäiseen Mercedes EQS:ään asti, itse asiassa suurin taisi sittenkin olla Maxus e-Deliver9 –pakettiauto. Määrällisesti eniten taisi olla Tesloja, Hyundaita ja Mercedeksiä. Ylivoimaiseen voittoon ylsivät kuitenkin Tommi ja Sophie Lilja Nissan Leafilla. He käyttivät vain 12,9 KWh/100km, vaikka virallinen lukema on 20,6. Hyundaimme kulutti 13,8 kWh/100km WLTP:n ollessa 16,8 kWh/100km. Sillä sijoituimme neljänsiksi parin Teslan kiilatessa väliin – ei huono. Kilpailukulutuksella Hyundain toimintamatkaksi muodostuisi 526 kilometriä.Teksti: Petri Munukka Kuvat: Mikko Autio ja Petri MunukkaLisää aiheestaKorealainen kehitysharppaus – Hyundai Ioniq 5 Moottorin puolen vuoden käyttötestiin Kilpailu taloudellisuusajossa sähköistyy Volkswagen ID.3: hellesäällä hiki päällä – mutta pitkälle Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Moottoriurheilu Formula E – teknisesti mielenkiintoinen laji yllättää paikan päällä 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä