24.10.2021 Ajoneuvot Kylmiltään kisaan – Moottori osallistui EV-Challenge -taloudellisuusajoon käyttötesti-Hyundailla Teksti Petri Munukka Kuva Mikko Autio ja Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi käyttötestiautomme Hyundai Ioniq 5 joutui ensimmäisenä ajotehtävänään EV-Challenge sähköautojen taloudellisuusajokilpailuun. Hyundailla on pärjätty kyseisessä kisassa ennenkin mainiosti, joten kestotestiauton luovutusta seuraavaan viikonloppuun osuneeseen kilpailuun oli helppo lupautua. Osallistumiseen innosti myös muiden innokas osanotto. Osallistujia oli peräti 45 kappaletta. Itselle taloudellisuusajoon osallistuminen oli kiehtovampaa, kun liruteltiin bensiini- ja dieseltankkeja piripintaan. Silloin kisaajien määrä vain tuppasi ehtymään kymmenen hujakoille. Sähkö on halpaa ja saasteettomampaa, miksi kilpaileminen nyt kiinnostaa useampia?Kilpailutapahtuma on ainakin helpompi, kun tankkaustapahtumiin ei kulu aikaa. Itse asiassa kilpailumatkakin on lyhyempi, jotta pienempiakkuisilla sähköautoilla voi osallistua. Ajaminen sinällään ei ole muuttunut niinkään paljon. Sähköautoilla energiaa saa talteen alamäistä ja jarrutuksista, mutta edelleen parhaaseen tulokseen pääsee pitämällä nopeudenmuutokset vähäisinä välttäen suurimpia nopeuksia. Keskinopeus on kuitenkin reipas ja aikatarkastusasemille on tultava minuutilleen. Kilpailun seuraaminen reitin varrella olisi (ei siellä ketään näkynyt) varmasti puuduttavaa. Tien auetessa körötellään vähän alle nopeusrajoituksen, vauhdikkaalta meno näyttää vain risteyksissä keskinopeutta pudottavaa hidastusta välttäen. Tällä kertaa reitti oli melko kovavauhtinen sisältäen moottoritiepätkänkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTien päällä totutteluaIoniq 5:llä kaasupolkimen herkkyys vaati totuttelua kaasun annosteluun. Ero moottorijarrutuksen ja rullauksen välillä löytyi kuitenkin matkan edetessä. Mittaristossa hetkellisen kulutuksen palkki voisi olla tarkempikin. Osamatka- ja kulutusmittareita on mukavasti kolme, kaksikin riittäisi, toisessa koko kisan kulutus ja toisessa aikatarkastusasemien välimatkat. Itse asiassa myös kilpailukulutus katsotaan auton ajotietokoneen näytöltä, koska lataamalla mittaaminen on mahdotonta niin latauslaitteiden määrän kuin käytettävän ajankin puitteissa.Tällä kertaa kilpailun sääntöjä oli muutettu aiempaan verrattuna. Ennen kisassa mitattuun kulutukseen tehtiin painokorjaus, jotta pienin ja kevein auto ei olisi aina voittanut. Nytkään absoluuttisesti pienimmällä kulutuksella ei voittanut, sillä nyt kisattiin auton hyväksynnässä mitattua WLTP-kulutuslukemaa vastaan. Voittajaksi julistettaisiin kuljettajapari, joka pääsee prosentuaalisesti eniten WLTP-lukeman alle. Uuden säännön vuoksi voittajaa oli mahdotonta päätellä etukäteen.Kilpailuun osallistui erilaisia autoja pikkuruisesta Fiat 500:sta aina jättimäiseen Mercedes EQS:ään asti, itse asiassa suurin taisi sittenkin olla Maxus e-Deliver9 –pakettiauto. Määrällisesti eniten taisi olla Tesloja, Hyundaita ja Mercedeksiä. Ylivoimaiseen voittoon ylsivät kuitenkin Tommi ja Sophie Lilja Nissan Leafilla. He käyttivät vain 12,9 KWh/100km, vaikka virallinen lukema on 20,6. Hyundaimme kulutti 13,8 kWh/100km WLTP:n ollessa 16,8 kWh/100km. Sillä sijoituimme neljänsiksi parin Teslan kiilatessa väliin – ei huono. Kilpailukulutuksella Hyundain toimintamatkaksi muodostuisi 526 kilometriä.Teksti: Petri Munukka Kuvat: Mikko Autio ja Petri MunukkaLisää aiheestaKorealainen kehitysharppaus – Hyundai Ioniq 5 Moottorin puolen vuoden käyttötestiin Kilpailu taloudellisuusajossa sähköistyy Volkswagen ID.3: hellesäällä hiki päällä – mutta pitkälle Lue lisää Kaikki artikkelit 17.7.2025 Käyttötesti Valevika, kaupunkien kovat kadut ja kyseenalaista julkisuutta – Käyttötesti: Dacia Duster 17.7.2025 Sähköautot BYD lanseeraa luksusmerkin Eurooppaan – tähtäimessä premium-markkinat 17.7.2025 Sähköautot Polestar jatkaa vahvaa kasvua – rekisteröinnit nousussa globaalisti ja Suomessa 17.7.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLA – johtotähti palaa kärkeen 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 16.7.2025 Ajoneuvot Harvinainen Mercedes-Benz 300 SEL löytyi ladosta – entisöitiin 12 vuoden urakalla 16.7.2025 Sähköautot Yhdysvaltalaisstartup pelasti Northvoltin tehtaan – tähtäimessä Euroopan valloitus 16.7.2025 Ajoneuvot Patria 6×6 käy kaupaksi – Tanska tilasi 129 ajoneuvoa, tilauksia yhteensä jo lähes 1000 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 17.7.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLA – johtotähti palaa kärkeen 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 16.7.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Boreal on Dacia Bigsterin parempi puolisko niille markkinoille, joilla ei tykätä halpamerkeistä 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon