24.10.2021 Ajoneuvot Kylmiltään kisaan – Moottori osallistui EV-Challenge -taloudellisuusajoon käyttötesti-Hyundailla Teksti Petri Munukka Kuva Mikko Autio ja Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi käyttötestiautomme Hyundai Ioniq 5 joutui ensimmäisenä ajotehtävänään EV-Challenge sähköautojen taloudellisuusajokilpailuun. Hyundailla on pärjätty kyseisessä kisassa ennenkin mainiosti, joten kestotestiauton luovutusta seuraavaan viikonloppuun osuneeseen kilpailuun oli helppo lupautua. Osallistumiseen innosti myös muiden innokas osanotto. Osallistujia oli peräti 45 kappaletta. Itselle taloudellisuusajoon osallistuminen oli kiehtovampaa, kun liruteltiin bensiini- ja dieseltankkeja piripintaan. Silloin kisaajien määrä vain tuppasi ehtymään kymmenen hujakoille. Sähkö on halpaa ja saasteettomampaa, miksi kilpaileminen nyt kiinnostaa useampia? Kilpailutapahtuma on ainakin helpompi, kun tankkaustapahtumiin ei kulu aikaa. Itse asiassa kilpailumatkakin on lyhyempi, jotta pienempiakkuisilla sähköautoilla voi osallistua. Ajaminen sinällään ei ole muuttunut niinkään paljon. Sähköautoilla energiaa saa talteen alamäistä ja jarrutuksista, mutta edelleen parhaaseen tulokseen pääsee pitämällä nopeudenmuutokset vähäisinä välttäen suurimpia nopeuksia. Keskinopeus on kuitenkin reipas ja aikatarkastusasemille on tultava minuutilleen. Kilpailun seuraaminen reitin varrella olisi (ei siellä ketään näkynyt) varmasti puuduttavaa. Tien auetessa körötellään vähän alle nopeusrajoituksen, vauhdikkaalta meno näyttää vain risteyksissä keskinopeutta pudottavaa hidastusta välttäen. Tällä kertaa reitti oli melko kovavauhtinen sisältäen moottoritiepätkänkin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tien päällä totuttelua Ioniq 5:llä kaasupolkimen herkkyys vaati totuttelua kaasun annosteluun. Ero moottorijarrutuksen ja rullauksen välillä löytyi kuitenkin matkan edetessä. Mittaristossa hetkellisen kulutuksen palkki voisi olla tarkempikin. Osamatka- ja kulutusmittareita on mukavasti kolme, kaksikin riittäisi, toisessa koko kisan kulutus ja toisessa aikatarkastusasemien välimatkat. Itse asiassa myös kilpailukulutus katsotaan auton ajotietokoneen näytöltä, koska lataamalla mittaaminen on mahdotonta niin latauslaitteiden määrän kuin käytettävän ajankin puitteissa. Tällä kertaa kilpailun sääntöjä oli muutettu aiempaan verrattuna. Ennen kisassa mitattuun kulutukseen tehtiin painokorjaus, jotta pienin ja kevein auto ei olisi aina voittanut. Nytkään absoluuttisesti pienimmällä kulutuksella ei voittanut, sillä nyt kisattiin auton hyväksynnässä mitattua WLTP-kulutuslukemaa vastaan. Voittajaksi julistettaisiin kuljettajapari, joka pääsee prosentuaalisesti eniten WLTP-lukeman alle. Uuden säännön vuoksi voittajaa oli mahdotonta päätellä etukäteen. Kilpailuun osallistui erilaisia autoja pikkuruisesta Fiat 500:sta aina jättimäiseen Mercedes EQS:ään asti, itse asiassa suurin taisi sittenkin olla Maxus e-Deliver9 –pakettiauto. Määrällisesti eniten taisi olla Tesloja, Hyundaita ja Mercedeksiä. Ylivoimaiseen voittoon ylsivät kuitenkin Tommi ja Sophie Lilja Nissan Leafilla. He käyttivät vain 12,9 KWh/100km, vaikka virallinen lukema on 20,6. Hyundaimme kulutti 13,8 kWh/100km WLTP:n ollessa 16,8 kWh/100km. Sillä sijoituimme neljänsiksi parin Teslan kiilatessa väliin – ei huono. Kilpailukulutuksella Hyundain toimintamatkaksi muodostuisi 526 kilometriä. Teksti: Petri Munukka Kuvat: Mikko Autio ja Petri Munukka Lisää aiheesta Korealainen kehitysharppaus – Hyundai Ioniq 5 Moottorin puolen vuoden käyttötestiin Kilpailu taloudellisuusajossa sähköistyy Volkswagen ID.3: hellesäällä hiki päällä – mutta pitkälle Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: sähkörintamalta ei mitään uutta – Volvo EX30 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan