16.8.2022 Ajoneuvot Loppuraportti: 12 700 kilometriä käytetyllä Ford Mondeolla maksoi yli 4 500 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viimein on aika päättää käytetyn Ford Mondeon käyttötesti lopullisesti. Loppuraportin viimeisessä osassa keskitymme auton käyttökustannuksiin. Kaikki auton omistavat tietävät, että auton käyttökustannuksiin kuuluu paljon muutakin kuin polttoaineeseen uppoavat eurot. Kaikissa autoissa on kuluvia osia, ja autojen välillä löytyy eroja myös niin vakuutuksista kuin veroistakin. Käytetyn Ford Mondeon loppuraportin viimeisessä osassa on aika perehtyä siis kukkaron kurittamisen määrään – aiemmissa osissa vertailimme käytetyn Leafin ja Mondeon käyttövoimakustannuseroja, ja kehuimme Mondeon perusominaisuuksia jopa nykyautoihin verrattuna.Aloitetaan huolto- ja korjauskustannuksista. Mondeon ostotapahtumasta jäi päällimmäisenä mieleen paikan päällä lauennut kamala hammassärky, jonka vuoksi hankintapäätös piti tehdä nopeasti. Vaikka autosta näki päälle päin, ettei sitä ollut pidetty kovin hyvin, se vaikutti kuitenkin kaikin puolin toimivalta, ja pienen tinkaamisen jälkeen päädyimme kauppoihin. Käyttötesti alkoi välittömästi huollolla, sillä ainakin huoltokirjan mukaan autoa oli suorastaan laiminlyöty.Merkintä edellisestä öljynvaihdosta oli yli 60 000 kilometrin takaa, kun virallinen huoltoväli on 20 000 km! Samalla autoon vaihdettiin myös jarrupalat niin eteen kuin taaksekin, mutta levyt jätettiin rauhaan. Hieman huolestuttavaa oli se, että vanhan öljyn seasta löytyi bensiiniä. Vaihdon jälkeen teimme kuitenkin pari öljyntarkastusta käyttötestin aikana, eikä polttonestettä enää ollut ilmaantunut voiteluaineen sekaan – mitään vikaa autossa ei siis ollut.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy…vai oliko sittenkin?Heti huollon jälkeen Mondeo lähti ajokiksi Lapin reissulle. Matka sujui pääsääntöisesti hyvin: ilmastointi (tosin manuaalinen sellainen) pelitti, tavaratila täytti lapsiperheen tarpeet ja vapaasti hengittävän moottorin veto riitti maantieajoon erinomaisesti. Nimismiehenkiharalla huomasimme kuitenkin jonkin hieman kolisevan takapäässä. Isommat ongelmat alkoivat matkan loppupuolella, kun jarrutehostin alkoi oikutella.Kotona auto ajettiin suoraan talliin, ja jo paikan päällä kohdennettu vika tiivisteessä korjaantui muutaman euron osalla ja alle puolen tunnin työllä. Vaihdoimme myös jarrunesteet, jotta välttyisimme jatkossa ongelmilta pysähtymispuolella. Tämä oli kuitenkin alkua eräänlaiselle, joskin lyhyelle, ongelma-aallolle. Kokemukset juuri kyseisen sukupolven Mondeoista olivat antaneet kuvan hyvin ongelmattomasta autosta. Kuitenkin noin 5 000 kilometrin yhteisen taipaleen jälkeen alkoivat ikävät käyntihäiriöt, kun auto meinasi satunnaisesti kadottaa tyhjäkäyntinsä.Vika saatiin lopulta kuntoon melko helposti kaasuläppäkotelon ja tyhjäkäyntiventtiilin puhdistuksella. Aikaa kuitenkin kului huomattavasti näitä toimenpiteitä enemmän, sillä aluksi vikaa tutkittiin etsimällä mahdollisia imuvuotoja tai muita poikkeavia oireita konehuoneen puolelta. Lisäksi vaihdoimme sytytystulpat – vaikka vian ratkaisu tällä tavalla olikin epätodennäköistä, tulppienkin vaihtoaika oli ylittynyt jo aikaa sitten. Tämän jälkeen saimme ajaa Mondeolla hetken vailla isompia ongelmia, kunnes talven tultua törmäsimme uusiin oireisiin.Kuudentuhannen käyttötestikilometrin jälkeen käsijarru ei selvästi pitänyt toisella puolella lainkaan, ja lämmintä ilmaa virtasi sisätiloihin heikosti. Koska viat sattuivat toimituksen kannalta hyvin kiireiseen ajankohtaan, veimme auton tavoistamme poiketen suosiolla Vantaan Motonetille huollettavaksi. Käsijarru tuli kuntoon vaijerin vaihdolla, mutta hitaalle lämpiämiselle ei tehty muuta kuin jäähdytysnesteiden vaihto. Se ei tuntunut pidemmän päälle kovin paljon vaikuttavan, ja isompi parannus saatiinkin myöhemmin lyömällä perinteinen pahvinpalanen syylarin eteen.Halvempaa kuin GolfaaminenTesti loppupuolella Mondeo toimikin sitten häiriöttömästi. Päätimme vielä laittaa auton viimeisen päälle kuntoon: korvasimme hieman väsyneen oloiset takaiskunvaimentimet uusilla, ja etupäähän taas vaihdoimme McPhersonin ylälaakerit. Vajaan 13 000 kilometrin käyttötestin huolloille, korjauksille ja rengashankinnoille tuli hintaa yhteensä 1 299,17 euroa – eli reilut 10 senttiä per ajettu kilometri.Tästä summasta 705 euroa koostuu renkaista, eli rahoistaan tarkka olisi voinut jo alun perin etsiä paremmilla renkailla varustetun yksilön, ja vaikka pulittaa siitä jokusen satasen enemmän. Mondeon käyttökulut olivat kuitenkin edullisemmat kuin aiemmassa käytetyssä autossa – Volkswagen Golfissa, jonka DSG-vaihteistoremppa nosti huoltokulut kilometriä kohti 17,6 senttiin.Mondeossa vastaavia isoja vikoja ei nimittäin tullut vastaan, ja auton seuraava omistaja kertoi meille sen läpäisseen katsastuksenkin ensi yrittämällä. Loppujen lopuksi Mondeo vaikutti olevan sellainen kuin muistelimmekin, eli auto edustaa perusvarmaa ja varsin yksinkertaista tekniikkaa. Olematon huoltohistoria ajoi meidät kuitenkin tekemään huoltoja useampaan otteeseen, mutta kuten sanottua, ne olivat onneksi kohtuuhintaisia.Kohtuulliset verot ja vakuutuksetVakuutushintojen vaihteluihin vaikuttaa tietysti auton lisäksi myös omistajan bonukset. Moottorin testeissä vakuutukset on laskettu seuraavalla tavalla: liikennevakuutus ilman kaskoa, ja täyskasko 70 prosentin bonuksilla. Esimerkkihenkilö on noin 50-vuotias helsinkiläismies.Mondeon vakuutukset edellä mainituin ehdolla kustantaa vuodessa 1 651,8 euroa, eli 271 päivää kestäneeltä käyttötestiltä tämä tekee 1226,41 e. Käytetyn Golfin kohdalla vuoden ajalta vakuutukset olisivat maksaneet 2 173,61 euroa – eli ero on huomattava.Myös veroissa on selkeä ero, johtuen Golfin dieselvoimalinjasta. Golfista kannettiin valtiolle veroa vuodessa 603,71 e. Mondeosta vuodessa valtio puolestaan ottaa 271,19 e. Johtuen Mondeon hurjasta kulutuksesta, enemmän ajavan kannattaisi kuitenkin ehdottomasti valita dieselauto.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Taulukko: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle