9.11.2021

Käyttötesti käytetyllä: vanhassa autossa jarrunesteen vaihto unohtuu helposti – niin myös Moottorin Mondeossa

jarrunesteen vaihto

Moottorin käytetty Mondeo on osoittautunut hyväksi autoksi kertomaan erilaisten huoltojen tärkeydestä, joita autoon ei oltu hetkeen tehty. Tällä kertaa vuorossa oli jarrunesteen vaihto.

Autot tunnetusti tarvitsevat erinäisiä huoltoja pysyäkseen toimintakuntoisina, ja turvallisina liikkumisvälineinä. Uudet ja uudehkot autot huollatetaan usein merkkiliikkeissä, joilla on tieto mitä autolle pitää milloinkin tehdä. Mitä alemmaksi auton arvo laskee ja ikää kertyy, sitä herkemmin ei niin tärkeitä -huoltoja aletaan jättämään välistä tai joustamaan niiden huoltoväleissä. Moottorin käytettyjen autojen käyttötesteissä ollaan käsitelty tähän mennessä esimerkiksi moottoriöljyn ja sytytystulppien vaihtamista. Yksi oleellinen, mutta usein unohdettu toimenpide on jarrunesteen vaihto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tarkkana luokituksen kanssa

Jarrunesteet on luokiteltu niiden ominaisuuksien mukaan. Yleisin normi on DOT-luokitus (Department of Transportation, USA). Tavallisimpia jarrunesteitä (DOT 3, DOT 4 ja DOT 5.1) saa sekoittaa keskenään, mutta silikonipohjaisia (DOT 5) ei saa edellä mainittuihin, tavallisempiin nesteisiin sekoittaa missään nimessä. Lisäksi jotkin autot vaativat erikoisempia nesteitä, esimerkiksi joissain kaasunestejousituksella varustetuissa Citroëneissa sama aine käyttää myös jousitusta, joten siltä luonnollisesti vaaditaan erilaisia ominaisuuksia.

Luokituksissa suurempi numero tarkoittaa parempia ominaisuuksia, eli pääsääntöisesti korkeampaa kuiva- ja märkäkiehumispisteitä ja matalampaa kylmäviskositeettiä. Ikääntyessä tavallisiin nesteisiin pääsee kosteutta, joka huonontaa edellä mainittuja ominaisuuksia.

jarrunesteen vaihto

Lisäksi kosteus voi aiheuttaa ajan saatossa jarrujärjestelmiin korroosiovaurioita. Esimerkiksi Moottorin käytetyssä Mondeossa yksi jarrumännistä oli jo päässyt jumimaan, kuten aiemmin jarrupalojen vaihdossa ilmeni. DOT 3 -nesteille suositellaan vuoden ja DOT 4 -nesteille kahden vuoden vaihtoväliä. Pahimmassa tapauksessa huono jarruneste voi päästä kiehahtamaan, jolloin autosta häviävät jarrut tyystin.

Autossa käytettävän jarrunesteen voi selvittää esimerkiksi ohjekirjasta, huolto-oppaasta, ja usein se lukee myös jarrunestesäiliössä. Mondeossamme suositus oli DOT 4, mutta koska DOT 5.1 on lähes samaa tavaraa paremmilla ominaisuuksilla, päätimme käyttää sitä. Huolto-oppaassa saattaa myös olla ohjeistus sille, missä järjestyksessä jarrut tulee ilmata.

Helppoa hommaa

Ensimmäisenä kannattaa imaista jarrunestesäiliö tyhjäksi vanhasta nesteestä, vaikkapa lääkeruutalla, ja sen jälkeen täyttää säiliö uudella nesteellä. Tämän jälkeen siirrytään jarrusatulassa sijaitsevan ilmausruuvin ääreen, kiinnitetään ja laitetaan päälle paineilmatoiminen jarrujen ilmauslaite (kustantaa muutaman kympin) ja avataan ruuvi, jonka jälkeen neste alkaa virtaamaan. Ilmaustyökalun tulee ehdottomasti olla päällä ennen ruuvin avaamista, koska muuten jarrujärjestelmään pääsee ilmaa. Tässä vaiheessa on hyvä olla apuna kaveri, joka seuraa ettei nestesäiliö pääse tyhjäksi asti. Vaihtoa tehdään niin kauan, että jarruletkusta alkaa tulemaan tuoretta nestettä, jonka jälkeen suljetaan ruuvi ja irrotetaan työkalu. Sen jälkeen sama toistetaan muihin nurkkiin.

jarrunesteen vaihto

Jos ei omista paineilmakompressoria ja ilmauslaitetta, voi homman tehdä manuaalisemminkin. Tällöin toinen tekijöistä pumppaa jarrupoljinta niin kauan, että poljin menee kovaksi ja pitää tämän jälkeen polkimen pohjassa, jonka jälkeen toinen avaa ilmausruuvin, minkä johdosta nipasta tulee jarrunestettä pihalle. Jarrupoljin on pidettävä pohjassa siihen asti, että ruuvi on taas kiinni. Tätä toistetaan niin ikään siihen saakka, että letkusta alkaa tulla tuoretta nestettä ja toistetaan niin ikään kaikille satuloille.

Ainakin viiden vuoden tauon jälkeen Mondeossakin on siis nyt tuoreet jarrunesteet – toivottavasti jarruongelmat olisi nyt lopullisesti taputeltu.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Tekninen avustus: Petteri Niskanen

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat