9.11.2021 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: vanhassa autossa jarrunesteen vaihto unohtuu helposti – niin myös Moottorin Mondeossa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin käytetty Mondeo on osoittautunut hyväksi autoksi kertomaan erilaisten huoltojen tärkeydestä, joita autoon ei oltu hetkeen tehty. Tällä kertaa vuorossa oli jarrunesteen vaihto. Autot tunnetusti tarvitsevat erinäisiä huoltoja pysyäkseen toimintakuntoisina, ja turvallisina liikkumisvälineinä. Uudet ja uudehkot autot huollatetaan usein merkkiliikkeissä, joilla on tieto mitä autolle pitää milloinkin tehdä. Mitä alemmaksi auton arvo laskee ja ikää kertyy, sitä herkemmin ei niin tärkeitä -huoltoja aletaan jättämään välistä tai joustamaan niiden huoltoväleissä. Moottorin käytettyjen autojen käyttötesteissä ollaan käsitelty tähän mennessä esimerkiksi moottoriöljyn ja sytytystulppien vaihtamista. Yksi oleellinen, mutta usein unohdettu toimenpide on jarrunesteen vaihto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarkkana luokituksen kanssaJarrunesteet on luokiteltu niiden ominaisuuksien mukaan. Yleisin normi on DOT-luokitus (Department of Transportation, USA). Tavallisimpia jarrunesteitä (DOT 3, DOT 4 ja DOT 5.1) saa sekoittaa keskenään, mutta silikonipohjaisia (DOT 5) ei saa edellä mainittuihin, tavallisempiin nesteisiin sekoittaa missään nimessä. Lisäksi jotkin autot vaativat erikoisempia nesteitä, esimerkiksi joissain kaasunestejousituksella varustetuissa Citroëneissa sama aine käyttää myös jousitusta, joten siltä luonnollisesti vaaditaan erilaisia ominaisuuksia.Luokituksissa suurempi numero tarkoittaa parempia ominaisuuksia, eli pääsääntöisesti korkeampaa kuiva- ja märkäkiehumispisteitä ja matalampaa kylmäviskositeettiä. Ikääntyessä tavallisiin nesteisiin pääsee kosteutta, joka huonontaa edellä mainittuja ominaisuuksia.Lisäksi kosteus voi aiheuttaa ajan saatossa jarrujärjestelmiin korroosiovaurioita. Esimerkiksi Moottorin käytetyssä Mondeossa yksi jarrumännistä oli jo päässyt jumimaan, kuten aiemmin jarrupalojen vaihdossa ilmeni. DOT 3 -nesteille suositellaan vuoden ja DOT 4 -nesteille kahden vuoden vaihtoväliä. Pahimmassa tapauksessa huono jarruneste voi päästä kiehahtamaan, jolloin autosta häviävät jarrut tyystin.Autossa käytettävän jarrunesteen voi selvittää esimerkiksi ohjekirjasta, huolto-oppaasta, ja usein se lukee myös jarrunestesäiliössä. Mondeossamme suositus oli DOT 4, mutta koska DOT 5.1 on lähes samaa tavaraa paremmilla ominaisuuksilla, päätimme käyttää sitä. Huolto-oppaassa saattaa myös olla ohjeistus sille, missä järjestyksessä jarrut tulee ilmata.Helppoa hommaaEnsimmäisenä kannattaa imaista jarrunestesäiliö tyhjäksi vanhasta nesteestä, vaikkapa lääkeruutalla, ja sen jälkeen täyttää säiliö uudella nesteellä. Tämän jälkeen siirrytään jarrusatulassa sijaitsevan ilmausruuvin ääreen, kiinnitetään ja laitetaan päälle paineilmatoiminen jarrujen ilmauslaite (kustantaa muutaman kympin) ja avataan ruuvi, jonka jälkeen neste alkaa virtaamaan. Ilmaustyökalun tulee ehdottomasti olla päällä ennen ruuvin avaamista, koska muuten jarrujärjestelmään pääsee ilmaa. Tässä vaiheessa on hyvä olla apuna kaveri, joka seuraa ettei nestesäiliö pääse tyhjäksi asti. Vaihtoa tehdään niin kauan, että jarruletkusta alkaa tulemaan tuoretta nestettä, jonka jälkeen suljetaan ruuvi ja irrotetaan työkalu. Sen jälkeen sama toistetaan muihin nurkkiin.Jos ei omista paineilmakompressoria ja ilmauslaitetta, voi homman tehdä manuaalisemminkin. Tällöin toinen tekijöistä pumppaa jarrupoljinta niin kauan, että poljin menee kovaksi ja pitää tämän jälkeen polkimen pohjassa, jonka jälkeen toinen avaa ilmausruuvin, minkä johdosta nipasta tulee jarrunestettä pihalle. Jarrupoljin on pidettävä pohjassa siihen asti, että ruuvi on taas kiinni. Tätä toistetaan niin ikään siihen saakka, että letkusta alkaa tulla tuoretta nestettä ja toistetaan niin ikään kaikille satuloille.Ainakin viiden vuoden tauon jälkeen Mondeossakin on siis nyt tuoreet jarrunesteet – toivottavasti jarruongelmat olisi nyt lopullisesti taputeltu.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Tekninen avustus: Petteri NiskanenLisää aiheestaKäyttötesti käytetyllä: bensaa öljyn seassa ja jarrut loppu Käyttötesti käytetyllä: sytytystulppien vaihto on tavallisesti halpaa ja helppoa Käyttötesti käytetyllä: ostimme Ford Mondeon, joka ei varsinaisesti säväytä kunnollaan Käyttötesti käytetyllä: Mondeon jarruongelmat ja käyntihäiriöt kuriinMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen