9.11.2021 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: vanhassa autossa jarrunesteen vaihto unohtuu helposti – niin myös Moottorin Mondeossa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin käytetty Mondeo on osoittautunut hyväksi autoksi kertomaan erilaisten huoltojen tärkeydestä, joita autoon ei oltu hetkeen tehty. Tällä kertaa vuorossa oli jarrunesteen vaihto. Autot tunnetusti tarvitsevat erinäisiä huoltoja pysyäkseen toimintakuntoisina, ja turvallisina liikkumisvälineinä. Uudet ja uudehkot autot huollatetaan usein merkkiliikkeissä, joilla on tieto mitä autolle pitää milloinkin tehdä. Mitä alemmaksi auton arvo laskee ja ikää kertyy, sitä herkemmin ei niin tärkeitä -huoltoja aletaan jättämään välistä tai joustamaan niiden huoltoväleissä. Moottorin käytettyjen autojen käyttötesteissä ollaan käsitelty tähän mennessä esimerkiksi moottoriöljyn ja sytytystulppien vaihtamista. Yksi oleellinen, mutta usein unohdettu toimenpide on jarrunesteen vaihto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tarkkana luokituksen kanssa Jarrunesteet on luokiteltu niiden ominaisuuksien mukaan. Yleisin normi on DOT-luokitus (Department of Transportation, USA). Tavallisimpia jarrunesteitä (DOT 3, DOT 4 ja DOT 5.1) saa sekoittaa keskenään, mutta silikonipohjaisia (DOT 5) ei saa edellä mainittuihin, tavallisempiin nesteisiin sekoittaa missään nimessä. Lisäksi jotkin autot vaativat erikoisempia nesteitä, esimerkiksi joissain kaasunestejousituksella varustetuissa Citroëneissa sama aine käyttää myös jousitusta, joten siltä luonnollisesti vaaditaan erilaisia ominaisuuksia. Luokituksissa suurempi numero tarkoittaa parempia ominaisuuksia, eli pääsääntöisesti korkeampaa kuiva- ja märkäkiehumispisteitä ja matalampaa kylmäviskositeettiä. Ikääntyessä tavallisiin nesteisiin pääsee kosteutta, joka huonontaa edellä mainittuja ominaisuuksia. Lisäksi kosteus voi aiheuttaa ajan saatossa jarrujärjestelmiin korroosiovaurioita. Esimerkiksi Moottorin käytetyssä Mondeossa yksi jarrumännistä oli jo päässyt jumimaan, kuten aiemmin jarrupalojen vaihdossa ilmeni. DOT 3 -nesteille suositellaan vuoden ja DOT 4 -nesteille kahden vuoden vaihtoväliä. Pahimmassa tapauksessa huono jarruneste voi päästä kiehahtamaan, jolloin autosta häviävät jarrut tyystin. Autossa käytettävän jarrunesteen voi selvittää esimerkiksi ohjekirjasta, huolto-oppaasta, ja usein se lukee myös jarrunestesäiliössä. Mondeossamme suositus oli DOT 4, mutta koska DOT 5.1 on lähes samaa tavaraa paremmilla ominaisuuksilla, päätimme käyttää sitä. Huolto-oppaassa saattaa myös olla ohjeistus sille, missä järjestyksessä jarrut tulee ilmata. Helppoa hommaa Ensimmäisenä kannattaa imaista jarrunestesäiliö tyhjäksi vanhasta nesteestä, vaikkapa lääkeruutalla, ja sen jälkeen täyttää säiliö uudella nesteellä. Tämän jälkeen siirrytään jarrusatulassa sijaitsevan ilmausruuvin ääreen, kiinnitetään ja laitetaan päälle paineilmatoiminen jarrujen ilmauslaite (kustantaa muutaman kympin) ja avataan ruuvi, jonka jälkeen neste alkaa virtaamaan. Ilmaustyökalun tulee ehdottomasti olla päällä ennen ruuvin avaamista, koska muuten jarrujärjestelmään pääsee ilmaa. Tässä vaiheessa on hyvä olla apuna kaveri, joka seuraa ettei nestesäiliö pääse tyhjäksi asti. Vaihtoa tehdään niin kauan, että jarruletkusta alkaa tulemaan tuoretta nestettä, jonka jälkeen suljetaan ruuvi ja irrotetaan työkalu. Sen jälkeen sama toistetaan muihin nurkkiin. Jos ei omista paineilmakompressoria ja ilmauslaitetta, voi homman tehdä manuaalisemminkin. Tällöin toinen tekijöistä pumppaa jarrupoljinta niin kauan, että poljin menee kovaksi ja pitää tämän jälkeen polkimen pohjassa, jonka jälkeen toinen avaa ilmausruuvin, minkä johdosta nipasta tulee jarrunestettä pihalle. Jarrupoljin on pidettävä pohjassa siihen asti, että ruuvi on taas kiinni. Tätä toistetaan niin ikään siihen saakka, että letkusta alkaa tulla tuoretta nestettä ja toistetaan niin ikään kaikille satuloille. Ainakin viiden vuoden tauon jälkeen Mondeossakin on siis nyt tuoreet jarrunesteet – toivottavasti jarruongelmat olisi nyt lopullisesti taputeltu. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Tekninen avustus: Petteri Niskanen Lisää aiheesta Käyttötesti käytetyllä: bensaa öljyn seassa ja jarrut loppu Käyttötesti käytetyllä: sytytystulppien vaihto on tavallisesti halpaa ja helppoa Käyttötesti käytetyllä: ostimme Ford Mondeon, joka ei varsinaisesti säväytä kunnollaan Käyttötesti käytetyllä: Mondeon jarruongelmat ja käyntihäiriöt kuriin Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt