9.11.2021 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: vanhassa autossa jarrunesteen vaihto unohtuu helposti – niin myös Moottorin Mondeossa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin käytetty Mondeo on osoittautunut hyväksi autoksi kertomaan erilaisten huoltojen tärkeydestä, joita autoon ei oltu hetkeen tehty. Tällä kertaa vuorossa oli jarrunesteen vaihto. Autot tunnetusti tarvitsevat erinäisiä huoltoja pysyäkseen toimintakuntoisina, ja turvallisina liikkumisvälineinä. Uudet ja uudehkot autot huollatetaan usein merkkiliikkeissä, joilla on tieto mitä autolle pitää milloinkin tehdä. Mitä alemmaksi auton arvo laskee ja ikää kertyy, sitä herkemmin ei niin tärkeitä -huoltoja aletaan jättämään välistä tai joustamaan niiden huoltoväleissä. Moottorin käytettyjen autojen käyttötesteissä ollaan käsitelty tähän mennessä esimerkiksi moottoriöljyn ja sytytystulppien vaihtamista. Yksi oleellinen, mutta usein unohdettu toimenpide on jarrunesteen vaihto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarkkana luokituksen kanssaJarrunesteet on luokiteltu niiden ominaisuuksien mukaan. Yleisin normi on DOT-luokitus (Department of Transportation, USA). Tavallisimpia jarrunesteitä (DOT 3, DOT 4 ja DOT 5.1) saa sekoittaa keskenään, mutta silikonipohjaisia (DOT 5) ei saa edellä mainittuihin, tavallisempiin nesteisiin sekoittaa missään nimessä. Lisäksi jotkin autot vaativat erikoisempia nesteitä, esimerkiksi joissain kaasunestejousituksella varustetuissa Citroëneissa sama aine käyttää myös jousitusta, joten siltä luonnollisesti vaaditaan erilaisia ominaisuuksia.Luokituksissa suurempi numero tarkoittaa parempia ominaisuuksia, eli pääsääntöisesti korkeampaa kuiva- ja märkäkiehumispisteitä ja matalampaa kylmäviskositeettiä. Ikääntyessä tavallisiin nesteisiin pääsee kosteutta, joka huonontaa edellä mainittuja ominaisuuksia.Lisäksi kosteus voi aiheuttaa ajan saatossa jarrujärjestelmiin korroosiovaurioita. Esimerkiksi Moottorin käytetyssä Mondeossa yksi jarrumännistä oli jo päässyt jumimaan, kuten aiemmin jarrupalojen vaihdossa ilmeni. DOT 3 -nesteille suositellaan vuoden ja DOT 4 -nesteille kahden vuoden vaihtoväliä. Pahimmassa tapauksessa huono jarruneste voi päästä kiehahtamaan, jolloin autosta häviävät jarrut tyystin.Autossa käytettävän jarrunesteen voi selvittää esimerkiksi ohjekirjasta, huolto-oppaasta, ja usein se lukee myös jarrunestesäiliössä. Mondeossamme suositus oli DOT 4, mutta koska DOT 5.1 on lähes samaa tavaraa paremmilla ominaisuuksilla, päätimme käyttää sitä. Huolto-oppaassa saattaa myös olla ohjeistus sille, missä järjestyksessä jarrut tulee ilmata.Helppoa hommaaEnsimmäisenä kannattaa imaista jarrunestesäiliö tyhjäksi vanhasta nesteestä, vaikkapa lääkeruutalla, ja sen jälkeen täyttää säiliö uudella nesteellä. Tämän jälkeen siirrytään jarrusatulassa sijaitsevan ilmausruuvin ääreen, kiinnitetään ja laitetaan päälle paineilmatoiminen jarrujen ilmauslaite (kustantaa muutaman kympin) ja avataan ruuvi, jonka jälkeen neste alkaa virtaamaan. Ilmaustyökalun tulee ehdottomasti olla päällä ennen ruuvin avaamista, koska muuten jarrujärjestelmään pääsee ilmaa. Tässä vaiheessa on hyvä olla apuna kaveri, joka seuraa ettei nestesäiliö pääse tyhjäksi asti. Vaihtoa tehdään niin kauan, että jarruletkusta alkaa tulemaan tuoretta nestettä, jonka jälkeen suljetaan ruuvi ja irrotetaan työkalu. Sen jälkeen sama toistetaan muihin nurkkiin.Jos ei omista paineilmakompressoria ja ilmauslaitetta, voi homman tehdä manuaalisemminkin. Tällöin toinen tekijöistä pumppaa jarrupoljinta niin kauan, että poljin menee kovaksi ja pitää tämän jälkeen polkimen pohjassa, jonka jälkeen toinen avaa ilmausruuvin, minkä johdosta nipasta tulee jarrunestettä pihalle. Jarrupoljin on pidettävä pohjassa siihen asti, että ruuvi on taas kiinni. Tätä toistetaan niin ikään siihen saakka, että letkusta alkaa tulla tuoretta nestettä ja toistetaan niin ikään kaikille satuloille.Ainakin viiden vuoden tauon jälkeen Mondeossakin on siis nyt tuoreet jarrunesteet – toivottavasti jarruongelmat olisi nyt lopullisesti taputeltu.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Tekninen avustus: Petteri NiskanenLisää aiheestaKäyttötesti käytetyllä: bensaa öljyn seassa ja jarrut loppu Käyttötesti käytetyllä: sytytystulppien vaihto on tavallisesti halpaa ja helppoa Käyttötesti käytetyllä: ostimme Ford Mondeon, joka ei varsinaisesti säväytä kunnollaan Käyttötesti käytetyllä: Mondeon jarruongelmat ja käyntihäiriöt kuriinMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”