26.10.2021 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: sytytystulppien vaihto on tavallisesti halpaa ja helppoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sytytystulppien vaihtaminen on yleensä yksinkertainen ja edullinen tehtävä, niin myös Moottorin käytetyn Mondeon tapauksessa. Vaihtotyössä tulee kuitenkin muistaa tulppien kiertämisen lisäksi pari muutakin simppeliä työvaihetta. Kun Moottorin käytetyn Mondeon varsinaiset viat oli saatu korjattua, päätimme samalla kertaa tehdä myös pari muutakin huoltoa – koska kuten sarjan ensimmäisessä osassa mainitsimme, niitä ei oltu pariin viime vuoteen juurikaan tehty. Autolle suositeltu tulpanvaihtoväli on 60 000 km / 3 vuotta, ja huoltokirjan mukaan edellisestä vaihdosta oli kulunut jo vähintään 5 vuotta ja kilometrejäkin toimenpiteen jälkeen oli kertynyt 90 000 Huolto-ohjelma löytyi suhteellisen kivuttomasti Fordin ETIS-palvelusta. Fordin ETIS-palvelu oli varsin yksinkertainen palvelu käyttää – ja ennen kaikkea ilmainen. Aloitimme sytytystulppien vaihdosta. Sytytystulpalla on autossa yksinkertainen tehtävä: tuottaa sylinteriin kipinä, joka sytyttää sylinterissä olevan polttoaine-ilmaseoksen. Kuitenkin vanhetessaan tulpatkin kuluvat, ja ne saattavat esimerkiksi kerätä karstaa, tai niiden kipinän synnyttävä elektrodi voi olla kulunut tai vioittunut. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mikä on se oikea? Sytytystulppia on rutkasti erilaisia, ja niistä on tärkeää valita oikeanlaiset. Usein oikeanlaisen tulpan tyyppi selviää omistajan käsikirjasta, mutta Mondeomme tapauksessa opuksessa ei puhuttu halaistua sanaa koko osasta. Omistajan käsikirja on usein hyödyllinen opas, mutta tällä kertaa siitä ei ollut juuri iloa. Yleensä varaosaliikkeet löytävät kuitenkin järjestelmästään oikeanlaisen tulpan tyypin auton rekisteritunnuksella, mutta jos haluaa tilata osat esimerkiksi netistä, niin se ei tietty lämmitä mieltä. Jos auto on kuitenkin toiminut oikein, on siellä paikallaan todennäköisesti oikeanlaiset tulpat, joten niissäkin näkyvästä koodista voi tarkistaa mitä ostoskoriinsa laittaa. Tulpanvalmistajien sivut ovat myös hyviä tietolähteitä. Kunkin valmistajan kyseiseen autoon sopivan tulpan voi saada selville valitsemalla valmistajan sivuilta oikean automallin. Yleisimpiä valmistajia ovat Bosch, NGK, Denso ja Champion. Myös nettivaraosaliikkeiden haut osaavat usein tarjota jotain tiettyä tulppaa rekkarin perusteella, mutta takuuvarmaksi niiden tarkkuutta ei voi luvata. Itse valitsimme autoon halvimmat käypäset osat, ja neljälle Boschin tulpalle kertyi hintaa 39,6 euroa. Jos autossa on useampi sylinteri ja siinä käytetään erikoisempia osia, voi hinta luonnollisesti olla huomattavasti suurempi. Vaihda vain viileään Ennen sytytystulppien vaihtoa on syytä odottaa lämpimän moottorin hieman viilenevän, etenkin alumiinikantisissa koneissa. Lämpimänä tiukkaan jämähtäneet tulpat irtoavat helpommin, mutta myös riski siihen, että sylinterinkannen kierteet lähtevät tulpan mukaan kasvaa. Sytytystulpat sijaitsivat moottorin päällä muovisuojan alla. Tulppien päältä irrotettiin tulpan johdot vetämällä. Ennen itse tulppien irrotusta on hyvä puhdistaa tulpanrei’istä ylimääräinen lika puhaltamalla sinne paineilmaa – muuten kaikki kolossa oleva ryönä voi valua sylinteriin, ja se ei todellakaan ole suotavaa. Sytytystulpan irrottamiseen käytetään siihen tarkoitettua tulppa-avainta, joita on myös olemassa eri kokoisina. Mondeoon passeliks osoittautui koon 16 avain. Tulpat tuntuivat selvästi olevan tiukassa, mutta ne aukesivat kuitenkin ilman kummempia hampaiden kiristelyä. Tulppa-avaimissa on joskus kiinteä magneetti, joka ottaa irrotetut tulpat mukaansa, mutta jos tällaista ei ole, kannattaa tulpat nostella pois erillisellä magneetilla. Kiri korrektisti Mondeon tulpat eivät näyttäneet vaurioituneilta, eikä autossa myöskään ollut siihen viittaavia oireita. Kertyneestä lian määrästä on kuitenkin helppo uskoa huoltokirjaa siitä, ettei tulppia oltu aivan hetkeen vaihdettu. Ennen uuden tulpan paikalleen kiertämistä tulee tarkastaa sen elektrodien kärkiväli. Usein tulpassa valmiina oleva kärkiväli on sellaisenaan sopiva autoon, mutta poikkeuksiakin löytyy, ja aivan pielessä oleva kärkiväli saattaa aiheuttaa esimerkiksi käyntihäiriöitä. Ongelmaksi Mondeon kohdalla aiheutui oikean kärkivälin löytäminen, sillä omistajan oppaasta ei ollut vieläkään hyötyä. Nettikeskusteluiden perusteella tehtaan suosittelema väli vaikutti kuitenkin olevan 1,3 mm, mutta osa taas kertoi auton toimineen paremmin hieman pienemmällä välillä. Jätimme kuitenkin kärkiväliksi uusien osien alkuperäisen 1,3 mm. Tulpat tulee asettaa paikalleen varovaisesti, mieluiten magneettihylsyllä. Tämän jälkeen ne kierretään paikalleen. Tulpat tulisi vielä kiriä momenttiavaimella oikeaan tiukkuuteen, joka Mondeolle oli 12 Newtonmetriä. Kun uudet tulpat ovat paikallaan, irrotetut osat kasataan käänteisessä järjestyksessä ja auto on taas valmis tien päälle. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Tekninen avustus: Petteri Niskanen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Auton myyminen – hyvät myyntikuvat ei vaadi huippukalustoa, katso Moottorin ohjeet DSG-vaihteisto: mitä vikoja niissä on ja onko jotkin versiot parempia kuin toiset? Käyttötesti käytetyllä: apua, Golf ei käynnisty Käyttötesti käytetyllä: miten valmistelimme Golfia parivertailuun uutta vastaan? Käyttötesti käytetyllä: Mondeon jarruongelmat ja käyntihäiriöt kuriin Käyttötesti käytetyllä: moottoriöljyn vaihdon aika – paljonko säästimme rahaa tekemällä työn itse? Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Käytetyt autot ADACin tiepalveluraportti: nämä isot autot ja pakettiautot jättävät eniten tielle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan